«امیر بیگزند» محسن چاوشی در صدر فروش دیجیتال شش ماهه اول ۹۵ قرار گرفت.
به گزارش هفت هنر، «موسیقی پاپ»، چندین دهه است که پرطرفدارترین سبک در میان ایرانیان به شمار میآید. گروه آریان، محسن چاوشی، مرتضی پاشایی و بسیاری دیگر از هنرمندان موسیقی پاپ، از پرطرفدارترین خوانندهها هستند و بر همین اساس انتظار میرود که در آمار پرفروشترین آثار موسیقایی نیز نام آنها بیش از سایرین دیده شود.
اما با نگاهی به آمار پرفروشترین آثار شش ماه نخست سال ۱۳۹۵ در سایت «بیپ تونز»، با نکتهای متفاوت مواجه میشویم. آلبومهایی از همه سبکها، در میان ده پرفروشِ ۶ ماه نخست حضور دارند.
تنها سه آلبوم «امیر بیگزند» اثر «محسن چاوشی»، «سی سالگی» اثر «احسان خواجهامیری» و «خوشبختیت آرزومه» اثر «سیامک عباسی» از سبک پاپ در میان ده اثر پرفروش نیمه اول سال قرار دارند.
همین سه آلبوم هم کاملا در سبک پاپ قرار ندارند. «امیر بیگزند» با فضایی متفاوت از آثار پاپ رایج کشور در صدر جدول قرار گرفته است و در این آلبوم از موسیقی راک تا هاوس را میتوان شنید. آلبوم «خوشبختیت آرزومه» نیز در برخی قطعات تحت تاثیر موسیقی اسپانیش و الکترونیک است. شاید مهمترین دلیل این اتفاق به مخاطبان این آثار بازمیگردد. پرطرفدار بودن خوانندگان موسیقی پاپ بر هیچ کس پوشیده نیست، اما مخاطبان سبکهایی مثل موسیقی ایرانی بیشتر مایل به پرداخت مبلغی برای خرید موسیقی و حمایت از خواننده مورد علاقه خودشان هستند و همین دلیل باعث میشود که آلبوم «دخت پریوار» اثر «علیرضا قربانی» در رتبه هفتم پرفروشترینها قرار گیرد. اما این تنها یکی از دلایل پرفروش شدن یک اثر است. صدا و سیما به عنوان پرمخاطبترین رسانه کشور تاثیر زیادی بر شهرت یک هنرمند دارد. هر خوانندهای که بتواند تیتراژ یک سریال یا برنامه تلویزیونی را از آن خود کند، فروش آلبومش را تضمین کرده است.
گروه «کاکو بند» با وجود اینکه به جمع پرفروشهای شش ماه نخست وارد نشده، اما با اجرای چند تیتراژ تلویزیونی توانسته برای هفتههای متوالی خود را در پرفروشهای هفته سایت «بیپ تونز» حفظ کند و این در حالی است که بیش از یک سال از پخش آلبوم «دعوت» این گروه میگذرد. آلبوم «ماه و ماهی» اثر «حجت اشرفزاده» نیز از همین امکان بهرهمند شده است. پخش برخی قطعات این آلبوم در صدا و سیما به شهرت هر چه تمامتر آن کمک فراوانی کرده تا جایی که نه تنها این آلبوم را در میان پرفروشترین آثار سال ۹۴ میدیدیم که در شش ماه نخست سال ۹۵ نیز «ماه و ماهی» به رتبه هشتم دست یافته است. «ناگفته» اثر «حافظ ناظری» که آلبومی در سبک کلاسیک با بارقههایی از موسیقی ایرانی است نیز در رتبه چهارم قرار گرفته. این آلبوم در مرداد سال ۹۴ با تبلیغات فراوان پخش شد و بلافاصله پس از پخش آلبوم، برگزاری چندین کنسرت به پرفروش شدن آن در سال ۹۴ کمک شایان کرد. اما پس از یک سال چگونه بار دیگر در رتبه چهارم پرفروشها قرار گرفته؟ جواب بار دیگر در صدا سیما قرار دارد. حضور حافظ ناظری در برنامه «خندوانه» باعث شد که آلبوم او بار دیگر مورد توجه قرا گیرد و اکنون بیش از یک ماه است که «ناگفته» در میان ۶ پرفروش هفته سایت «بیپ تونز» قرار دارد و در نتیجه آن، توانسته در جمع شش ماه به رتبه چهارم برسد.
«کاوه یغمایی» پس از حدود ۱۳ سال دومین آلبوم رسمی خود با نام «منشور» را در سال ۹۵ پخش کرد که توانسته به رتبه پنجم پرفروشترین آثار شش ماه نخست ۹۵ برسد. هر روز بر تعداد طرفداران سبک راک در ایران افزوده میشود و کاوه یغمایی از اولین هنرمندان رسمی موسیقی راک پس از انقلاب اسلامی است. همه این عوامل باعث شد که نگاه طرفداران موسیقی راک و حتی سایر سبکها برای مدتی به سوی این آلبوم باشد و در نتیجه به آلبومی پرفروش بدل گردد.
«رضا یزدانی» سالهاست که در عرصه موسیقی پاپ راک فعالیت دارد و با حضور در برنامههای مختلف توانسته شهرت نسبتا خوبی برای خود رقم بزند. آخرین آلبوم او با نام «دوئل در آینه» توانسته به رتبه ششم پرفروشترینها دست یابد. «ماکان اشگواری» با آلبوم «دور» در رتبه دهم قرار دارد. شاید عجیبترین آلبوم همین باشد. یکی از چهار آلبومی که اولین اثر شخصی هنرمندشان هستند، همین آلبوم است.
«حافظ ناظری»، «گروه دال» و «سیامک عباسی» سه هنرمند دیگری هستند که در کنار «ماکان اشگواری» با اولین آلبوم خود به جمع پرفروشها راه یافتهاند. در مورد «حافظ ناظری» که بحثی در کار نیست. تنها نام پدرش برای شناخته شدن کافی است. اما «ماکان اشگواری» که نه پدری مشهور دارد، نه در تلویزیون حضور پررنگی داشته و نه تبلیغات شدیدی بر روی آلبومش انجام داده بود، چگونه به جمع پرفروشها راه یافت؟ مارکتینگ دیجیتال و پخش گسترده تبلیغات آلبوم در اینستاگرام را باید یکی از عوامل مهم دانست. گروه «دال» با آلبوم «گذر اردیبهشت» به رتبه سوم دست یافته. این گروه تازه کار نزدیک به یک سال قبل از پخش آلبوم خود دو تک آهنگش را با فاصله پخش کرد و به مرور در میان طرفداران موسیقی تلفیقی شناخته شد. همچنین در هنگام پخش آلبوم با تبلیغات اینترنتی و حضور در برنامه چارگوش و تخفیفات ویژه در سایت «بیپ تونز»، بر شهرت خود افزود. البته نباید فراموش کنیم که سبک موسیقی این آلبوم بسیار به موسیقی تلفیقی گروههایی همچون «پالت» و «دنگ شو» نزدیک است و این سبک این روزها دارای طرفداران زیادی میباشد.
«امیر بیگزند» پرفروشترین آلبوم شش ماه نخست امسال شده که احتمالا تا پایان سال نیز در همین رتبه باقیبماند. این آلبوم رکوردهای زیادی را در فروش به خصوص در فضای دیجیتال شکست. «محسن چاوشی» با حضور در فیلم «سنتوری» شهرت بالایی کسب کرد. این فیلم به قدری تاثیر گذار بود که حتی آموزشگاه های موسیقی هنرآموزان زیادی برای سنتور پیدا کردند. از طرفی دیگر «چاوشی» با عدم برگزاری کنسرت و عدم حضور فیزیکی در هیچ اجرایی، کنجکاوی مخاطبان خود را برانگیخت و به شهرتی زیاد رسید. آلبوم آخر او با اشعاری انتخابی از «مولانا» و سبکی ترکیبی از پاپ و راک توانست توجه بسیاری از مخاطبان را جلب کند و فروش بسیار گستردهای داشته باشد.
«سیامک عباسی» نیز از نظر نوع تبلیغات تا حدودی شبیه «چاوشی» عمل کرد، او که تا به حال چهره خود را نشان نداده (قبل از برگزاری اولین کنسرت رسمی خود) و به مرد بیچهره موسیقی پاپ ایران مشهور شده بود، توانسته با آلبوم «خوشبختیت آرزومه» در رتبه نهم پرفروشهای ششماه نخست قرار گیرد و «احسان خواجهامیری» که با آلبوم «سی سالگی» در رتبه دوم قرار دارد، مجموعهای از همه عوامل را با خود همراه دارد. از پدر مشهور تا حضور در تیتراژ برنامههای تلویزیونی تا تبلیغات گسترده و مهمتر از همه، کاری مقبول عموم مردم و با کیفیت.
در پایان ذکر چند نکته را لازم میدانیم، ابتدا اینکه پرفروش بودن یک اثر به هیچ وجه نشانه با کیفیت بودن آن نیست. همانطور که کم فروش بودن آثار بزرگانی همچون «علیرضا مشایخی» یا «هوشنگ کامکار» نشانهای از ضعیف بودن آثار آنان نیست. همچنین این نکته را هم باید مخاطبین در نظر داشته باشند که تمام آنچه گفته شد تحلیلی بر فروش و دلایل فروش آثار بود نه بر کیفیت آثار. کلیه تولیدات ذکر شده و صاحبان آنها از هنرمندان خوب کشور به حساب میآیند و آثارشان چه پرفروش و چه کم فروش قابل احترام میباشند.