فیلم پرمعنا، کارگردانی و فضاسازی های مطلوب، پایان بندی خوب با ساختار، فرم، متن و فیلمنامه خوب نشان از صاحب تفکر بودن کارگردان دارد.           

جواد طوسی در نقد فیلم « کارکثیف»: فیلم با نگاه کنایه آمیزی به شرایط موجود می پردازد

فیلم سینمایی « کارکثیف» عصریکشنبه 30 تیر باحضور خسرو معصومی کارگردان وجواد طوسی منتقد در فرهنگ سرای ارسباران پس از اکران عمومی نقد و بررسی شد.

به گزارش تیتر هنر، جواد طوسی منتقد میهمان پانصدو چهاردهمین نشست باشگاه فیلم تهران ضمن تاسف از این که در شرایط کنونی ساخت فیلم های سینما در هر ژانری به شکل قاعده مند صورت نمی گیرد .

طوسی در ادامه افزود: با نگاه شتابزده به ساخته های معصومی در می یابیم وی همواره با نگاه دغدغه مند سینمای مستقل را مدنظر داشته است. در این مسیر اوج و فرودی را شاهد بودیم و آنچه می تواند یک شرافت هنرمندانه را ایجاد کند تلاش هنر در مسیر مواجهه با دنیای آدم هایی است که برای عدالت خواهی از چرخه ی درست دور افتادند.

طوسی با اشاره به این که فرهاد نقش اول فیلم در یک جامعه ی شهری از مسیر تعادل یافته به دلایلی بر حسب شرایط دور می افتد خاطرنشان کرد: آدم ها تا یک جایی می توانند از تقدیر و شرایط نامطلوب رها شوند، گاهی تلاش صورت می گیرد ولی انگار شرایط ازلی ناخواسته وضعیت دیگری را رقم می زند. معصومی با ساخت فیلم های «رسم عاشق کُشی»، «جایی در دوردست»، «باد در علفزار» در شرایط ناتیونالیستی حالا شرایط دیگری را در این فیلم به تجربه می نشیند. این فیلم با نگاه کنایه آمیزی به شرایط موجود می پردازد.

طوسی آسیب پذیری فیلم کارکثیف را به فیلمنامه ربط داد و در ادامه یادآوشد : دوز روایی فیلم در مسیر سفربه ترکیه در یک روزمرگی قرار می گیرد. یک جاهایی از فیلم پرسه زنی در لوکیشن خط قصه را با ملات کم دنبال می کند.

کارگردان فیلم خرس در پاسخ به این که ایده ی فیلم و لایه های فکری فرهاد در فیلم و سرنوشتی که برای او رقم خورد، خاطرنشان کرد: این اتفاق که فروش مشروبات الکلی تقلبی در شهر بهشهر به طور واقعی موجب مرگ افراد شده بود ایده ی من برای ساخت این فیلم شد. وی بیکاری بعد از اتمام تحصیل، سختی زندگی مستقل، ازدواج، تشکیل خانواده ، فرارمغزها، مهاجرت را مهمترین دغدغه های خود عنوان کرد.

طوسی با تقدیر به ساخت فیلم کارکثیف تصریح کرد: شاید به جبر اعتقادی نداشته باشم و بیشتر معتقدم فردیت و خِرد در برخی تصمیم گیرهای زندگی امکان بروز دارد. در مسیر فیلم با یک آسیب شناسی در حوزه ی اقتصاد مواجه هستیم، اقتصاد در مفهوم ایدئولوژیک در زندگی معصومی نقش داشته وی  فیلمسازی است در چارچوب عقاید خود با پایمردی تمام تا جایی که حتی تاوان آن را در زندگی شخصی تحمل می کند.

طوسی در ادامه ی نشست تاکیدکرد: این فیلم با شرایط سخت توانسته شرایط مطلوب را در ذهن مخاطب ایجادکند. لوکیشن های جاده، خانواده ، سفر، مهاجرت، جاده ما را در یک تکثرگرایی از آدم ها قرار می دهد. جلو و بک گراند فیلم، هتل، اتاق، تصویر زن پریشان شرقی تنها، همه ارزش های پنهان یک فیلم است که قرار نیست کارگردان آن را جار بزند.

معصومی تصریح کرد: خواستم شرایط تحقیر، بیکاری، قدم نهادن در کاری که دوستش نداری، مهاجرت، تنگناها، جدال خانواده و همه و همه را در فیلم نشان دهم تا وجدان ها به درد بیاید و راه چاره ای اندیشه شود.

طوسی در خصوص پایان بندی فیلم تاکیدکرد:  فیلمساز در حد توان خودش در فانتزی، تخیل، واقعیت و رقم خوردن اتفاق به مخاطب کمک می کند.

جاهد کارشناس سینما و مجری نشست خاطرنشان کرد: به لحاظ سینمایی پایان بندی خوبی داشت. غرق شدن مادر و فرزند در داخل ماشین، تاسف و احساسی شدن فرهاد که فکر می کرد آنها فرار کردند این ها روایتی است از آدم هایی که برای فرار از مخاطرات ناگزیر به تصمیم های اشتباه روی می آورند. فیلم پرمعنا، کارگردانی و فضاسازی های مطلوب، پایان بندی خوب با ساختار، فرم، متن و فیلمنامه خوب نشان از صاحب تفکر بودن کارگردان دارد.

 

فیلم پرمعنا، کارگردانی و فضاسازی های مطلوب، پایان بندی خوب با ساختار، فرم، متن و فیلمنامه خوب نشان از صاحب تفکر بودن کارگردان دارد.