بازار لاکچریبازها در تئاتر و سالنها حسابی گرم است، الیور توئیست، بینوایان و اپرا- نمایش «هفت شهر عشق». نخستین چراغ تئاترهای پرخرج در یکی دوسال گذشته را حسین پارسایی در تالار وحدت روشن کرد و بعد هم با قصه بینوایان به هتل اسپیناس پالاس تهران رفت تا بدعتی نو برای بلیتهای گرانقیمت گذاشته شود. حالا هم که قرار است اپرا-نمایش «هفت شهر عشق» با بلیت ٢۵۵هزار تومانی به سالن وزارت کشور برود. تئاتر جدید حسین پارسایی با هزینههای میلیاردی و حضور سلبریتیها در ماههای گذشته به قدری پررنگ بود که حتی وزیر ارشاد هم نسبت به آن واکنش نشان داد. سیدعباس صالحی بعد از جنجالهای رسانهای فراوان در توییتر خود نوشت: «تئاتر لاکچری تیر خلاص به این هنر مردمی است. اداره کل هنرهای نمایشی با هماندیشی و همیاری خانه تئاتر، حریم صحنه را از آن مصونیت دهد.» به نظر میرسید بعد از آن قیمتهای سرسامآور فروکش کند و حداقل نظارتی بر گیشهها اعمال شود اما این اتفاق نیفتاد. در این میان البته تئاترهایی هم بودند که از موضع قبلی خود در گیشه پایین آمدند، مثل تئاتر میسیسیپی نشسته میمیرد که در مهر و آبان روی صحنه رفت. قیمت بلیتهای این تئاتر در ابتدا ٢٠٠هزار تومان بود اما کارگردان بعد از واکنشهای منفی سقف قیمتها را تا ١۴٠هزار تومان پایین آورد.
وزیر ارشاد: دولت مداخله نمیکند
با وجود این، انگار درباره تئاترهای دیگر چنین رویهای قابلیت اجرا ندارد. اپرا- نمایش «هفت شهر عشق» با کارگردانی محمد عبدیزاده و با حضور چهرههایی چون محمدرضا فروتن، مریلا زارعی، اندیشه فولادوند، پانتهآ بهرام، ابوالفضل پورعرب و… از سوم دیماه روی صحنه سالن وزارت کشور خواهد رفت. از چند روز قبل سایت فروش اپرا- نمایش با میانگین قیمتی ۶٠ تا ٢۵۵هزار تومان باز شده است اما درست در همین روزها وزیر ارشاد در تازهترین حرفهای خود به عدم مداخله دولت در این مورد اشاره کرده است: «نگاهی وجود دارد که دولتها قیمتگذار شوند که این نگاه ممکن است در کوتاهمدت جواب بدهد اما نمیشود این موضوع را پایدار نگه داشت. آنچه باید اتفاق بیفتد، همکاری مشترک بین دولت و اصناف است. ما از دوستان خواستهایم این مسیر را ادامه بدهند. این یک نگاه بخشنامهای است که بگوییم قیمت بلیتها نباید بالاتر از سطحی برود. این همان نگاه دولتی است.»
حمایت از تئاتر یا حمایت تئاتر از دولت
جالب اینکه در این اپرا- نمایش از سالار عقیلی، روزبه بمانی و روزبه نعمتاللهی بهعنوان خواننده استفاده خواهد شد. ظاهرا انتخاب عنوان اپرا- نمایش و حضور خوانندگان هم حربه جدیدی برای موجه نشاندادن قیمت بلیت است. در این شرایط نه اداره کل هنرهای نمایشی و نه دفتر موسیقی وزارت ارشاد روی روند تعیین بهای بلیت نظارتی ندارند و نخواهند داشت. سال گذشته در جریان تمرین نمایش «الیور توئیست» به کارگردانی حسین پارسایی تالار وحدت چند شبی به این نمایش اختصاص پیدا کرد و همین موضوع دلیل گلایههای اهالی تئاتر شد. چندی قبل وقتی علیاکبر صفیپور، مدیرعامل بنیاد رودکی جواب این انتقادها را داد، غیرمستقیم بر همین ماجرا مهر تاییدی زد: «۱۱ تمرین برای نمایش اختصاص دادهایم که جمع هزینه آن دومیلیون و ۲۰۰هزار تومان میشود. آقای پارسایی برای اجرای ۱۲۰ شب در تالار وحدت، یکمیلیارد و ۳۰۰میلیون تومان به همین بنیاد رودکی پرداخت کرده است، جمع درآمد ما در سال ۹۶ از تئاتر فکر کنم حدود یکمیلیارد و ۶۰۰میلیون تومان بود. از این میزان درآمد اگر مبلغ دریافتی از نمایش «الیور توئیست» را کم کنیم، چه میزان باقی میماند؟»
منبع شهروند