فراخوان سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانیمرند منتشر شد.
به گزارش تیتر هنر، فراخوان سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر منتشر شد. این جشنواره از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ به دبیری نادر برهانیمرند و توسط اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و انستیتو بینالمللی تئاتر (ITI) برگزار میشود.
سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در بخشهای نمایشهای صحنهای، نمایشهای خیابانی، دیگرگونههای اجرایی، تئاتر ملل، مسابقه نمایشنامهنویسی، مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر، کارگاهها و نشستهای تخصصی و بخش به علاوه فجر برگزار میشود.
این فراخوان به شرح زیر است:
فراخوان سیوهشتمین جشنوارهی بینالمللی تئاتر فجر
12 تا 22 بهمن 1398
برگزارکنندگان:
اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
انجمن هنرهای نمایشی ایران
ITI انستیتو بینالمللـی تئاتـر
محورها و اولویتها:
1) توجه به مفهوم رونق تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی
2 ) بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی
3 ) توجه به زمینههای فرهنگ ایرانی- اسلامی و بهرهگیری از مضامین بومی و قومی در جهت تقویت وفاق ملی
4 ) نگاه کاوشگرانه به مضامین اجتماعی در جهت ترویج ارزشهای دینی، انسانی، اخلاق اجتماعی و فرهنگ امید
5 ) توجه ویژه به نمایشنامهنویسی ایرانی و تئاتر ایرانیِ اندیشـهورز
6) اهمیت دادن به تعاملات بینافرهنگی، میان تئاتر ایران و تئاتر سایر ملل
به نام خداوند خورشید و ماه
که دل را به نامش خرد داد راه
یک:
جشنوارهی بینالمللی تئاتر فجر به عنوان بزرگترین رویداد تئاتری کشور، شان و جایگاه ویژهای دارد و بیگمان صیانت از این جایگاه و البته ارتقاءکیفی آن بر متولیان و دستاندرکاران این اتفاق بزرگ هنری لازم و ضروری است. این آرزو محقق نمیشود مگر با همدلی و مشارکت همهجانبهی هنرمندان تئاتر و البته کسانی که دل در گرو تعالی فرهنگ و هنر این مرز و بوم دارند.
دو:
تجربهی برگزاری جشنوارهی سی و هفتم و نقد و نظرهای ارائه شده توسط اصحاب رسانه و صاحبنظران، خاصه نشستهای آسیبشناسی بعد از برگزاری دورهی سی و هفتم، این فرصت را فراهم آورد که در دورهی جدید بسیار جدیتر از گذشته به فکر تغییرات کاربردی در جهت استانداردسازی جشنواره باشیم. باید پذیرفت که سی و هشت دوره برگزاری جشنواره آن هم در قوارهی بینالمللی، با تمام فراز و فرودهایش، جایی برای توجیه آسیبها و کاستیها باقی نمیگذارد و شاید وقت آن رسیده که بیهیچ واهمهای برای رفع آنها تلاش جدی کرد. البته پر واضح است که نمیتوان جشنواره را تافتهای جدا بافته از تمامیت تئاتر دانست. اساسا تمامی مشکلات و نارساییهای پنهان و آشکار جاری تئاتر کشور جمع شده و در جشنوارهی تئاتر فجر رخ مینمایند. باری وظیفه دارم از همهی کسانی که با نقدها و نظرهای متعهدانه راه را برای اعمال تغییرات و رفع برخی آسیبها هموار کردند تشکر و قدردانی کنم و در این مسیر صعب از یکایک همکاران یاری و مساعدت طلب میکنم.
سه:
پرهیز از کثرت برنامهها و تقلیل ماموریتهای فرعی جشنواره، ممانعت از معرفی آثار برگزیدهی سایر جشنوارهها به جشنوارهی تئاتر فجر و تاکید بر استقلال در امر انتخاب، بسنده کردن به یک بخش رقابتی در بخش صحنهای با تمرکز بیشتر بر امر انتخابگری دقیقتر، هویت بخشیدن به بخشهای جوانتر جشنواره مانند دیگرگونههای اجرایی، و… نمونه تغییراتی است که در ساختار جشنواره و روشهای اجرایی برای بهسازی جشنواره انجام شده است. موفقیت این برنامهها همراهی و هم رایی بیش از پیش هنرمندان تئاتر را طلب میکند.
قطع این مرحله بی همرهی خضر مکن
ظلمات است بترس از خطر گمراهی
چهار:
در رویکرد بینالمللی جشنواره، با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی خاص کشور مصمم هستیم با دعوت محدود از چند اثر شاخص بر برنامههای متنوعتر دیگری متمر کز باشیم تا از رهگذر آنها ظرفیتهای تئاتر ایران را بیشتر و بهتر به جامعهی جهانی تئاتر معرفی کنیم.
پنج:
با توجه به اهمیت برگزاری جشنوارههای تئاتر استانها -به عنوان پیشدرآمد مهم جشنوارهی تئاتر فجر در بخش تئاتر استانها- انتظار میرود هنرمندان حرفهای تئاتر استانها با حضور جدی در جشنوارههای استانی در رونق و هرچه با شکوهتر برگزار شدن این جشنوارههای مهم بکوشند.
به دورهی سی وهشتم جشنوارهی بینالمللی تئاتر فجر خوش آمدید
نادر برهانیمرند
دبیر سیوهشتمین جشنوارهی بینالمللی تئاتر فجر