صادق کوشکی: اگر مسئول سینما بودم به «جدایی نادر از سیمین» با اصلاحات پروانه نمایش می دادم

صادق کوشکی فعال فرهنگی و کارشناس مسائل سیاسی مهمان  این هفته مهمان برنامه اینترنتی ٣۵ که گزیده‌ای از صحبت‌هایش را در ادامه می‌خوانید:
?عضو جبهه پایداری نیستم و اگر به آنها هم بگویید می گویند ما اصلا صادق کوشکی را در جبهه پایداری قبول نمی کنیم.

?هیچ وقت به احمدی نژاد رای ندادم و اگر روزنامه ها را نگاه کنید ، از زمانی که ایشان شهردار بوده  تا پایان ریاست جمهوری شان بیش از 430 مورد علیه ایشان مصاحبه و نقد داشتم به همین دلیل اطرافیان ایشان هرجور توانستند حال من را گرفتند.

?سال 83 نوشتم آقای احمدی نژاد یا ولایت فقیهی که ازش دم می زنی ولایت فقیه امام نیست یا ولایت فقیهی است که خودت درآوردی یا اصلا ولایت فقیه را قبول نداری.  چیزی که من می بینم یک حکومت خود مختار است که در حوزه ولایت فقیه درآوردی که هیچ ربطی به ولایت فقیه امام هم ندارد.

?نقد های من به سینمای دوره سید محمد حسینی و جواد شمقدری خیلی بیشتر از سینمای دوره علی جنتی بود.

?همه کسانی که اهل رساله هستند و رساله برایشان مهم است با سینمایی که بر ضد این رساله حرکت می کند مخالف هستند.

?وزیر ارشاد فعلی و وزیر ارشاد قبلی هر موقع رفتند قم مراجع به آنها درباره وضعیت سینما تذکر دادند.

?بنده  گفتم “50 کیلو حیف آلبالو” فیلم بدی است. اقای علی جنتی هم  گفته فیلم بدی است آیا این یعنی من و علی جنتی جایی لابی کردیم؟

?اولین کار برای سینما این است که تکلیف سینماگران را با قانون و مقررات مشخص کنیم. با این مقررات گاهی شتر با بارش رد می شود، گاهی سوزن رد نمی شود.

?شما از اول باید تکلیف احمدرضا درویش را روشن می کردید و بهش می گفتید حضرت عباس(ع) در فیلمت باید هاله نور داشته باشد. آن وقت شاید این فیلم را نمی ساخت نه اینکه موقع اکران این حرف را بزنید.

?غیر از خدا هیچ کس نمی تواند برای خلاقیت هنرمند مانع بگذارد.

?فیلمساز  تا وقتی در چهارچوب قوانین کشور حرکت می کند هیچ کس حق حذفش را ندارد.

?اگر فیلمی از نظر سیاسی نقد کند به تعبیر حضرت امام باید  آن اثر را طلا گرفت.

?اگر مسئول سینما بودم به «جدایی نادر از سیمین» با اصلاحات پروانه نمایش می دادم. اگر نیش هایی که جدایی نادر از سیمین به هویت ایرانی و اسلامی ما می زد حذف می شد مشکلی با نمایشش نداشتیم.

?سینما وظیفه ای را دارد که روزنامه نگاران در افشای حقوق ملیونی برخی مدیران انجام دادند.

?عده ای در سینما هله هوله خورند. همانطور که شما نمی گذاری بچه ات هله هوله بخورد و دلش درد بگیرد، حاکمیت هم وظیفه دارد نگذارد مردم سراغ هله هوله فرهنگی بروند.

?مدیر بیخود می کند که بخواهد احساسی رفتار کند. مدیر باید بر اساس قانون عمل کند.

?وقتی کیومرث پوراحمد که سینمای ایرانی دارد می گوید سینمای سالم ما ضربه خورده این یک هشدار است. وقتی فریدون جیرانی می گوید سینمای امسال 60 درصدش تلخ بود. این هم یک هشدار است.  آیا این تعداد فیلم تلخ با تدبیر و امید سازگار است؟ آیا می خواهید مردم را با این تلخی ها امیدوار کنید؟

?دولت هیچ استراتژی، راهبرد و برنامه ای بر اساس شعار تدبیر و امید برای سینما ندارد.

?امیدوارم در سینمای ایران به رنگ ارغوان ها صریح تری ساخته شود.