با این‌حال اکران بین‌المللی این فیلم به شرکت دیگری واگذار نشد و بالاخره این پروژه با شکست کاملی مواجه شد.

پرونده «محمد رسول‌الله» تنها با سه اکران بین‌المللی بسته می‌شود؟

با نزدیک شدن به یک‌سالگی اکران فیلم «محمد رسوال‌الله» نه‌تنها در مورد اکران بین‌المللی این فیلم هیچ اتفاقی نیفتاده بلکه سایت فیلم هم از دسترس خارج شده است. این اتفاق درحالی افتاده که ماه‌ها پیش مجید مجیدی، کارگردان ایرانی پرخرج‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران از پیام‌های جهانی فیلمش سخن می‌گفت و براساس اظهاراتش قصد داشت تمام آن پیام‌ها را با مخاطبان این فیلم در سراسر جهان در میان بگذارد.
مجید مجیدی درباره حرف جهانی آخرین اثر بلند سینمایی خود یعنی محمد رسول‌الله گفته بود: حرف اصلی فیلم مهربانی و قرائت درستی از اسلام و آن چهره عطوفت پیامبری و وجود رحمت پیامبر است که از طریق این فیلم به جهانیان اعلام خواهیم کرد و ان‌شاءالله این فیلم بتواند یک جریان و حرکت درست نهضت اسلامی را در دنیا به وجود آورد.
مجیدی در همان روزها درباره ساخت سه‌گانه فیلمش هم اظهار نظرات جالبی داشت: امیدوارم توفیق ساخت بخش‌های دوم و سوم فیلم محمد رسول‌الله را نیز داشته باشم و اگر زمینه و شرایط مساعد شود، به‌طور قطع این کار را خواهم کرد اما از طرف من اصراری وجود ندارد. از طرفی امیدوارم امکاناتی برای فیلمسازان داخلی و خارجی فراهم شود که در صورت تمایل دیگر بخش‌های این فیلم را بسازند و یکی از دلایلی که شهرک و لوکیشن اصلی فیلم محمد رسول‌الله با این عظمت ساخته شده همین موضوع بوده است.
حالا چند روز بیشتر به یک‌ساله شدن اکران آخرین ساخته مجید مجیدی نمانده است. با وجود این، در مورد پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران نه‌تنها خبری از اکران بین‌المللی نیست، بلکه سایت رسمی فیلم هم به‌دلیل منقضی شدن دامنه از دسترس خارج شده و عملا نمایش اطلاعات آن برای کاربران خارجی ممکن نیست.
این‌ روزها فیلمی مثل «من سالوادور نیستم» قرار است در ترکیه به‌صورت سراسری اکران شود و قرارداد آن نیز بسته شده است. از طرفی، زمزمه اکران «زاپاس» نیز شنیده می‌شود که این اتفاقات جزو خبرهای خوب سینمای ایران محسوب می‌شود، اما یک نکته جالب در این میان وجود دارد، آن ‌هم این‌که سازندگان فیلمی مثل «من سالوادور نیستم» متعلق به بخش خصوصی، توانسته‌اند اکران بین‌المللی فیلمشان را پیگیری کنند، اما دست‌اندرکاران پروژه بزرگی مثل «محمد رسول‌الله» و به‌خصوص پخش‌کننده آن حتی از عهده اکران این فیلم در کشور مسلمانی چون ترکیه نیز برنیامدند و حالا با گذشت یک‌سال از آغاز نمایش داخلی این فیلم می‌توان ادعا کرد اکران بین‌المللی این فیلم عملا شکست خورده است.
به گزارش‌ ای‌سینما؛ البته همان زمان انتقادهای واضحی نیز به شرکت نور تابان وارد شد و کار تا آنجا پیش رفت که محمدمهدی حیدریان، مدیر پروژه این فیلم مهرماه گذشته در این‌باره اظهارنظر تند و تیزی کرد و گفت: «نور تابان به‌عنوان مالک فیلم، اصرار داشت که کار را انجام دهد و آقای مجیدی هم رضایت داده بود، البته من این قسمت را موافق نبوده و نیستم. نور تابان تازه متولد شده است و تجربه‌ای در این بخش ندارد.» او حرف‌هایش را این‌طور ادامه داده بود: «نور تابان که اصلا نه ادعایی دارد و نه می‌تواند داشته باشد، چون اصلا تجربه هم ندارد. می‌خواهم بگویم اگر تجربه‌ای هم می‌داشت، برای این کار کوچک بود.»
با این‌حال اکران بین‌المللی این فیلم به شرکت دیگری واگذار نشد و بالاخره این پروژه با شکست کاملی مواجه شد. نخستین اتفاق مهم برای این فیلم، اکران افتخاری آن در جشنواره مونترال کانادا بود که شروع خوبی به حساب می‌آمد و همه را نسبت به استقبال از فیلم امیدوار کرد، اما در ادامه با این‌که از نام‌هایی مثل «‌پارامونت پیکچرز» و «سونی» برای مذاکره درباره این فیلم نام برده می‌شد، به‌جز نمایش‌های موردی، عملا اتفاقی نیفتاد.
پس از آن خبر اکران فیلم در کشورهایی مثل ترکیه و هند نیز شنیده شد که هر دوی آنها منتفی شد. در هند فتوای علما جلوی اکران فیلم را گرفت و در ترکیه به دلایلی ۴٠٠ سینمایی که اعلام آمادگی کرده بودند از اکران فیلم منصرف شدند و به این ترتیب اکران آسیایی «محمد رسول‌الله» نیز اوضاعی بهتر از اروپا پیدا نکرد.
ماجرا درباره کشورهایی مثل عربستان و مصر کاملا فرق می‌کرد و احتمال اکران در این‌ کشورها از همان ابتدا صفر بود، اما پخش‌کننده بالاخره موفق شد نمایش‌هایی چندروزه در بیروت، بغداد و مسکو داشته باشد که همگی آنها اکران خصوصی به حساب می‌آمد و درنهایت فیلم آخر مجید مجیدی اکران سراسری را در هیچ کشوری به‌جز ایران تجربه نکرد.

منبع شهروند

با این‌حال اکران بین‌المللی این فیلم به شرکت دیگری واگذار نشد و بالاخره این پروژه با شکست کاملی مواجه شد.