آیا اموات به خانواده خود سرکشی می‌کنند؟
آیا اموات به خانواده خود سرکشی می‌کنند؟

کتاب «فراموشی مصیر» نوشته سعید وطن‌دوست، آثار تربیتی ویژه و عمیق باور به معاد را منعکس کرده و پرسش‌هایی را مطرح می‌کند که شاید در ذهن بسیاری از مردم نقش بسته است. یکی از این پرسش‌ها این است که آیا اموات به خانواده خود سرکشی می‌کنند؟
 

کتاب «فراموشی مصیر» نوشته سعید وطن‌دوست، آثار تربیتی ویژه و عمیق باور به معاد را منعکس کرده و پرسش‌هایی را مطرح می‌کند که شاید در ذهن بسیاری از مردم نقش بسته است. یکی از این پرسش‌ها این است که آیا اموات به خانواده خود سرکشی می‌کنند؟

به گزارش تیتر هنر همه ما علاوه بر مسیرهایی که با اختیار خود انتخاب می‌کنیم، مسیر دیگری در پیش داریم که از آن غفلت کرده‌ایم، مسیری که اختیار در آن دخالتی ندارد و آن مسیر «مصیر» است؛ مصیر یعنی بازگشت. آیات متعددی بر بازگشت به سوی خدا تصریح دارند؛ این تعبیرات که نظائر فراوانی در قرآن مجید دارد، نشان می‌دهد که رستاخیز و قیامت از دیدگاه قرآن یک نوع بازگشت است.  قرآن در این مورد می‌فرماید: «لا اله الا هو الیه المصیر».

قرآن، مهمترین دلیل انحراف و گرفتاری بشر را، فراموش کردن روز حساب می‌داند و این لزوم اهمیت آخرت‌گرایی را می‌رساند، چراکه حدود یک‌چهارم قرآن در رابطه با معاد است و تقریبا در هر صفحه‌ای از آن یادی شده است.

کتاب «فراموشی مصیر» به قلم سعید وطن‌دوست تلاش دارد آثار تربیتی ویژه و عمیق باور به معاد را منعکس کرده و پرسش‌هایی را مطرح کند که شاید در ذهن بسیاری از مردم نقش بسته است، اما به دلیل ترس از مرگ، هرگز به خود جسارت تحقیق و تفکر در این موارد را نداده‌اند. در این کتاب مراحل مختلف معاد از احتضار تا قیامت،‌ دلایل فراموشی مصیر، تجرد روح، منطق علمی، عقلی و شهودی آیات و روایات را بررسی شده است.

«معاد چیست؟»، «ترسیم مرگ»، «روح»، «عالم قبر»، «برزخ»، «قیامت»، «صراط» و «توبه» بخش‌های این کتاب را شامل می‌شوند.

از مهم‌ترن سرفصل‌های کتاب نیز می‌توان به ۳ دیدگاه مختلف نسبت به مرگ، معراج پیامبر، تناسخ، معاد در ادیان، دلایل ترس از مرگ، ترک دنیا یا معادباوری، ترس از خدا، عالم احتضار و سکرات مرگ، جدایی روح از بدن، اجساد جاویدان و اثبات تجرد روح، قبض روح، سؤال قبر، فشار قبر، سرکشی اموات به خانواده، معاد جسمانی و روحانی، تجسم اعمال، جاودانگی در بهشت و جهنم، ناامیدی از رحمت خدا و توبه نصوح؛ توبه حقیقی، اشاره کرد.

در بخشی از این کتاب با عنوان «سرکشی اموات به خانواده» می‌خوانیم: «از آیات و روایات استفاده می‌شود که هر کس به قدر درجه‌ای که دارد به خانواده‌اش سر می‌زند، اموات مؤمن و کافر در شکل کبوتر لطیف، گنجشگ و یا کوچکتر از آن به خانواده سر می‌زنند، البته این نوعی تمثیل است،‌ نه اینکه مردم تصور کنند پرنده‌ای که بر سردر خانه نشسته، اموات آن‌هاست. این ملاقات ظهر هنگام با همراهی ۲ فرشته صورت می‌گیرد، فراهم شدن این دیدار یک طرفه بستگی به وضع برزخی آنان و مشیت الهی دارد، رفت‌وآمد طبق نظام برزخی است، دل بخواهی و اینکه به هر نقطه‌ای برود، نیست، بعضی همه روزه بعضی دو روز یکبار، بعضی سه روز یکبار، بعضی هر جمعه، بعضی ماهی یک مرتبه و بعضی سالی یک مرتبه، این اختلاف به اعتبار تفاوت حالات و سعه و ضیق مقام آن‌ها و گرفتاری آن‌هاست.

در این مراجعه مؤمن جز خوبی و چیزهایی که موجب فرح اوست، از اهل خود چیزی نمی‌بیند و اگر چیزی باشد که روح مؤمن ناراحت می‌شود، از او پنهان داشته می‌شود و روح کافر جز بدی و امور ناراحت کننده او، چیز دیگری نمی‌بیند، امام صادق(ع) فرمود: وقتی مؤمن به دیدار خانواده‌اش می‌آید، آنچه که او را خوش آید،‌ می‌بیند و کارهای ناپسند از او پوشیده می‌‌شود، اما وقتی کافر به دیدار خانواده‌اش می‌رود، آنچه که او را غمگین نماید، بر او نمایان می‌شود و کارهای پسندیده از او پوشیده می‌شود.

البته گروهی از کفار و معاندان آزادی ندارند و در برزخ مدام زندانی‌اند و تنها از طریق مردگانی که به برهوت منتقل می‌شوند از حال خانواده و دوستان خود مطلع می‌شوند، هر چند این دیدار یک‌سویه و از جانب اموات است،‌ اما آثار و برکات آن شامل حال هر دو طرف می‌شود، البته عکس این قضیه ثابت است، گاهی می‌شود میت در فشار و ناراحتی است، هدیه‌ای از جانب زندگان بر او فرستاده می‌شود و گاهی برای چنین هدایایی اجرهای بزرگی عاید میت می‌شود، بنابراین بهترین راه برای ارتباط مستمر با اموات، نجات ایشان از عذاب و همچنین رفع حوائج دنیوی زندگان، زیارت قبور ایشان است، حتی می‌توان سفرهای زیارتی را به نیابت از ایشان انجام داد.»

چاپ دوم کتاب «فراموشی مصیر؛ مهم‌ترین دلیل انحراف و گرفتاری بشر» تألیف سعید وطن‌دوست، در ۳۱۲ صفحه قطع رقعی با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای ۱۵ هزار تومان از سوی انتشارات دارالمبلغین راهی بازار نشر شده است.

از این نویسنده پیش از این کتاب‌های «مسلمان شناسنامه‌ای» و «امام زمان ما» منتشر شده است.