قلع و قمع سریال‌های شبکه خانگی به دست حسین پارسایی/ ممیزی سریال‌ها به قصد آشتی با اصولگراها
قلع و قمع سریال‌های شبکه خانگی به دست حسین پارسایی/ ممیزی سریال‌ها به قصد آشتی با اصولگراها

حسین پارسایی رابطه‌ای پر فراز و نشیب را در این سالها با اصولگرایان داشته است.

حسین پارسایی رابطه‌ای پر فراز و نشیب را در این سالها با اصولگرایان داشته است. او روزی مدیر محبوب آنها بود و حالا به مرد مغضوب‌شان تبدیل شده است. پارسایی پس از روی کار بردن دو نمایش با هزینه‌های گزاف و سود میلیاردی حالا به دنبال احیای روابطش با دوستان قدیم است تا تضمین مدیریتش در شبکه نمایش خانگی باشد.

به گزارش تیتر هنر، این روزها نمایش «بینوایان» به اتمام رسیده، بلیت‌ها فروخته شده، عواملش سود کلانی کرده‌اند و تیغ تیز انتقادات از حسین پارسایی برداشته شده است. او که مسیر نمایش‌های ارزشی تا نمایش‌های لاکچری را خیلی زود طی کرد، در میان تمام مشغله‌هایش مناصب دولتی‌اش را نیز رها کرد تا این بار از زوایه‌ای دیگر مورد انتقاد قرار گیرد.

همه چیز از سریال «ممنوعه» شروع شد. انتقاد رسانه‌های اصولگرا از موضوع و محتوای سریال «ممنوعه» دقیقا با حاشیه‌های نمایش «بینوایان»‌ همزمان شد. فشارها به قدری بالا گرفت که پارسایی در مقام مدیر کل شبکه نمایش خانگی برای دور کردن حاشیه‌ها از خود،‌ منصب و تئاترش راحت‌ترین راه‌حل را انتخاب کرد و جلوی انتشار سریال را گرفت.

این مسکن مقطعی علاج قطعی نبود. پس پارسایی برای درست کردن وجهه خود و کم کردن فشارها باید مسیر دیگری می‌رفت. او این بار دست به سانسور گسترده سریال‌های شبکه نمایش خانگی زد تا تقصیر را از گردن خود باز کند. او برای تثبیت جایگاه مدیریتی‌اش تصمیم گرفت سر سریال‌های شبکه نمایش خانگی را ببرد تا شاید وجهه‌اش بین دوستان قدیمش اصلاح شد.

اما این سیاست هم جواب نداد و بازیگران و عوامل سریال‌های شبکه نمایش خانگی به سانسور گسترده برخی قسمت‌ها واکنش نشان داد. بهاره افشاری با انتقاد از سانسور بیش از اندازه سریال «ممنوعه»‌ در صفحه شخصی‌اش نوشت: « با گذشت نزدیک به یک دهه در سال ٩٧ در شبکه نمایش خانگی که به مراتب از تلویزیون فضای بازتری دارد صحنه موتور سواری من و قدیری رو حذف میکنند و البته صحنه خنده های از سر مصرف مواد من و قدیری که باعث میشه تصمیم غلط و بزرگی بگیریم که به تاثیر مخرب مصرف مواد تاکید میکنه در سریال ممنوعه حذف میشود…عجبا که یادم میاد از سال ۶٨ به مراتب در سینما صحنه های متعدد موتورسواری خانم و آقا داشتیم اما برای ممنوعه همه چیز ممنوعه …حرف حسابشونم اینه که ما به روند قصه که آسیب نمیزنیم؟ به روان بازیگر چی! …ببینم این سریالایی که بعد ما میان هم شامل این قوانین میشن!مطمئنم که با این پست از پشت صحنه که برای چنین روزی گرفتم کارگردان و تهییه کننده محترممون رو دچار دردسر کردم اما منو ببخشید که بلد نیستم برای نقشی که زحمت کشیدم تلاش نکنم بلد نیستم پشت فیلمم رو خالی کنم به جاش میجنگم شاید به خودشون بیان واین صحنه ها رو برگردونن در قسمت های آتی که میشه بازم باشه.»

اعتراضات فقط به سریال «ممنوعه» محدود نماند. اعتراض بعدی از جانب ساعد سهیلی بازیگر سریال «نهنگ آبی» بلند شد. سهیلی که یکی از نقش‌های اصلی «نهنگ آبی» را برعهده دارد با انتقاد از سانسور شدید این سریال نوشت: « همکارانم در سریالِ «نهنگ آبى» هر هفته با عشق و تلاش سعى می‌کنند ۶۰ دقیقه فیلمِ باکیفیت را تحویل شما عزیزان بدهند، اما با تأسف شاهدیم که گاهى ۳۶، ۳۷، یا ۳۸ دقیقه به دست شما می‌رسد! از فاصله تدوین تا منزلِ شما چه کسى ۲۲ دقیقه فیلم را باسلیقه‌ خود تدوینِ دوباره و سانسور می‌کند؟! من نمی‌دانم و سخت ناراحتم، هم ناراحتم هم گله‌دارم من به‌جای او (که نمی‌شناسم) از شما پوزش می‌طلبم.»

در تازه‌ترین اقدام و سانسور نیز صدای یاس خواننده رپ، از تیتراژ سریال «رقص روی شیشه» حذف شد تا سانسورها به اوج خود برسد. این سانسورهای گسترده در حالی اتفاق می‌افتد که کارگردانان به خاطر فضای بازتر شبکه نمایش خانگی، در این حوزه سریال می‌سازند و اگر بخواهند با سانسور شدید مواجه شوند، سریال‌شان را در همان تلویزیون پخش می‌کنند.

قطعا این سیاست مدیریتی که بر پایه حذف و سانسور بنا شده نه تنها گره‌ای باز نمی‌کند بلکه بر گره‌های قبلی اضافه می‌کند. باید تا قبل از شور شدن این آش مدیران ارشاد تصمیم منطقی‌تری بگیرند.

نویسنده: مهدی محمدتبریزی