وضعیت کتابفروشی‌ها در سال ۲۰۱۶ و برنامه‌ها برای سال جدید
وضعیت کتابفروشی‌ها در سال ۲۰۱۶ و برنامه‌ها برای سال جدید

ارتقای فروش آنلاین و اجرای تجربیات جدید در فروشگاه‌های کتاب از برنامه‌های جدید کتاب‌فروشان در سال جدید میلادی است.

ارتقای فروش آنلاین و اجرای تجربیات جدید در فروشگاه‌های کتاب از برنامه‌های جدید کتاب‌فروشان در سال جدید میلادی است.

به گزارش هفت هنر به نقل از پابلیشرز ویکلی- بنابر آمار، فروش کتابفروشی‌های مستقل در اواخر سال ۲۰۱۶ نسبت به قبل افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود اگر فروش کتاب وضعیت ثابتی در سال ۲۰۱۷ داشته باشد خبر خوبی برای کتابفروشان خواهد بود. ماه گذشته اتحادیه کتابفروشان هم‌زمان با نگارش نامه تبریک سال جدید میلادی پیش‌بینی کرد، کتابفروشی‌های مستقل سال ۲۰۱۶ میلادی را با نتیجه‌ای مثبت نسبت به سال قبل از آن به پایان رساندند و فروش آنان نسبت به سال قبل ۵ درصد افزایش داشت.

البته بعضی از فروشگاه‌ها از وضعیت فروش ناراضی هستند. به عنوان نمونه «مایکل تاکر» که یازده فروشگاه کتاب در «سان فرانسیسکو» دارد در این باره می‌گوید: «فروش در ماه اکتبر بسیار خوب بود اما بازار کتاب در ماه نوامبر کساد بود. با وجود انتشار کتاب جدید «جی. کی. رولینگ» و «بروس اسپرینگستین» وضعیت فروش قابل‌قبول نیست.» «تاکر» معتقد است در سال ۲۰۱۷ نیز تغییری در این شرایط ایجاد نخواهد شد.

با وجود این‌که کتابفروشی BookPeople در «تگزاس» نسبت به سال ۲۰۱۴ پیشرفت‌های بسیاری داشته است اما این پیشرفت تا حدی نبود که رکورد موفقیت شش ساله آنان را بشکند. «استیو برسو»، مدیر این مجموعه می‌گوید، وضعیت فروش در ماه اکتبر بسیار خوب بوده است اما در ماه نوامبر با ۱۷ درصد کاهش فروش روبه‌رو شده‌اند. البته وی بر روی طرحی جدید کار می‌کند تا در سال ۲۰۱۷ رکورد جدیدی ثبت کند. وی اخیرا تصمیم گرفته است که کتابفروشی خود را گسترش دهد تا بتواند در طول سال در آن نمایشگاه برگزار کند. او معتقد است در شرایط کنونی مردم بیشتر از قبل به کتابفروشی‌ها سر خواهند زد.

هر چند وی بر این باور است که یکی از مشکلات کتابفروشان عدم همکاری ناشران با آنان است. «ناشرین به جای همکاری با کتابفروشی‌ها با مؤسسات به صورت مستقیم همکاری می‌کنند. کتابفروشی‌ها مایلند با ناشرین همکاری کنند، نه این‌که با آنان رقابت کنند. وقتی خود ناشرین بیشتر از کتابفروشی‌ها برای مشتریان تخفیف قائل می‌شوند کار ما نیز کساد می‌شود و به مشکل برمی‌خوریم. در نتیجه آنان نه همکار کتابفروشی‌ها که رقیبشان محسوب می‌شوند.»

«برسو» البته تقاضای دیگری نیز از ناشران دارد. «آنان بهتر است با ما همکاری کنند تا خبرهای مربوط به نویسندگان و کتب جدید را به دست مشتریان برسانیم. کتابفروشی‌های مستقل نیز باید همزمان با سایت «آمازون» کتاب‌های جدید را به خوانندگان ارائه کنند. سال گذشته فروش آنلاین کتاب در سایت کتابفروشی ما کاهش چشم‌گیری داشته است و این در نتیجه نرسیدن سفارشات در زمان توافق‌شده است.»

فروش آنلاین کتابفروشی‌ها اصولاً بدین شکل است که فروشندگان به صورت آنلاین کتاب موردنظر خود را سفارش می‌دهند و سپس برای دریافت کتاب پس از رونمایی به کتابفروشی مراجعه و کتاب را دریافت می‌کنند. برای حصول اطمینان از دریافت آخرین خبرها وبسایت دو بار در روز به روزرسانی می‌شود.

«برسو» معتقد است «کتابفروشی‌های مستقل هنوز نمی‌دانند چه اطلاعاتی را باید به صورت آنلاین در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهند. به نظر من صنعت کتابفروشی هنوز استفاده از تکنولوژی را یاد نگرفته است. مشتریان ما دوست دارند رابطه‌ای صمیمی با کتابفروشی برقرار کنند و چنین چیزی در فروشگاه‌ها انجام می‌شود اما هنوز روش مناسبی برای برقراری ارتباط به صورت آنلاین را پیدا نکرده‌ایم.»