سی و پنجمین نشست آیین آواز با نکوداشت امیرمداح برگزار شد

سی و پنجمین نشست آیین آواز با نکوداشت امیرمداح آواز خوان پیشکسوت عصر چهارشنبه 26 تیر با حضور پیشکسوتان موسیقی و اهالی ادب و شعر در فرهنگ سرای ارسباران برگزار شد.
به گزارش تیتر هنر، صادق چراغی آهنگساز ضمن ابراز خرسندی از گردهمایی هنرمندان به پاس یک عمر فعالیت هنری امیرمداح اظهارداشت : امروز آفت هایی دامن آواز ایرانی را تهدید می کند. آواز امیر مداح دارای ظرافت و ویژگی های خاصی است و همچون نادر گلچین در هنرآواز برجسته است. هردوی این عزیزان از هنر تئاتر، بازیگری و صداپیشگی پا به عرصه هنر موسیقی گذاشتند.
چراغی از فعالیت هایش در رادیو گفت: رادیوی دهه ی شصت و هفتاد با رادیوی زمان پیرنیا متفاوت است آن زمان آوازها بسیار صمیمی با همراهی سازهای دل انگیز اجرا می شد. وی یادگیری کار با دستگاه زوم را برای ضبط آثار با کیفیت برتر به هنرمندان پیشنهاد کرد. وی از این که بجز استادشجریان و چندنفری از آواز خوانان که با این دستگاه کار کردند اظهار تاسف کرد چرا که از اکثر هنرمندان آواز آثار با کیفیت آواز ثبت و ضبط شده نداریم یا آثار با کیفیت مناسب در دسترس نیست.
چراغی در ادامه افزود: در رادیو ضبط برنامه ها در استودیو مرسوم است و با یاری خدا 400 برنامه ی رادیویی را با دستگاه زوم در رادیو به اجرا در آوردم . “زوم دستگاهی است که برای صدابرداری در فیلم ها و موسیقی کیفیت ضبط را بالا می برد.”
محمد هاشم احمدوند از سال هایی که در رادیو مشغول بود گفت: آن سال ها که فاضل جمشیدی، خسرو عاملی فر، رسول کارگشا و مختاباد آواز می خواندند، امیرمداح علاوه بر صدای دلنشین با اخلاق نیکو با گرمی و ویژگی های خاص آوازش به اجرا می پرداخت.
از بخش های ویژه و خاص این نشست آوازخوانی امیرمداح با همراهی استاد میلاد کیایی با ساز سنتور بود که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت .
آوزخوانی هاشم وند با همراهی ماهور نوازی امیر متولی و آواز خوانی مرتضی غزنوی بخش دیگر برنامه بود.
شهرام صارمی مدرس و نوازنده کمانچه در بخش دیگر نشست تصریح کرد: در موسیقی قدیم ایران اجرای آواز و اجرای تصنیف دو بخش مجزا بوده است. امروز هم آوازخوان کاملا با تصنیف خوان متفاوت است. تصنیف خوان زیاد داریم اما تعداد آوازخوانان کم هستند و امیرمداح آواز خوان است و آوازهای زیادی از او شنیدم که از هیچ آوازی اقتباس نشده همانطور که در طراحی آواز تبحر دارد. امیرمداح آواز را از سنین پایین نزد پدر از هنر تعزیه آموخته است. در فراگیری هنر آواز و درک معانی و مفاهیم و جنس آواز در محضر کریم صالح عظیمی و زنده یاد صبحدل بهره برده است.
شهرام صارمی با اشاره به این که ساز و آواز در موسیقی ایرانی بالاترین مرتبه را دارد در ادامه افزود: صدای امیرمداح نیاز به گرم کردن ندارد و بداهه نوازی با لایه بندی و تحریرهای خوب از شاخصه های آوازخوانی اوست. وی دلیل این که امروز مردم از
آواز استقبال نمی کنند را فرهنگ سازی ضعیف و کمبود ساز و آواز خوب دانست. وی همچنین ورود موسیقی غربی به موسیقی ایرانی را دلیل ورود کوک های مختلف موسیقی کلاسیک به موسیقی ما عنوان کرد و امیرمداح را یار و یاور موسیقی ارسباران دانست که همیشه برای اجرای سازو آواز و حضور در برنامه موسیقی همکاری داشتند.
بهروز مبصری، علی شیرازی و امیرمداح در کنار هم دقایقی را درباره آواز برای حاضرین به صحبت پرداختند.
بهروز مبصری با اشاره به این که ویژگی آواز امیرمداح برآمده از یک بخش اجتماعی و خِرد قومی در آواز ایرانی است خاطر نشان کرد: امیرمداح آواز را از تعزیه شروع کرد و سپس به فراگیری ردیف نزد صالح عظیمی و استاد صبحدل انباشت موسیقی خود را افزون کرد. مذهبی خواندن با آواز خوانی متفاوت است. در بخش مذهبی آواز مداح با لحن و بیان و حالت نهی و امری و در زمان مناجات نیز هم التماس هم درخواست پدیدار است همچون انسانی که در آواز به درجه ی کمال می رسد و خواسته ی خود را با معبودش در میان می گذارد.
مبصری در ادامه افزود: امیرمداح خواننده ای است که از درون رها می شود و خلاقیت آوازش ظهور می یابد. بارها در جشنواره های موسیقی شاهدبودم امیرمداح پس از داوری با شرکت کنندگان به صحبت می نشیند و کم و کاستی اجرای آنها را گوشزد می کند.
امیرمداح قطعه ای از تعزیه را به یاد مرحوم پدرش به اجرا در آورد. وی ملودی تغزیه را بسیاز زیاد دانست که می تواند برای اهالی موسیقی الهام بخش باشد.
مبصری در بخش دیگر نشست یادآورشد: با گرد آوری 107 صفحه گرامافون قدیمی از موذن های مختلف ماحصل این تحقیق را در دو سی دی منتشرکردم که شاخص ترین آنها اذان استاد مرحوم صبحدل است و بخشی از اذان را امیرمداح برای حاضرین اجرا کرد.
عباس سجادی پژوهشگرشعر و موسیقی- شاعر و نویسنده اظهارداشت: آواز روزگار ما با حضور و سلطه ی فضای مجازی دستخوش آسیب شده است در شرایطی هستیم که آواز این جان مایه ی موسیقی ایرانی در مقابل تصنیف کم رنگ تر می شود و باید در پاسداشت موسیقی اصیل ایرانی تلاش کنیم. آداب آوازخوانی باید حفظ شود. به تعبیر علامه شفیعی کدکنی در تعریف از شاعران صورتگرای روسی ” شعر رستاخیز کلمات است” ما اگر شناخت درستی از کلمات و معانی آنها نداشته باشیم در آوازخوانی دچار مشکل می شویم.
سجادی در ادامه یادآورشد: امیر مداح وقتی شعر می خواند گویا روایتی را به موسیقی منتقل می کند که به دل می نشیند. وی با ابراز تاسف از این که امروز کسانی داریه دار موسیقی هستند که از موسیقی هیچ سر رشته ای ندارند. بداهه نوازی راست پنجگاه با ماهور و سنتورنوازی ، صحنه گردانی، آواز خوانی، صداپیشگی، پختگی، آشنایی با هنرهای مختلف و هوشمندی تنها با تجربه و سال ها تلاش متمادی آواز خوانی چون امیرمداح به ظهور می رسد.
آوازخوانی سعید خلج با همراهی گروه نوازندگان مجید پایدار و هومن هومان و شعرخوانی حمیدرضا مداح پسر امیر مداح بخش دیگر نشست بود.

  1. محمد
    ۲۶ تیر ۱۳۹۸

    استاد امیر مداح نظیرش کم است ایکاش تا زنده هست قدرشو‌ بدونیم‌ نه اینکه دور از جون ایشون مثل مثلا استاد بسطامی ، بعداز رحلت به یادش بیوفتیم
    چه ملتی هستیم ما؟؟ ملت مرده دوست هستیم ما
    باسپاس