بعد از جنجال های فراوان بر سر تبلیغ فیلم های ایرانی در شبکه جم این بار مدیریت این تلویزیون در پستی مدعی ارسال نامه ای از طرف اهالی سینما به وی شد.

نامه اهالی سینما به شبکه GEM! + عکس

بعد از جنجال های فراوان بر سر تبلیغ فیلم های ایرانی در شبکه جم این بار مدیریت این تلویزیون در پستی مدعی ارسال نامه ای از طرف اهالی سینما به وی شد.

به گرارش هفت هنر، چندی پیش سعید کریمیان، مدیر شبکه جم، در صفحه فیسبوک خود متن نامه ای را منتشر کرد که به ادعای وی از طرف جمعی از سینماگران جوان ایران خطاب به وی نگاشته شده است.

نامه مذکور حاوی تشکر و قدردانی گروهی از اهالی سینما و تهیه کنندگان سینمایی از مدیریت شبکه جم تی وی در راستای پخش تبلیغات فیلم های سینمایی ایرانی در این شبکه و رونق بخشیدن به سینمای ایران بوده است.

این در حالی است که هنوز چند هفته ای از تذکر شفاف و روشن علی جنتی، وزیر ارشاد و محسنی اژه ای دادستان کل کشور مبنی بر ممنوعیت قطعی پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم های سینمایی در شبکه های معاند و ماهواره ای نمی گذرد.

درست همزمان با ایام نوروز بود که اغلب تبلیغات شبکه جم به پخش تیزر فیلم های ایرانی اختصاص یافت. پس از آن با اطلاع رسانی های متعدد خبرگزاری ها نسبت به ممنوعیت این نوع تبلیغات در شبکه های ماهواره ای جنجال ها بالا گرفت و بلاخره سکوت مسئولین شکسته شد و پرونده این قانون شکنی با برخورد قاطع و بجای مراجع قانونی بسته شد.

10 تهیه کننده مطرح برای ارائه تیزر فیلم هایشان به شبکه جم  به دادگاه احضار شدند و تذکر قانونی دریافت کردند، همچنین وزیر ارشاد صریحا پخش هرگونه تیزر در شبکه های ماهواه ای را ممنوع اعلام کرد.

طبق برخی گمانه زنی ها احتمال می رود سعید کریمیان این پست را به دروغ و صرفا جهت تطهیر وجهه خود منتشر کرده باشد، اما اگر به واقع این نامه از طرف برخی اهالی سینمای ایران ارسال شده باشد، نشان دهنده عدم شناخت کافی برخی از سینماگران از ماهیت ضدایرانی شبکه جم می باشد؛ هم چنین نشان می دهد که این سینما گران علت رشد بی سابقه مخاطبین سینمای ایران را نه در بالا رفتن کیفیت تولیدات فرهنگی و رشد هنری کارگردانان و تهیه کنندگان داخلی بلکه در تبلیغات شبکه ضد فرهنگی جم دانسته اند که این نوعی توهین به مردم عزیز و سینما گران ایرانی است.

وزارت ارشاد طبق وظیفه ذاتی خود همانگونه که با پخش تبلیغات فیلم های ایرانی در این شبکه برخورد قانونی و قاطعی انجام داده است و حتی در مواردی تا توقف اکران نیز  پیش رفته است، موظف است این مسئله را پی گیری نموده و  در صورت صحت این خبر با ارسال کنندگان این نامه نیز برخورد قاطع و بجا صورت دهد و از تکرار این موارد در آینده جلوگیری کند.

هدف وسیله را توجیح نمی کند !

پر واضح است که جذب مخاطب برای سینما موجب رونق بخشیدن به صنعت سینما و در نتیجه رونق هنر در کشور می شود اما آیا جذب مخاطب به هر وسیله، رشد محسوب می شود؟

بنابر ادعای مدیران جم تی وی، این شبکه تمام درآمد خود را از طریق تبلیغات بازرگانی به دست می آورد بنابر این فرض زمانی که همه تبلیغات این شبکه اختصاص پیدا کرده است به فیلم های ایرانی به معنای تامین تمام هزینه های جم از جیب هنرمندان داخل کشور است. و این بدان معناست که بدون آگاهی به تامین هزینه های شبکه ای پرداخته ایم که به گفته کارشناسان و صاحب نظرات متعدد، علت اصلی گسستن بنیان خانواده در میان مخاطبین خود می باشد. شبکه ای که مأموریت اصلی آن ترجمه و پخش سریال های عمدتا ترکی است که مروج بی بند و باری در میان خانواده هاست.

در همین راستا چندی پیش خبرگزاری دویچه وله خبری را منتشر کرد که اثبات می کرد عوارض سوء سریال های ترکی کانون خانواده های ترکیه ای را نیز تهدید می کند به طوری که برخی از کارشناسان یکی از عوامل اصلی افزایش ۴۰ درصدی طلاق در ترکیه را بدآموزی سریال های این کشور معرفی کرده بودند امری که تبعات آن امنیت جامعه را به مخاطره انداخته و مشکلات فراوانی را برای نسل آینده ایجاد خواهد کرد.

با این وجود حتی اگر این ممنوعیت ها از سوی وزارت ارشاد و خانه سینمای ایران صریحا اعلام نمی شد باز هم همکاری با این شبکه به معنای  مشارکت در ترویج  مفاهیمی مخرب مانند خیانت، ازدواج سفید، خشونت در خانواده ها و…  می باشد.

 

بعد از جنجال های فراوان بر سر تبلیغ فیلم های ایرانی در شبکه جم این بار مدیریت این تلویزیون در پستی مدعی ارسال نامه ای از طرف اهالی سینما به وی شد.