مجید مجیدی پیش از اکران فیلم «محمد رسولالله» با انتقاد و اعتراض مخالفان این فیلم مواجه شد؛ شیوخ اسلامی در کشورهای عربستان، مصر، کویت، ترکیه و دیگر کشورهای اسلامی مجیدی را متهم به تصویر کردن چهره حضرت محمد (ص) کردند و خواهان ممنوعیت اکران این فیلم شدند. اما مجیدی در جواب به مخالفان گفت: «این فیلم با این نگاه شروع شده که صلحی را در جهان اسلام به وجود بیاورد.»
حالا بیش از یک سال از اکران جهانی این فیلم در جشنواره مونترال کانادا میگذرد و این فیلم ماه گذشته در ٣۵٠ سالن سینمای کشور ترکیه روی پرده رفت. مجیدی در گفتوگو با بخش فارسی خبرگزاری آناتولی ترکیه، این کشور را آغازگر جریانی که راه را برای اکران این فیلم باز کرده است، دانست و گفت: «از دولت این کشور به خاطر فراهم ساختن شرایط مناسب برای نمایش این فیلم تشکر ویژه میکنم. البته توقع من از ترکیه بیش از این بود، اما تا به این جا نیز دستاورد بزرگی حاصل شده است.»
او با اشاره به فتواهای ممنوعیت این فیلم در کشورهای عربی و نقدهای برخی مخالفان گفت: «از این مخالفان میخواهم که به مردم اجازه دهند، تا پس از تماشای فیلم نظر خود را در مورد آن اعلام کنند. من همچنین مسوولان مربوطه کشور عربستان سعودی و دانشگاه الازهر مصر نیز که این فیلم را ممنوع اعلام کردهاند، را دعوت به تماشای آن کردم. اما آنها بدون تماشای این فیلم آن را محکوم کردند. » کارگردان فیلم «بچههای آسمان» در مورد اظهارات برخی منتقدان درباره نشان دادن چهره پیامبر اسلام در دوران کودکی در این فیلم گفت: «چهره پیامبر را به طور کلی در این فیلم نشان ندادیم. صحنههایی هم که گفته میشود، به دوران کودکی و پیش از رسالت ایشان تعلق دارد و در آخر فیلم نیز چهره ایشان به صورت هاله نور دیده میشود.» از نظر مجیدی ایجاد وحدت در جهان اسلام و گشودن پنجرهای جدید از تصویر این دین به روی جهان غرب، دلایل اصلی شکلگیری این فیلم هستند: «این یک نظر رادیکال است که ما نتوانیم فیزیک دوران پیامبر را نشان دهیم. این فیلم در قیاس با تعریف اسلامی که امروز در جهان به عنوان یک دین توام با خشونت و تروریسم رواج یافته و گروههای تروریستی مانند داعش آن را به عنوان دین خشونت به جهانیان معرفی میکند، پنجره و قرائتی جدید از این دین را به روی جهان غرب گشوده است، چرا این را نمیگوییم آن وقت در مورد دیده شدن تصویر پیامبر از پشت سرشان بحث میکنیم؟» مجیدی درباره استقبال و تمجید علمای دینی که فیلم «محمد رسولالله» را تماشا کردند، گفت: «علمای اهل سنت در سایر کشورها مانند روسیه، پس از تماشای فیلم نه تنها آن را حرام اعلام نکردند، بلکه مردم را تشویق به دیدن آن کردند. «سال گذشته قبل از اکران فیلم در ترکیه، آن را به همراه خیرالدین کارامان، از عالمان برجسته فقه در این کشور تماشا کردیم و وی نیز آن را تایید کرد و الگویی مناسب برای جوانان و نوجوانان دانست.»
فیلم «محمد رسولالله» از محاصره مسلمانان در شعب ابیطالب آغاز میشود و به پیش از تولد پیامبر اسلام بازمیگردد و بدینترتیب مخاطب شاهد وقایعی است که پیش از تولد پیامبر اسلام تا ١٢ سالگی ایشان رخ میدهد. از آنجایی که این مقطع از زندگی پیامبر کمترین اختلافات بین اهل سنت و شیعه جهان اسلام را پیش میکشد، مجیدی بازگویی این دوران را انتخاب کرده است. او از منابع شیعی و اهل سنت مانند تاریخ طبری استفاده کرده است.
مجیدی برای ساخت این فیلم پرهزینه از کمک عوامل حرفهای سینمای جهان بهره گرفت؛ ویتوریو استورارو فیلمبردار ایتالیایی، اسکاتای اندرسون، متخصص طراحی جلوههای ویژه و میلژن کرکا کلژاکویچ طراح تولید، صحنه و دکور فرانسوی از جمله این افراد هستند. از طرفی برخی منتقدان ترکیه از استفاده جلوههای ویژه بصری هالیوودی در این فیلم انتقاد کردند. مجیدی در پاسخ به این انتقاد و با اشاره به منحصربهفرد بودن زبان و تکنیک هر فیلم میگوید: «وقتی که وارد زندگی پیامبر (ص) میشویم، با توجه به عظمت وجود ایشان، برای بیان معنویت شخصیت ایشان، ناگزیر به استفاده از یک سری تکنیکهای خاص سینمایی هستیم. وقتی میخواهید در یک صحنه وجه رحمتالعالمین رسول خدا را به نمایش بگذارید، با در نظر گرفتن اینکه ایشان نه تنها پیامبر انسانهاست بلکه پیامبر تمامی موجودات و هستی است، باید از جلوههای ویژه استفاده کنید. این تصاویر در اصل تلفیقی از تصویر زنده و ویژه به حساب میآیند.» مجیدی ساخت این فیلم را با هدف سهگانه بودن آن شروع کرد؛ سهگانهای که به مقاطع مختلف زندگی پیامبر (ص) بپردازد. حالا او میگوید آرزوی سهگانه شدن این فیلم تحقق مییابد: «ما پروژه این فیلم را مختص تک فیلم طراحی نکردیم. به همین دلیل شهرکی که برای این فیلم ساخته بودیم را طوری طراحی کردیم که بتواند دست کم سی سال پا برجا بماند. » او معتقد است فیلم «محمد رسولالله» پیشزمینهای برای تولید آثار دینی و مذهبی است: «بارها گفتم با این فیلم یک بسترسازی برای جهان اسلام انجام داده و از فیلمسازان دینی برای ساختن فیلمهایی راجع به دین، تاریخ و پیامبر دعوت به عمل آوردیم. »
مجیدی از تعداد کم آثاری که به زندگی حضرت محمد میپردازند گله کرد و با اشاره به این موضوع که «محمد رسولالله» دومین فیلم زندگینامه آخرین فرستاده خداست، گفت: «ببینید، غرب در مورد زندگی حضرت عیسی ٢٠٠ و درباره حضرت موسی نیز ١٢٠ فیلم ساخته و همچنین در مورد بودا نیز تاکنون ۴٢ فیلم ساخته شده است. » مجیدی معتقد است در غرب، سینما و رسانه ابزاری برای ابلاغ فرهنگ، تاریخ و سیاست است و جهان اسلام نیز برای معرفی اسلام از این الگو پیروی کند.
فیلم «محمد رسولالله» در چهل جشنواره بینالمللی نمایش داده شده است. مجیدی میگوید این اکرانها به تغییر نگاه مخاطب غیرمسلمان کمک کرده است و باید راهی را که قرائت و تصویری جدید و زیبا از اسلام ارایه میکند در اختیار جهانیان بگذاریم.
مجیدی خبر از طی کردن مراحل پیشتولید پروژهای جدید در شهر بمبئی هند داده است که در آینده نزدیک مرحله فیلمبرداری آن نیز آغاز خواهد شد. این فیلم با عنوان «باغهای شناور» نخستین فیلم انگلیسیزبان این کارگردان نامزد جایزه اسکار است. این در حالی است که رسانههای هند دیپیکا پادوکونه، بازیگر زن بالیوودی را شخصیت محوری این فیلم معرفی کردهاند.
منبع اعتماد