فيلم درخشان «مرد پرنده‌اي» ايناريتو در يكي از سكانس‌هايش يك ديالوگ شاهكار دارد. در جايي از فيلم وقتي بازيگر تئاتر و يك منتقد صاحب نام رسانه با هم روبه‌رو مي‌شوند، در ميان كل كل‌هاي بازيگر و منتقد، بازيگر يك ديالوگ طلايي با اين مضمون مي‌گويد: آنها كه مي‌توانند فيلم مي‌سازند و آنها كه نمي‌توانند منتقد مي‌شوند. حالا همين ديالوگ نشان دهنده وضعيت امروز برخي منتقدان با كارگردان‌ها و سينماگرها شده است.

برنامه‌ «هفت» دقیقا به دنبال چیست؟/ لمپن بازی روی آنتن برنامه زنده

فیلم درخشان «مرد پرنده‌ای» ایناریتو در یکی از سکانس‌هایش یک دیالوگ شاهکار دارد. در جایی از فیلم وقتی بازیگر تئاتر و یک منتقد صاحب نام رسانه با هم روبه‌رو می‌شوند، در میان کل کل‌های بازیگر و منتقد، بازیگر یک دیالوگ طلایی با این مضمون می‌گوید: آنها که می‌توانند فیلم می‌سازند و آنها که نمی‌توانند منتقد می‌شوند. حالا همین دیالوگ نشان دهنده وضعیت امروز برخی منتقدان با کارگردان‌ها و سینماگرها شده است.

برنامه هفت با منتقد معروفش که قرار است به وضعیت سینمای ایران رسیدگی کند به یک برنامه ضدسینمایی تبدیل شده که با تماشای آن متوجه نخواهیم شد هدف از این برنامه زدن تبر به تیشه سینماست یا کمک به بهبود وضعیت سینما.

به گزارش هفت هنر برنامه تلویزیونی هفت انگار طلسم شده است. هر مجری که بر روی صندلی‌اش می‌نشیند به نوعی درگیر حاشیه و جنجال می‌شود و انقدر آش شور می‌شود که به مذاق کسی خوش نمی‌آید. حالا این ناکامی تسلسل‌وار گریبان افخمی و تیم همراهش را گرفته است. تیم سازندگان جدید هفت از همان آغاز با توپ پر آمدند و پس از گذشت مدتی این توپ‌های پر وارد دروازه خودشان می‌شود.

اگر بخواهیم به هفت به عنوان یک برنامه سینمایی نگاه کنیم چیزی عایدمان نخواهد شد. مجریانش فقط به جار و جال و بد و بیراه اکتفا می‌کنند و برنامه هیچ ارزش افزوده دیگری برای سینما دوستان ندارد. افخمی که با برنامه‌اش می‌خواهد خود را در صدر اخبار نگه دارد و هر از چند گاهی مصاحبه‌ها و دیالوگ‌های آتشین می‌کند، با کمک مسعود فراستی کمر به قتل سینماگران بسته‌اند.

روند برنامه هفت پس از جشنواره فجر دوباره همان روند مخدوش گذشته شده است. توجه به ادبیات مجریان این برنامه به خوبی گویای این نکته است و حالا در تازه‌ترین برنامه‌شان که دیشب پخش شد به اوج خود رسید. فراستی چندین شب قبل به منوچهر هادی اینگونه تاخت:«فیلم تو اصلا نشان نمی‌دهد که تو باهوشی یا کارگردانی! این فیلم عقب افتاده است!»(اینجا) و به  کارگردان جوان فیلم «خنده های آتوسا» چنین گفت: «در هر صورت فیلم تو هیچی نیست و این چیزی را عوض نمی کند.» (اینجا) و در تازه‌ترین نقدش در برنامه تلویزیونی با واژه‌هایی سخیف به کمال تبریزی گفت:« ما دیاثت فرهنگی و هنری هم داریم که متاسفانه فیلم {دونده زمین}، چنین دیاثت و فروش غیرتی در آن است.»(اینجا)

این گونه سخن گفتن و این حرفها و نقدهای کلی هیچ دردی از سینما دوا نمی‌کند و بدتر بر مشکلاتش می‌افزاید. هفت با بهروز افخمی هم کارنامه قبولی نگرفت و باید منتظر ماند و دید با تغییر مدیریت در صداوسیما و رفتن معاون سیما این برنامه دچار تغییرات می‌شود.

 

فيلم درخشان «مرد پرنده‌اي» ايناريتو در يكي از سكانس‌هايش يك ديالوگ شاهكار دارد. در جايي از فيلم وقتي بازيگر تئاتر و يك منتقد صاحب نام رسانه با هم روبه‌رو مي‌شوند، در ميان كل كل‌هاي بازيگر و منتقد، بازيگر يك ديالوگ طلايي با اين مضمون مي‌گويد: آنها كه مي‌توانند فيلم مي‌سازند و آنها كه نمي‌توانند منتقد مي‌شوند. حالا همين ديالوگ نشان دهنده وضعيت امروز برخي منتقدان با كارگردان‌ها و سينماگرها شده است.