در ادامه گزارش آمده: «همانطور که جو حاکم بر ایران میان سنت و مدرنیته مانده است، هنرمندان ایرانی نیز شوق خلاقانه خود را با ادای احترام به سنت، ترکیب میکنند. آثار آنها که ریشه در تاریخ دارد و بهنوعی آگاهی سیاسی میدهد، در موزههای بانفوذی چون موزه مدرن تیت لندن، مرکز فرهنگی هنری ژرژ پمپیدو در پاریس و گوگنهایم در نیویورک توجهها را به خود جلب کردهاند؛ بهطوریکه این موزهها مشتاق به نمایش آثار جدید این هنرمندان هستند و گالریهای هنر، خانههای حراج، مجموعهدارها و دیگر عوامل دنیای هنر نسبت به آثار این هنرمندان کنجکاوی زیادی نشان میدهند. این گزارش سپس به فروش آثار هنرمندان ایرانی اشاره کرده است: «در بین سالهای ٢٠٠۶ تا ٢٠٠٨ حراجهای بزرگی که در خاورمیانه برگزار شدند، خصوصا حراج کریستیز سال ٢٠٠۶ در دوبی، باعث شدند هنر خاورمیانه و ایران بیش از گذشته به عرصههای جهانی راه پیدا کند. مجموع فروش حراج کریستیز دوبی در آوریل ٢٠٠٨ رکورد جدیدی در تاریخ حراجهای خاورمیانه (بخش هنر مدرن و معاصر) بر جای گذاشت. هرچند بعد از بحران اقتصادی سال ٢٠٠٨ مجموع فروش آن افت کمی داشت، اما درحالحاضر به این سمت رفته است که جایگاه قابلاتکایی برای خود دستوپا کند». مبنای آرت پرایس و فیاک برای این رتبهبندی، حجم فروش آثار هنرمندان، حدفاصل جولای ٢٠١۵ تا ژوئن ٢٠١۶ بوده است و درعینحال بیشترین رقم حاصل از چکشخوردن آثار این هنرمندان هم در این رتبهبندی دخیل بوده است.
در صدر فهرست ۵٠٠ هنرمند پرفروش سالهای ٢٠١۶، برای ششمینسال پیاپی نام چهره مشهور گرافیتی آمریکا، ژان میشل باسکیه، به چشم میخورد. باسکیه با حجم کلی فروش ١٣٩ میلیون دلار در حراجهای بینالمللی، پرفروشترین هنرمند این سال محسوب میشود. ژان میشل باسکیه زاده ۲۲ دسامبر ۱۹۶۰ – درگذشته در ۱۲ آگوست ۱۹۸۸) اولین نقاش آمریکایی- آفریقاییتبار بود که به شهرت بینالمللی رسید. او ابتدا بهعنوان یک هنرمند گرافیتی در نیویورک و بعد در دهه ۱۹۸۰ بهعنوان یک هنرمند سبک نئواکسپرسیونیسم مشهور شد. او در ۲۷سالگی در بیپولی درگذشت؛ درحالیکه نقاشیهایش الهامبخش هنرمندان نوگرا بود و به قیمتهای گران فروخته میشد.