متن سریال «مولانا» در ۲۶ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای توسط مهدی شیرزاد و مهدی کیا به سفارش مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی نوشته می‌شود.

نگارش سریال «مولانا» به کجا رسید؟

نویسنده سریال «مولانا» درباره ویژگی‌های داستانی این سریال تاریخی گفت: سعی کردیم با نگاهی به وقایع تاریخی همزمان با دوران حیات این شاعر بزرگ، در حد توان خود دریافتی از اندیشه‌های مولانا ارائه کنیم.

به گزارش هفت هنر، مهدی شیرزاد ، درباره آخرین وضعیت نگارش متن سریال «مولانا» اظهار کرد: در حال حاضر خلاصه سکانس‌های هر قسمت از سریال را که در ۲۶ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای است به مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی تحویل داده‌ایم و با تایید شورا، ادامه کار را پیش می‌بریم. به‌طور کلی، مراحل تحقیق این سریال از سال گذشته آغاز شد و حدود شش‌ماه است که به‌طور جدی نگارش را شروع کرده‌ایم.

او  با اشاره به متن این سریال که به زندگی مولانا جلال‌الدین بلخی می‌پردازد، یادآوری کرد: رویکرد ما در نگارش متن این سریال، به دوره زمانی ارتباط شمس و مولانا برمی‌گردد.

شیرزاد با اشاره به سریال «جلال‌الدین» به کارگردانی آرش معیاریان که دوران کودکی مولانا را روایت می‌کرد و پیش‌تر از شبکه یک سیما پخش شد، اظهار کرد: در واقع، سریال «مولانا» فصل دوم سریال «جلال‌الدین» است؛ فصل اول تا دوران کودکی و نوجوانی مولانا و هنگامی را که او به قونیه می‌رسد، روایت کرد و فصل بعدی که در حال نگارش آن هستیم، از جوانی این شاعر آغاز و تا پایان عمر او را دربرمی‌گیرد.

او در پاسخ به این پرسش که سریال‌سازی با فیلمنامه کامل، چه مزایایی برای سریال «مولانا» خواهد داشت؟ گفت: این سریال آنقدر ساز و کار دارد و به مرحله پیش‌تولید و تدارکات ویژه نیازمند است که خنده‌دار خواهد بود اگر متن آن همزمان با جریان تولید نوشته شود. اصولا کامل بودن فیلمنامه یک مزیت است. شاید بعضی سریال‌های طنز طولانی به‌واسطه بازخوردهایی که در طول پخش از مخاطب می‌گیرند، بتوانند از شیوه همزمان نوشتن استفاده کنند، اما به‌طور کلی، سریال‌هایی مثل «مولانا» که در تولید نیازمند برنامه‌ریزی جدی و دقیق هستند، باید با فیلمنامه کامل کلید بخورند.

این نویسنده درباره لوکیشن‌های تاریخی و شهرک‌هایی که برای فیلم‌برداری سریال «مولانا» وجود دارد، توضیح داد: تقریبا در حال حاضر لوکیشنی برای این سریال نداریم، حتی خود من، یک سفر به قونیه رفتم و لوکیشن‌های واقعی و تاریخی بسیار کمی را پیدا کردم که برای تصویربرداری و پیشبرد داستان مناسب باشد. البته خانقاه و مدرسه مولوی وجود دارد. به همین دلیل، در روند نوشتن فیلمنامه تلاش کردیم قصه بیشتر بر پایه دو یا سه لوکیشن اصلی بنا شود تا هم تولید به صرفه باشد و هم کار، اجرایی و عملیاتی شود. امروزه بسیاری از سریال‌های تاریخی خارجی معمولا در دو یا چند لوکیشن اصلی روایت می‌شوند و فضاسازی‌ها در همان بخش انجام می‌شود.

شیرزاد همچنین درباره دلایل کمتر پرداختن به زندگی شاعران و ادیبان در عرصه فیلم و سریال‌سازی، گفت: مهم‌ترین دلیل کمتر پرداختن به زندگی شاعران ایرانی این است که پیشنهاد یا سفارشی برای ساخت سریال درباره این شخصیت‌ها ارائه نمی‌شود. ضمن این‌که ما گاهی تفاوت بین فیلم بیوگرافی و فیلم تاریخی را خوب درک نمی‌کنیم و به همین خاطر، وقتی قرار است به زندگی آن‌ها پرداخته شود، مانند فیلم مستند، تلاش می‌شود همه‌چیز همان‌طور که در تاریخ آمده، روایت شود، در حالی که زندگی آن شاعر ممکن است این جذابیت را نداشته باشد.

او پیش‌بینی کرد که فیلمنامه «مولانا» پایان امسال کامل شود و افزود: در زمان تحقیق و نگارش متن سریال «مولانا» جلسات مستمری با کارشناسان مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی داشتیم. خوشبختانه آقای صدیقی، مدیر این مرکز، ادبیات کلاسیک را خیلی خوب می‌شناسد و تسلط او، برای من کمک بود. حتی باید بگویم منابع خوبی را معرفی کرد و در اختیار من گذاشت که من از وجود آن‌ها بی‌اطلاع بودم.

متن سریال «مولانا» در ۲۶ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای توسط مهدی شیرزاد و مهدی کیا به سفارش مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی نوشته می‌شود.

متن سریال «مولانا» در ۲۶ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای توسط مهدی شیرزاد و مهدی کیا به سفارش مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی نوشته می‌شود.