چینش فیلمهای اکران نوروزی ۱۴۰۲ با انتقادات و، اما و اگرهایی روبهرو بود. به غیر از دو فیلم «فسیل» و «غریب» دیگر فیلمهای اکران نوروزی در گیشه به توفیق خاصی دست پیدا نکردند تا لقب فیلمهای شکست خورده اکران نوروزی را مال خود کنند.
شکست مطلق «بچههای طوفان»
در میان فیلمهای اکران نوروزی، مورد «بچههای طوفان» از همه عجیبتر بود. این فیلم به عنوان ژانر کودک و نوجوان وارد چرخه اکران شد و از همان ابتدا میشد حدس زد که توانایی جذب مخاطب نوجوان را هم نخواهد داشت. نکته عجیبتر اینکه قرار بود تلویزیون این فیلم را در ایام نوروز پخش کند تا اکران فیلم در سینما معنای خودش را از دست دهد. هرچند با پیگیری تهیهکننده «بچههای طوفان» این اتفاق نیفتاد. «بچههای طوفان» در مدت اکران به فروش عجیب ۳۰ میلیونی رسیده است. چنین میزان فروشی برای یک فیلم سینمایی فاجعه به شمار میرود و همین رقم به خوبی اشتباه مدیران در ترکیب فیلمهای سینمایی را نشان میدهد.
اکران چهار فیلم امیدوارکننده
قرار است برای عید فطر چهار فیلم «آهنگ دو نفره»، «دسته دختران»، «سه کام حبس» و «بابا سیبیلو» اکران شوند. با نگاهی به فیلمها به نظر میرسد شورای صنفی این بار به لیستی معقولتر رسیده است و میتوان امید به فروش تمام فیلمها داشت. «آهنگ دو نفره» به خاطر ژانر کمدیاش احتمال موفقیتش بیش از بقیه است و «بابا سبیلو» نیز با اینکه در ژانر کودک و نوجوان ساخته شده، ولی به خاطر فضای شادی که دارد، خانوادهها از آن استقبال خواهند کرد. فیلم اجتماعی «سه کام حبس» به کارگردانی سامان سالور و بازی محسن تنابنده به همراه فیلم دفاع مقدسی «دسته دختران» نیز میتواند مخاطبان را به سینما بکشانند. با این لیست باید انتظار گیشه داغی برای عید فطر داشته باشیم.
مورد عجیب «جنگ جهانی سوم»
البته ناگفته نماند به این چهار فیلم باید «جنگ جهانی سوم» هومن سیدی را نیز اضافه کرد. فیلمی که به خاطر قاچاق شدنش در فضای مجازی، به اجبار اکران میشود تا جلوی سوخت شدن آن را بگیرند. البته در مورد قاچاق «جنگ جهانی سوم» تا حدودی باید تهیهکننده و سازندگان آن را نیز مقصر دانست.
هنگامی که نام «جنگ جهانی سوم» به عنوان نماینده ایران برای اسکار درآمد، تهیهکننده و سازندگان فیلم به جهت فروشی بیشتر در آینده، اکرانی کوتاه و مسئلهدار را انجام دادند که با انتقادهای زیادی روبهرو شد. در مهر ماه سال گذشته وقتی خبر اکران محدود «جنگ جهانی سوم» در پردیس مگامال آمد، علاقهمندان به سینما خودشان را آماده تماشای این فیلم کردند، ولی بلیتفروشی برای فیلم وجود نداشت.
اکران فیلم هومن سیدی در آن زمان بیشتر شبیه اکران خصوصی بود و عوامل فیلم با این کار بیشتر میخواستند سر داوران اسکار کلاه بگذارند. چرا که یکی از شرطهای پذیرش فیلم برای اسکار، داشتن اکران عمومی است، در حالیکه چنین اتفاقی برای «جنگ جهانی سوم» نیفتاد. همان زمان یک منبع مطلع در رابطه با اکرانِ بد «جنگ جهانی سوم» به ایرنا چنین گفت: «صاحبان اثر، علاقه چندانی به دیده شدن فیلم در شرایط کنونی ندارند و به همین دلیل، بلیتفروشی اینترنتی برای این اثر صورت نگرفته است تا جنگ جهانی سوم با کمترین میزان تبلیغ، نمایش محدود یک هفتهای خود را به پایان رسانده و تبلیغات اصلی در زمان نمایش و در وقت مناسب خود صورت بگیرد.» حربههایی به ضرر فیلم آنطور که آن زمان شنیده شد، عوامل «جنگ جهانی سوم»، بلیتهای فیلم را به صورت محدود بین کسانی که مدنظر خودشان بوده، پخش کردهاند تا به این صورت عملا بلیت فروشی به صورت عمومی صورت نگیرد. این حربه و حقه در نهایت به ضرر فیلم شد و آنها را متوجه ضرر سنگینی کرد. اگر سازندگان «جنگ جهانی سوم» همان زمان و در شرایطی که سینماهای کشور تشنه فیلمهای جذاب بودند، چشم طمع به آینده نمیدوختند و فیلمشان را بدون هیچ مشکلی اکران میکردند، امروز از روی اجبار، راضی به اکران فیلمشان نمیشدند. «جنگ جهانی سوم» را از همین حالا باید فیلم سوخته اکران عید فطر دانست، چون با پخش گستردهاش در فضای مجازی، دیگر تماشاگران زیادی برای دیدن آن به سینما نخواهند رفت