مهدی فخیم زاده در «کافه فیلم»: قرار بود مهدی هاشمی نقش «نمکی»‌ را بازی کند
مهدی فخیم زاده در «کافه فیلم»: قرار بود مهدی هاشمی نقش «نمکی»‌ را بازی کند

مهدی فخیم زاده بازیگر نقش نمکی در فیلم سینمایی «مسافران مهتاب» گفت: توجه مخاطب به این شخصیت‌ها برایم جالب بود؛ حتی خود بچه‌های سندروم‌دانی هم واکنش مثبتی داشتند؛ زیرا مخاطبین ارتباط عاطفی با نمکی برقرار کردند، در نتیجه نگاهشان تحت تأثیر قرار گرفت.

مهدی فخیم زاده بازیگر نقش نمکی در فیلم سینمایی «مسافران مهتاب» گفت: توجه مخاطب به این شخصیت‌ها برایم جالب بود؛ حتی خود بچه‌های سندروم‌دانی هم واکنش مثبتی داشتند؛ زیرا مخاطبین ارتباط عاطفی با نمکی برقرار کردند، در نتیجه نگاهشان تحت تأثیر قرار گرفت.

به گزارش تیترهنر به نقل از روابط عمومی شبکه آی فیلم، مهدی فخیم زاده در جدیدترین برنامه «کافه فیلم» در مقابل امید روحانی به گفت‌وگو درباره روند ساخت فیلم «مسافران مهتاب» پرداخت.

وی با اشاره به اینکه قصه فیلم برایم در همان سال‌ها در یکی از خیابان‌های تهران پیش آمد، گفت: با موتور رد می‌شدم که دیدم جماعتی مشغول اذیت‌کردن یک فرد عقب‌افتاده هستند و دیالوگ «می‌خوای اذیت کنی» را از زبان او شنیدم و اصلاً قصد بازی‌کردن در این نقش را نداشتم و تنها می‌خواستم در مورد چنین شخصیتی تحقیق کنم و بنویسم.

این کارگردان باسابقه سینما و تلویزیون که محمد مطیع را برای بازی در این نقش در نظر گرفته بود، گفت: مطیع تیپی در این مایه داشت که در شوخی و حرف‌زدن طوری بود که به نظر می‌رسید این توانایی را دارد ولی گرفتار بود و نتوانست. به مهدی هاشمی هم پیشنهاد دادم ولی نشد تا در نهایت خودم تصمیم گرفتم بازی کنم.

فخیم زاده با بیان اینکه من دوبار این تجربه را داشتم که از طریق صدا به نقش رسیدم، توضیح داد: می‌دانستم نباید ادای این بچه‌ها را در بیاورم و باید خودم تبدیل به آنها شوم. درباره آنها تحقیق کرده بودم ولی می‌دانستم نمی‌شود. وقتی صدای این بچه‌ها را توانستم پیدا کنم به فیزیک و نقش رسیدم.

بازیگر نقش نمکی و کارگردان این فیلم سینمایی گفت: اگر به‌عنوان کارگردان، به کار مسلط باشی و نقش را درآورده باشی، کار سختی نیست که بخواهی هم کارگردانی کنی هم بازی. من نقش را در زمان نگارش فیلمنامه در آورده بودم و به همین خاطر ۶ماه از بچه‌های گروه جلو بودم و حتی با همان صدای نمکی کات هم می‌دادم.

وی درباره شخصیت‌پردازی‌ها و تقابل روستا و شهر ابراز کرد: اول شخصیت قصه‌ام را پیدا کرده بودم و برای این باید بستر دراماتیکی پیدا می‌کردم که به نظرم رسید از روستا به شهر بیاید بهتر می‌شود. تا پیش از آن فیلم‌های روستایی، فیلم‌های ارباب‌ورعیتی بود که تم آنها تم مهاجرت بود که آن زمان این مسئله بسیار محسوس بود در نتیجه فکر کردم اگر این تم را پیگیری کنم، به نظرم رسید بهتر است که برادر وسطی قبل از برادر بزرگتر به شهر آمده و خودش را با شهر و مظاهر شهرنشینی تطبیق داده و آلوده آنها است.

فخیم زاده تصریح کرد: من می‌خواستم به این برسم که این بچه‌ها بی‌آزار هستند و شهرنشینی آنها را این شکلی می‌کند در صورتی که بچه‌های مهربانی هستند و وقتی اذیت می‌شوند شورش می‌کنند. وقتی نمکی حمله می‌کند همه از او می‌ترسند وگرنه تا پیش از آن ترسناک نیست.

کارگردان «مسافران مهتاب» درباره انتخاب بازیگر اشاره کرد: غیر از خود «نمکی»، آقای گیل و صادقی انتخاب‌های اول من برای نقش بودند. گیل ادامه یک انسان پاک روستایی بود و فیزیکش به او اجازه می‌داد در آن شورش حضور داشته باشد. تمام این شخصیت‌ها حول محور نمکی می‌چرخند.

وی با بیان اینکه توجه مخاطب به این شخصیت‌ها برایم جالب بود، گفت: حتی خود بچه‌های سندروم‌دانی هم واکنش مثبتی داشتند؛ زیرا مخاطبین ارتباط عاطفی با نمکی برقرار کردند، در نتیجه نگاهشان تحت تأثیر قرار گرفت.

فخیم زاده ابراز کرد: این فیلم بدون هیچ کمکی از فارابی ساخته شد چون سلیقه فارابی نبود. من به سیاست‌های ارشاد در حوزه سینما اعتراض داشتم و نسبت به رفتارهای آنها مثل رتبه‌بندی و … معترض بودم و نگاهشان را نمی‌پسندیدم و حالا نمی‌دانم که از فیلم من خوششان نیامد یا از من خوششان نمی‌آمد.

کارگردان «مسافران مهتاب» ادامه داد: به همین خاطر به فیلم من درجه «د» داده شد و به این شکل سعی کردند فیلمم را مورد مهجوریت قرار دهند. وقتی فیلمی درجه «د» می‌گرفت از تمام امکانات مثل پخش در استان‌ها، تبلیغ تلویزیونی و  … محروم می‌شد و تنها دو هفته حق اکران داشت. خب با این روش سعی شد فیلم من کنار زده شود.

وی گفت: البته هر کارگردانی فیلم شکست‌خورده در کارنامه‌اش دارد ولی «مسافران مهتاب» فیلم شکست‌خورده‌ام نبود و من حس می‌کردم که این فیلم با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند، به همین خاطر تلاش کردم که آن را به تلویزیون بفروشم ولی درجه‌بندی‌های ارشاد به تلویزیون هم سرایت کرده بود و آنها تنها فیلم‌های «الف» و«ب» را می‌خریدند و من با قیمت خیلی نازلی حق پخش آن را به تلویزیون فروختم؛ ولی وقتی پخش شد مخاطب آن را پسندید و امروز پس از ۳۰ سال هنوز مخاطب با آن ارتباط برقرار می‌کند و با آن خاطره دارد.

فخیم زاده در آخر با بیان اینکه خشونت اساس کشمکش است و فیلم را حرکت می‌دهد، گفت: سینما و حتی مجموعه‌های تلویزیونی من خشن است و من به فیلم‌های پلیسی از جوانی علاقه داشتم.

کافه فیلم پنجشنبه شب ها از شبکه آی فیلم پخش می شود و پس از نمایش یک فیلم سینمایی ایرانی، به گفت و گو با کارگردان آن می پردازد.