نشست خبری فیلم «بدون تاریخ بدون امضا»با حضور عوامل برنامه عصر امروز پنجشنبه (چهاردهم بهمن ماه) در برج میلاد برگزار شد.

نشست خبری فیلم «بدون تاریخ بدون امضا»با حضور عوامل برنامه عصر امروز پنجشنبه (چهاردهم بهمن ماه) در برج میلاد برگزار شد.

به گزارش هفت هنر، عبدالله اسکندری (مدیره چهره پردازی)  فیلم«بدون تاریخ بدون امضا» در ابتدای این نشست اظهارکرد: این اولین باری است که در نشست حضور دارم و ۴۵ سال تجربه را امروز با خودم اینجا آورده ام.

او درباره چهره پردازی این فیلم گفت: سعی کردم چهره پردازی به شخصیت هایی که در متن فیلم نامه است نزدیک باشد و به همین دلیل از مشورت وحید جلیلوند (کارگردان ) بسیار استفاده کردم و تلاش کردم تا شخصیت ها با ذهنیتی که از این افراد در ذهن وحید است نزدیک باشد چراکه آدم‌ها در ذهن کارگردان به دلیل ارتباط بیشترش با فیلم نامه بیشتر قوام یافته‌اند و امیدوارم شما نیز ضعف‌های ما را ببخشید.

در ادامه امیر آقایی (بازیگر) این فیلم بیان کرد: وحید جلیل وند و دیگر دوستان برای این فیلم بسیار زحمت کشیدند و امیدوارم این زحمت به خوبی و تمامی دیده شود.

سپس سعید داخ (بازیگر) گفت: احساس می کنم زحمت همه گروه به نتیجه رسیده است و به آنچه که می‌خواستیم، رسیدیم.

علی جلیلوند تهیه کننده «بدون تاریخ بدون امضا» نیز در ادامه این نشست با عذرخواهی از مخاطبان گفت: عذرخواهی می‌کنم از چشمانتان چراکه تصویر در این سالن بنا به دلایل فنی سالن مشکل داشت و چشمان مخاطبان را کمی آزار داد.

او با اشاره به شروع پروژه ادامه داد: این پروژه از ۱۵ فروردین سال ۹۴ آغاز شد و ۲۲ فروردین ۹۵ نسخه اول آن به پایان رسید. پس از بازنویسی فیلم نامه و مراحل نهایی در طول سه ماه طی شد و نتیجه این خروجی است که شما امروز دیدید.

جلیلوند با بیان اینکه به فضای رئالیستی افراطی اعتقادی ندارم، درباره نوع و فضای این فیلم گفت: اینکه چه اتفاقی در جامعه ما رخ داده که سینما به سوی فضای رئالیستی کشیده شده بحث مفصلی است و دراین جا نمی‌گنجد اما ما پیش از این دهه نیز در آثار شهید ثالث و کیارستمی نیز فضاهای رئالیستی و ناتورالیستی زیادی را دیدیم که به لحاظ بیان موضوع افراطی‌تر بودند.

تهیه کننده فیلم بدون تاریخ بدون امضا خاطرنشان کرد: من اعتقادی به کلمه افراطی ندارم و می‌گویم این فیلم‌ها به این نوع فضا نزدیکتر بودند و معتقدم که باتوجه به مفهومی که موضوع دارد ما فضا را انتخاب می‌کنیم. همیشه به دنبال کار در این فضا نیستیم به طور مثال در فیلم (چند سال و یکشب) بیش از فیلم (چهارشنبه) و (بدون تاریخ و بدون امضا) که با علی زرنگار و حسین مهکام نوشتیم فضای رئالیستی ندارد و باز هم تاکید می‌کنم انتخاب فضا کاملا به مفهوم ژانری که کار می‌کنیم بستگی دارد.

جلیلوند افزود: بدون شک اگر روزی مفهوم فیلم چیز دیگری باشد ساختار و ژانر آن را نیز تغییر می دهیم و تصورم این است که فیلمبدون تاریخ و بدون امضا در فضای ناتورالیستی بیشتر جواب می‌دهد و طبیعتا اگر مضمون تغییر کند ساختار نیز تغییر می کند.

او با بیان اینکه برای هر فیلم ساز مفهموم تعیین کننده است گفت: ما در این فیلم یک مفهوم ساده داشتیم و آن مفهوم به گونه‌ای به مخاطب تفهیم می‌شد که در این ساختار تعریف شود. از همین رو ساختار ناتورالیستی را انتخاب کردیم.

این تهیه کننده با بیان اینکه وقتی به چیزی در جامعه زیاد پرداخته می شود، به معنی این است که در جامعه مشکلی درباره آن موضوع وجود دارد گفت: در این فیلم بعضی از کاراکترها مینیمال هستند و بسیاری از کاراکترهای مینیمال از یک در وارد می شوند و از یک در دیگر خارج می شوند و ضرورتی ندارد به آن ها زیاد پرداخته شود اما برخی از شخصیت‌ها مانند شخصیت موسی در این فیلم باید گذشته‌اش نیز توضیح داده می‌شد تا مخاطب متوجه شود که چرا او در این زمان این رفتار را دارد.

جلیلوند در پاسخ به این سوال که چرا فیلمسازان ما در این جشنواره بیشتر به فیلم هایی پرداخته اند که یا کودکی در آن کشته می‌شود یا کشته شده، گفت: درباره دیگر دوستان فیلم ساز نمی‌دانم چه دلیلی باعث می‌شود به این موضوع بپردازند اما درباره این فیلم باید بگویم یک موضوع شخصی باعث شد به این موضوع توجه کنیم و آن اینکه پدر من یک کودک مرده داشته و علی زرنگار نیز بجز همکاری با من روابط خانوادگی نیز دارد و برادر سوم من نیز است، از رنج پدرم مطلع بود و آن را در این فیلم نامه مطرح کرد.

او درباره عنوان این فیلم نیز توضیح داد: بدون تاریخ بدون امضا یعنی هر زمان و برای هر کسی و جهان شمول است در حالی که اگر تاریخ داشت یعنی زمانی برای آن مشخص شده بود و اگر امضا داشت یعنی به یک سند تبدیل شده بود در حالی که این اتفاق می تواند برای همه افراد بیفتد و تنها تفاوت آن نوع عکس العملی است که هر کس نسبت به این موضوع از خود نشان می دهد.

این تهیه کننده با بیان اینکه اگر روزی بشود که مرغ خواری در این جامعه از بین برود خدارا شکر می کنم گفت: با تحقیقاتی که درباره موضوع فیلم نامه داشتیم متوجه شدیم که بغیر از مرغ های ارگانیک بقیه مرغ هایی که ما مصرف می کنیم ظرف مدت ۲۱ روز به این اندازه وحجم می‌رسند و این فاجعه است. متاسفانه از این فجایع در جامعه ما زیاد دیده می‌شود درباره آلودگی هوا و … و همه ما از آن باخبر هستیم ما نیز سعی کردیم بر این موضوع تاکید داشته باشیم تا دیگر کسی مرغ نخورد.

سپس علی زرنگار نویسنده فیلمنامه درباره تشابه این فیلم با برخی فیلم‌های هالیودی گفت: رنج و امید زبان مشترک همه ملت هاست  این فیلم نیز بر این مفهوم تاکید دارد و اگر تشابهی با دیگر فیلم ها دارد که من بعید می دانم به دلیل همین زبان مشترک است.

در این نشست سعید داخ بازیگر، امیر آقایی بازیگر، امین میر شکاری مدیر صدابرداری، پیمان شادمان مدزر فیلمبرداری، علی جلیلوند تهیه کننده حضور داشتند همچنین وحید جلیلوندکارگردان بدون تاریخ و بدون امضا به دلیل اینکه در سفر بود در این نشست حضور نداشت.