بررسی عملکرد 3 ساله رئیس سازمان سینمایی در گفت‌وگو با اهالی سینما

امروز در تقویم به عنوان روز ملی سینما نامگذاری شده و فرصتی است تا اینکه به اوضاع سینمای ایران نگاه کرد. امسال سال سومی است که حجت‌الله ایوبی در دولت یازدهم بر کرسی ریاست سازمان سینمایی تکیه زده است، به همین مناسبت در گفت‌وگو با چند تن از اهالی سینما نظر آنها را درباره عملکرد سه ساله ایوبی جویا شده‌ایم، البته چند نفری به دلیل اینکه با سازمان سینمایی سر و کار داشتند حاضر نشدند له یا علیه رئیس سازمان صحبت کنند!
مدیریت در سینما از مدیریت وزارتخانه سخت‌تر است
محمد خزاعی تهیه‌کننده سینما، دبیر سابق جشنواره فیلم فجر و دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت که به زودی برپا خواهد شد، درباره مدیریت سینما می‌گوید: مدیریت سینما بسیار پیچیده است. یک مدیر سینمایی در حال مدیریت یک اجتماع است و کارش حتی سخت‌تر از اداره یک وزارتخانه است زیرا در سینما با افکار، سلایق و جهان‌بینی‌های مختلفی سروکار دارد و باید همه طیف‌ها و سلیقه‌ها را مدیریت کند. مدیر سازمان سینمایی باید به فکر پیدا کردن خوراک خوب فکری برای جامعه‌ای باشد که دارای پیچیدگی‌های زیادی است. سینمای ما بعد از انقلاب دچار تغییراتی شده و چارچوب‌های خاص خود را پیدا کرده است. خیلی‌ها به دنبال تحقق آرمان‌های انقلاب در سینما هستند و برخی از تولیدات این سینما ناراضی‌اند و آن را با چارچوب‌های انقلابی همخوان نمی‌دانند. مدیر سینما باید سلیقه‌سازی و مدیریت سلیقه‌ها را داشته باشد. مدیریت در سینما نگاهی آگاهانه می‌خواهد که در آن همه سلایق در کنار هم وجود داشته باشند. این مسیر دارای فراز و نشیب‌های زیادی است.

شاید برخی از افراد به دلیل عدم‌شناخت و بعضی دیگر به دلیل عدم‌توانایی در این مسیر ناموفق باشند و شاید برخی در بعضی از وجوه مدیریت در سینما موفق و در برخی دیگر ناموفق باشند، وجوهی مانند جذب مخاطب، افزایش تولید فیلم، سالم‌سازی سینما و امثالهم. در این دولت نیز نقاط ضعف و قوت زیادی وجود دارد که نیازمند تحلیل جدی است تا بتوان بر اساس آن اتفاقات رخ داده را در قبل و انتظارات مردم از سینما را درنظر گرفت و به نتیجه درستی از این دوره رسید.

سینما به سمت حرفه‌ای شدن پیش رفته
محمدحسین فرحبخش کارگردان و تهیه‌کننده سینما که آبنبات چوبی را بر پرده سینما دارد، درباره عملکرد حجت‌الله ایوبی در سه سال گذشته می‌گوید: من عملکرد دولت را به طور کلی مثبت می‌دانم ولی درباره عملکرد آقای ایوبی اشکالاتی وجود داشته است زیرا وی ابتدا بدون داشتن تخصص وارد کار شدند و افرادی به وی خط می‌دهند. بعد از رفتن آقای رضاداد، شاهد تغییرات مثبتی در کار آقای ایوبی هستیم و شاهد این هستیم که سینما به سمت حرفه‌ای‌تر شدن پیش رفته است. فروش خوب سینما طی امسال را هم می‌توان ناشی از تغییر نگاه در مدیریت سینما دانست.
  
ایوبی خیلی باندی عمل کرده
سعید سهیلی نویسنده و کارگردان سینما که در حال آماده کردن فیلم «گشت 2» برای حضور در جشنواره فیلم فجر است، درباره عملکرد رئیس سازمان سینمایی می‌گوید: شاید بشود گفت ایوبی تنها مسئول سینمایی است که نه تا به حال با او دیدار داشته و نه گفت‌وگویی کرده‌ام و نه توانسته‌ام بشناسمش. عملکرد وی در سازمان سینمایی نیز به گونه‌ای بوده که نه می‌توان به آن 20 داد و نه طوری عمل کرده که صفر بگیرد. نمی‌توان تأثیر مثبتی را از ایوبی در سینما دید و نکته منفی بزرگی هم نداشته است. حداقل برای سینما کاری نکرده است نه مثل آقای شمقدری که پدر سینما را درآورد. عیب ایوبی این است که خیلی باندی عمل می‌کند و طیفی را پیش خودش جمع کرده و صرفاً با آنها کار می‌کند و از آنها مشورت می‌گیرد و به طیفی که به وی نزدیک نباشد نه کار می‌دهد و نه اجازه حضور و مشورت می‌دهد. آمدن و رفتن ایوبی تأثیری روی سینما نداشته است چون جلوی توقیف فیلمی را نگرفته و خودش می‌گوید آمده تا سینما را به آرامش برساند اما این آرامش چیزی جز سکون و بی تحرکی نیست.
  
اگر گلایه داریم از وزیر ارشاد است
هاتف علیمردانی از جمله فیلمسازان جوان و پر کار سینماست که امسال دو فیلم را روی پرده سینماها داشته است. علیمردانیدرباره عملکرد سه ساله حجت‌الله ایوبی می‌گوید: به عنوان فیلمسازی که در دوره ریاست آقای ایوبی بر سازمان سینمایی چهار فیلم ساخته است، باید از عملکرد وی رضایت داشته باشم. آقای ایوبی بسیار باسواد و دلسوز است، اهل فرهنگ و هنر است و دغدغه‌های فرهنگی دارد. دلش می‌خواهد کمک کند و کاری انجام دهد. درست است که ابتدا تجربه سینمایی نداشت اما کم‌کم توانست شناخت پیدا کند و اگر در چهار سال آینده نیز رئیس سازمان سینمایی بماند قطعاً خیلی بهتر می‌شود. دوران ایوبی در بحث نظارت و ارزشیابی بسیار خوب بوده است و می‌شود گفت دوره دکتر احسانی یکی از ماندگارترین ترکیب‌های مدیریتی بود، البته آقای ایل‌بیگی نیز اهل تعامل است. اگر درباره سینما گلایه دارم از وزیر ارشاد است. ما هنرمندان به پشتوانه وزیر ارشاد است که کار می‌کنیم و فیلم می‌سازیم. انتظار داریم وزیر نیز از ما پشتیبانی کند. برای جمله آخر باید بگویم به عنوان تنها فیلمسازی که چهار فیلم در دوره آقای ایوبی ساخته عملکرد وی را بسیار مثبت می‌دانم.
  
ایده‌های ایوبی برای سینما را دوست دارم
علیرضا داوود‌نژاد نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان سینما درباره عملکرد سه ساله حجت‌الله ایوبی در سازمان سینمایی می‌گوید: من سه معاون سینمایی وزیر ارشاد را دیده‌ام که برای سینما افکار و رؤیا‌هایی داشتند، ابتدا انوار بود که دوست داشت و می‌خواست سینمای مستقل ایران را به وجود آورد. سیف‌الله داد بود که دلش می‌خواست سینما را از انحصار سرمایه و سیاست خلاص کند و سینمای فرهنگی به وجود آورد و در آخر ایوبی که خیلی دوست دارد سینمای ایران را با فناوری به‌روز کند. ایوبی عملکرد خوبی داشته است و توانسته با دیجیتال کردن کل سیستم نمایش را دگرگون کند و با حذف نگاتیو، لابراتوار، مشکل کپی و عدم‌امکان اکران همزمان، این فرصت را برای فیلمسازان جوان به وجود آورد که بتوانند راحت‌تر به فیلمسازای بپردازند و تولید فیلم را آسان کرده است. ایوبی اگر بتواند امنیت بازار فیلم را با VOD و نظارت آنلاین بر گیشه‌ها به وجود آورد، چرخه کارهایش را تکمیل کرده است. سینمای ما نیازمند استفاده از ابزار جدید و استاندارد است که در صورت تأمین امنیت بازار سینما، سرمایه این کار توسط بخش خصوصی تأمین می‌شود. برای نمونه هم اکنون سینمای ترکیه دارای 200 آری الکسا(نوعی دوربین فیلمبرداری) است ولی ما در ایران فقط 20 عدد از این دوربین را داریم و نیازمند این هستیم که تجهیزات سینمای ایران به‌روز شوند. باید جلوی قاچاق فیلم گرفته شود و نظارت بر گیشه‌ها نیز به صورت آنلاین باشد. ایوبی با راه انداختن گروه هنر و تجربه نیز به استقبال فیلمسازان آینده رفت و به ایجاد بازاری تازه برای مخاطبانی تازه کمک کرد. در مجموع ایده‌های ایوبی را دوست دارم.

انتظار اتفاقات بهتر در سینما را داریم
روح‌الله سهرابی نویسنده و کارگردان سینما که قائم مقامی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس را نیز برعهده دارد، درباره وضعیت سینما و انتظارات از مدیریت حجت‌الله ایوبی بر سازمان سینمایی می‌گوید: به نظرم باید در اوضاع و احوال سینمای ایران دو اتفاق رخ می‌داد که هنوز رخ نداده، ابتدا در زیر ایجاد زیرساخت‌های سینما و دوم در خصوص تولید آثار ارزشی و دفاع مقدسی که میزان تولید آثار در شرایط فعلی فاصله معنا‌داری تا نقطه مطلوب دارد. در این مدت وضعیت اقتصادی سینما علی‌الظاهر بهتر شده است، اما این بهتر شدن اوضاع مالی آنقدر نیست که به راحتی از ارزش‌ها و تولید آثار ارزشی دور شویم. نیاز سینمای ایران تولید آثار ارزشمندی در حوزه سینمای سینما و مقاومت است که بتوانند در تاریخ سینما ماندگار شوند افزایش فروش سینما با فیلم‌های کمدی و اجتماعی تلخ چندان منطقی نیست، اگرچه دوستان در حال تلاش هستند و باید منتظر بود در آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد. موضوع دیگری نیز که انتظار داریم فکری برای آن شود اکران سینما و مافیای اکران است که سینمای ایران سال‌هاست از آن رنج می‌برد و این مافیا در دوره مدیران مختلف و دولت‌های مختلف مافیا وجود داشته و کم‌کم به جزء لاینفک سینما تبدیل شده است. امیدوارم رئیس سازمان سینمایی فکری برای این مافیا بکند.

نظرات تعدادی از اهالی سینما درباره عملکرد حجت‌الله ایوبی را مشاهده کردیم، با وجود اینکه دوست داشتیم تعداد بیشتری از سینماگران محافظه‌کاری بی‌مورد را کنار بگذارند و به جای سکوت حداقل از نکات مثبت کارنامه ایوبی دفاع کنند ولی از برآیند آنچه در نظرات سینماگران حاضر در این گفت‌وگو‌ها می‌توان به کلیتی از نگاه سینما به رئیس سازمان سینمایی دست یافت، نگاهی است که امیدوار به اتفاقات بهتر در آینده است.