کارگردان نمایش «صور فلکی» که قیمت بلیت نمایشش را به «همتِ عالی» تماشاگران واگذار کرده است،گفت: می‌خواهیم یک دعوت عمومی کنیم تا مردم با تئاتر آشتی کنند؛ ایده‌ی ما این بود که در "اردیبهشت تئاتر"، شعار "تئاتر برای همه" را محقق کنیم.

صور فلکی تئاتری برای همه

کارگردان نمایش «صور فلکی» که قیمت بلیت نمایشش را به «همتِ عالی» تماشاگران واگذار کرده است،گفت: می‌خواهیم یک دعوت عمومی کنیم تا مردم با تئاتر آشتی کنند؛ ایده‌ی ما این بود که در “اردیبهشت تئاتر”، شعار “تئاتر برای همه” را محقق کنیم.

به گزارش هفت هنر اشکان جنابی که قصد دارد درآمدهای حاصل از فروش بلیت نمایشش را صرف امور خیریه کند  توضیح داد: شغل من تئاتر نیست و منبع درآمدم چیز دیگری است و قرار هم نبوده از تئاتر پولی دربیاورم به همین دلیل با همفکری‌ای که با گروه کردم، ترجیح دادم کاری کنم که آدم‌های بیشتری «صور فلکی» را ببینند.

او که کارش را در تماشاخانه‌ی خصوصیِ «موج نو» به صحنه می‌برد درباره‌ی محل اجرای گفت: تماشاخانه‌ی «موج نو» چندان شناخته شده نیست و میزان مشخصی تماشاگر دارد، این سالن 50 نفر گنجایش دارد که در حالت میانگین 20 نفر تماشاگر دارد و جایی است که نزدیک مرکز شهر و مراکز تئاتری نیست. ما سعی کردیم که با این کار، این سالن هم بیشتر شناخته شود. البته شاید کار ما تاثیر خاصی نداشته باشد و باید چند اجرا برویم تا ببینیم آیا واقعا استقبال تماشاگر فرقی می‌کند یا نه.

جنابی که در گذشته نیز دو نمایش مونولوگ را در همین سالن روی صحنه برده، درباره‌ی علت انتخاب این سالن که دور از سایر مراکز تئاتری تهران است، مطرح کرد: انتخاب این سالن به این دلیل بود که از پس هزینه‌های آن بر می‌آمدم، با اینکه در سالن‌های دیگر هم نوبت اجرا داشتم اما هزینه‌های آنها بالاتر بود و من نمی‌توانستم شبی 500 هزار تومان بپردازم که قرار هم نیست برگردد.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه “تئاترهایی که قرار است بفروشند از الگوهای مشخصی استفاده می‌کنند که ما از آن الگو‌ها استفاده نمی‌کنیم و خود را از آن مدل تئاتر جدا می‌کنیم” درباره ی میزان استقبال از کارش نیز گفت: اصلاً قرار نبوده کار من جزو تئاترهای پرفروش باشد. من تئاتری ساخته‌ام که خودم به آن اعتقاد دارم و حداقل به لحاظ نمایشنامه‌ای که ترجمه شده پیشنهاد جدیدی به تئاتر ایران می‌دهد. دلم می‌خواست این کار دیده شود و دغدغه مادی نداشتم.

اشکان جنابی که معتقد است تئاتر با مشکل مخاطب مواجه شده است در این‌باره ادامه داد: زمانی دغدغه این بود که سالن تئاتر نیست اما الان سالن زیاد شده و تماشاگر نیست. زمانی تماشاگر بدون هیچ تبلیغی به تئاترشهر می‌رفت و سالن پر می‌شد؛ باید دید چه اتفاقی افتاده که الان با بحران تماشاگر مواجه شده‌ایم، ما می‌خواهیم این نکته را کشف کنیم. یکی از ایده‌های من این است که با این کار ببینم وقتی نمایش مجانی است باز هم تماشاگر به دیدن کار نیاید. آن‌وقت باید دید چه بلایی سر تماشاگر آورده‌ایم که حتی ممکن است برای دیدن نمایش رایگان هم نیاید.

این کارگردان تئاتر درخصوص فعالیت سالن‌های خصوصی توضیح داد: سالن یک مکان است و معمولاً مکان‌های مرکز شهر باارزش هستند. کسی که در آن منطقه سالن تئاتر تأسیس می‌کند می‌توانست کافه بزند و درآمد بیشتری داشته باشد بنابراین باید هزینه‌هایش را جبران کند و به این ترتیب شما حتی اگر نمایش مستقل هم بسازید وارد پروسه‌ی تجاریِ تئاتر می‌شوید. از آن طرف ورودی مالی به فروش بلیت تئاتر محول می‌شود و مجبور می‌شوید بلیت را گران کنید، با این کار هم تماشاگر به سالن نمی‌آید و مجبور می‌شوید سراغ فضای دیگری بروید که شاید دیگر تئاترتان آن چیزی که می‌خواهید نباشد.

جنابی گفت: تئاتر خصوصی که راه افتاد، بیشترین ضربه را در چند سال گذشته به تئاتر ما زد، به این دلیل که متولی تئاتر که وزارت ارشاد بود، مسئولیت سرمایه گذاری را از خود سلب کرد و مسئولیتش را به بُعد نظارتی و سانسوری متمرکز کرد و حمایتی نیز قرار نیست انجام بدهد، در حالیکه سالنی هم که تازه تأسیس شده است باید پولش را از گروه‌ها بگیرد بنابراین همه‌ی فشار می‌افتد روی دوش گروه‌ها و آنها هم اگر بخواهند بفروشند باید به کارهای سخیف رو بیاورند.

نمایش «صور فلکی» که بر اساس نمایشنامه‌ای از نیک‌پین و با نقش‌آفرینی متین فکرآزاد و اشکان جنابی از هشتم اردیبهشت روی صحنه است تا 13 خرداد به اجرا ادامه می‌دهد.

کارگردان نمایش «صور فلکی» که قیمت بلیت نمایشش را به «همتِ عالی» تماشاگران واگذار کرده است،گفت: می‌خواهیم یک دعوت عمومی کنیم تا مردم با تئاتر آشتی کنند؛ ایده‌ی ما این بود که در "اردیبهشت تئاتر"، شعار "تئاتر برای همه" را محقق کنیم.