ما نگفته‌ایم که این افراد مصداق آن مفهوم‌اند. آن مفهوم را ذکر کرده‌ایم و آن تصاویر هم آنجا هست. علی‌القاعده ما ارتباطی بین تصاویر و مطلب برقرار نکرده‌ایم

مدیر مسئول یالثارات: ما به کار خود ادامه می دهیم/ ما با حکم انتشار موقت دادگاه منتشر می‌شدیم نه با پروانه ارشاد!

ما نگفته‌ایم که این افراد مصداق آن مفهوم‌اند. آن مفهوم را ذکر کرده‌ایم و آن تصاویر هم آنجا هست. علی‌القاعده ما ارتباطی بین تصاویر و مطلب برقرار نکرده‌ایم

به گزارش هفت هنر، بعد از قضایای جشن حافظ و تیتر جنجالی هفته‌نامه «یالثارات الحسین»، حالا خبر رسید که سخنگوی وزارت ارشاد از توقیف این هفته‌نامه خبر داده است. نشریه‌ای که البته پیش از این توسط وزارت ارشاد لغو مجوز شده بود ولی با حکم موقت مرجع قضایی منتشر می‌شد. «یالثارات الحسین» اواخر سال گذشته به دلیل مطلبی که علیه شهیندخت مولاوردی منتشر کرده بود توسط وزارت ارشاد لغو مجوز شد. با شکایت این نشریه به دادگاه مبنی بر اینکه موضوع مورد اشاره ارشاد در جایگاه لغو پروانه نبوده است، پرونده به مرجع قضایی رفت. در این میان اما با مجوز موقت مرجع قضایی به انتشار خود ادامه می‌داد. حالا در زمانی که پرونده لغو پروانه این هفته‌نامه در جریان بود، وزارت ارشاد مجدداً از توقیف این نشریه به دلیل توهین به سینماگران خبر داد. به همین دلیل با آقای عبدالحمید محتشم، مدیر مسوول این هفته‌نامه به گفت‌وگو نشستیم.

الان شما در دوره توقیف بودید که دوباره حکم توقیفتان صادر شد!

ما با حکم انتشار موقت دادگاه منتشر می‌شدیم نه با پروانه ارشاد! ارشاد الان در مقابل ما مسوولیتی ندارد که بخواهد ما را مجدداً توقیف کند. ارشاد اسم ما را از لیست نشریات خط زده است. به ما یارانه‌ای هم نمی‌دهند چطور الان یک مرتبه ما را توقیف کرده‌اند. از نظر آنها ما توقیف و لغو پروانه‌ایم حالا چطور یک نشریه لغو پروانه را دوباره توقیف می‌کنند!

یعنی الان از نظر حقوقی باید حکم توقیف شما را دادگاه بدهد؟

بله! باید دادگاه حکم توقیف را بدهد. البته ممکن است آنها درخواست توقیف را به دادسرای رسانه بدهند و آن موقع ممکن است دادسرا وارد موضوع شود و حکم را آنها ابلاغ کنند.

با این اوصاف هفته بعد دوباره منتشر می‌شوید؟

ما به کار خودمان ادامه می‌دهیم. هنوز چیزی از طرف مرجع قضایی به ما ابلاغ نشده است. اگر حمل بر توقیف باشد مرجع قضایی به ما ابلاغ می‌کند و ما هم تبعیت می‌کنیم.

انتقادات راجع به آن تیتر جنجالی را قبول دارید یا نه؟

یک سری افراد به‌صورت نامادری پیدا شده‌اند و ادعای مادری می‌کنند. یک دسته همان دارودسته جریان انحرافی‌اند که در رسانه‌های خودشان شلوغ کردند. یکی هم آقای احمد توکلی بود. آقای توکلی نقدی داشتند که ما هم به‌نقد آنها پاسخ دادیم. انتقادات ایشان و پاسخ‌های ما موجود است!

قبول ندارید آن نسبت وارد نبود!

ببینید 2 روایت درباره آن موضوع از دو معصوم نقل شده است. توصیف هم شده است که کسی که دارای آن شرایط باشد آن لفظ در موردش به او اطلاق می‌شود. این عین روایت است…

خب روایت و حدیث، احیاناً تأویل و تفسیر ندارد؟ الان مثلاً ما روایتی هم داریم که اگر کسی سه هفته پشت سر هم نماز جمعه نرود منافق است! حالا درست است من بیایم این را در رسانه خودم تیتر بزنم و یک تصویر هم کنارش قرار دهم و بگویم فلانی منافق است؟

خب من عرض می‌کنم! اجازه بدهید من پاسخ قبلی شما را بدهم! این را که یک یادداشت کوتاه بوده است در یک کادر کوتاه در کنار مطلبی از آقای جوادی آملی نقل کردیم. همان موقع هم این انتقادات به آقای جوادی وارد شد. دفترشان توضیح داد که مقصود از آن عبارت چه بوده است. آن موضوع هم با اینکه در مسأله ما نبود، آن را در یادداشت خود قرار دادیم. مقصود این بود که نشان دهیم آن واژه صرفاً به معنای اصطلاحی جامعه نبوده که یک ناسزا باشد بلکه معنایی وسیع‌تر را مدنظر داشته‌ایم. البته ما این تصاویر را آنجا قرار دادیم ولی مصداقاً اشاره نکردیم که این واژه به اینها باز می‌گردد. ما حتی نظر علما را پرسیدیم. مشخص شد اگر این واژه به یک فرد خاص و به‌طور مصداقی گفته شود، محل انتقاد و اعتراض است.

الان شما این تیتر را زده‌اید و کنارش تصویر بعضی اشخاص را قرار داده‌اید. این تیتر در کنار آن تصاویر می‌شود همین مصداق که گفتید. با این وضع باز هم انتقادها را وارد نمی‌دانید؟

این را باید دادگاه احراز کند. ببینید ما نگفته‌ایم که این افراد مصداق آن مفهوم‌اند. آن مفهوم را ذکر کرده‌ایم و آن تصاویر هم آنجا هست. علی‌القاعده ما ارتباطی بین تصاویر و مطلب برقرار نکرده‌ایم. حالا بعضی از این افراد هم آمده‌اند اعتراض کرده‌اند که به ما اهانت شده است. ما به کسی اهانت نکرده‌ایم. اگر کسی چنین برداشتی دارد به خودش مربوط است. در هر صورت وجه دیگر قضیه هم این است، کسانی که احساس می‌کنند به آنها توهین شده است می‌توانند از ما شکایت کنند و ما در قبال قانون، پاسخگو و خاضع هستیم. هدف ما از انتشار این عکس‌ها این بود که بگوییم جشنی برگزار شده است و اینجا تبدیل به جشن ابتذال شده است. ما تصاویر را به این عنوان منتشر کردیم که بگوییم اینجا شوی ابتذال شده است والا آن مطلب معطوف به تصاویر نبوده است. اصلاً آن صفحه هم صفحه بین‌الملل بود و مطلبی درباره اقدامات داعش برای شکستن سد موصل در آن ذکر شده بود.

الان اگر هر یک از اشخاصی که تصویرشان را در آن مطلب زده‌اید، معترض شوند اعتراض‌شان را وارد می‌دانید؟

البته آن شخص مورد نظر هم اعتراض خودش را کرد. با این حال اگر حتی همان شخص هم اعتراض کند ما مخلصش هم هستیم. هر کسی اعتراضی دارد، شکایت کند ما هم قطعاً حاضر و پاسخگو خواهیم بود. ما هم در مقابل استدلال شاکی و وکیلش تسلیم هستیم و مطیع امر محکمه خواهیم بود.

بعد از اتفاقات اخیر بعضی مطرح کرده‌اند که تیم یالثارات، پنهانی با جریان آقای هاشمی گره خورده و با هم هستند…

یک نفر از اعضای شورای مرکزی ما قبل از دولت آقای احمدی ‌نژاد در شرکتی بوده است که مهدی هاشمی هم در آن شرکت کار تأسیسات دریایی انجام می‌داده است. بعدها هم مهدی هاشمی از آن شرکت رفت و رفت دنبال کارهای سیاسی و بعد هم لندن و الان هم تشریف برده‌اند اوین…

فرد مورد نظر الان هنوز در شورای مرکزی انصار هست یا نه؟

بله! آقای سلطان‌پور هستند ولی شغل ایشان که ربطی به انصار ندارد! ایشان یک فرد موجه است. در عراق کارهای زیادی برای زائران اربعین انجام داده‌اند. عمده فعالیتشان هم کارهای عام‌المنفعه است. الان هم هنوز آنجا مشغول هستند و به آوارگان جنگی خدمات ارائه می‌دهند. دیگران هم در خیلی از دولت‌ها دنبالش بوده‌اند. حتی در دولت احمدی‌نژاد برای وزارت نفت دنبال این بنده خدا بودند. مهدی هاشمی سال‌ها قبل در آن شرکت بوده است. آقای سلطان‌پور هم به‌عنوان مهندس پلیمر در آن شرکت فعال بوده است. مهدی هاشمی بعدها پی کار خودش است. این حرف‌ها بچگانه است. سلطان‌پور از باب یک کارکشته اقتصادی خودش یک وزنه است چه برای دولت احمدی ‌نژاد و چه برای دولت غیر احمدی ‌نژادی! الان هم کمی هول شده و دایه دلسوزتر از مادر شده‌اند که پس‌فردا رأی اینها را برای انتخابات جمع کنند.

ما نگفته‌ایم که این افراد مصداق آن مفهوم‌اند. آن مفهوم را ذکر کرده‌ایم و آن تصاویر هم آنجا هست. علی‌القاعده ما ارتباطی بین تصاویر و مطلب برقرار نکرده‌ایم