سهم کتاب در رسانه ملی از پُفک‌ هم کمتر است!
سهم کتاب در رسانه ملی از پُفک‌ هم کمتر است!

سعید بیابانکی، شاعرو طنزپرداز مطرح کشورمان معتقد است که تبلیغ کتاب در رسانه ملی ممنوع است و این ممنوعیت باعث شده تا جایگاه کتاب از پُفک هم در این رسانه کم‌تر باشد.

سعید بیابانکی، شاعرو طنزپرداز مطرح کشورمان معتقد است که تبلیغ کتاب در رسانه ملی ممنوع است و این ممنوعیت باعث شده تا جایگاه کتاب از پُفک هم در این رسانه کم‌تر باشد.

به گزارش تیتر هنر سعید بیابانکی، شاعر و طنزپرداز کشورمان در بازدید از بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در غرفه موسسه خانه کتاب حاضر و از نزدیک با فعالیت‌های خبرگزاری کتاب ایران و ۱۳ فصلنامه تخصصی این موسسه در نمایشگاه امسال آشنا شد. او همچنین در این بازدید به گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا پرداخت.

بیابانکی در این گفت‌وگو با گلایه از وضعیت تبلیغ کتاب در رسانه ملی عنوان کرد:‌ رسانه ملی ابزار بسیار مناسبی برای تبلیغ کتاب و فرهنگ‌سازی مطالعه در جامعه است؛ اما متاسفم که تبلیغ هر کالایی در تلویزیون مجاز است و از پودر لباسشویی تا پُفک و قابلمه در این رسانه تبلیغ می‌شود اما کتاب جایگاهی ندارد. همه این موارد نشان می‌دهد که جایگاه کتاب در این رسانه از پُفک هم کم‌تر است. البته من پیگیر این موضوع شدم و فهمیدم که تبلیغ کتاب در تلویزیون ممنوع است. به نظر من این بهترین سوژه برای خبرنگاران ماست تا با پیگیری آنها حداقل شرایطی فراهم شود که به ازای تبلیغ هر صد پفک یک کتاب هم تبلیغ شود.

او در توضیح هزینه بسیار زیاد تبلیغات رسانه‌ای ادامه داد: دوستان رسانه ملی قیمتی برای تبلیغات تلویزیونی در نظر گرفته‌اند که اگر ناشر ۲۰ چاپ از کتاب ۱۰۰۰ نسخه‌ای را هم بفروشد باز هم نمی‌تواند ۵ ثانیه تبلیغ در این رسانه داشته باشد. بنابراین در شرایط فعلی باید کاری کرد که تبلیغ کتاب در رسانه ملی هدفمند شود.

بیابانکی معتقد است که وضعیت‌ رسانه‌های مجازی و مکتوب نیز تفاوتی با رسانه ملی ندارد و در توضیح وضعیت صفحات ادبی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها عنوان کرد: به نظر من رسانه‌های مکتوب ما نیز نتوانستند در حوزه ادبیات تاثیرگذار باشند؛ چراکه اگر تاثیرگذار بودند، وضعیت ما بهتر از این چیزی بود که مشاهده می‌کنید و آنقدر به جامعه کتاب‌خوان کم لطفی نمی‌شد. چند وقت پیش یک نفر از من سوال کرد که چرا مردم کتاب نمی‌خوانند و من در جواب به او گفتم که چرا مردم ما باید کتاب بخوانند؟

این طنزپپرداز ادامه داد: شما توجه کنید که یک فرد کتابخوان در کشور ما چه جایگاهی دارد و از دانش او چه استفاده‌ای می‌شود و با مشاهده وضعیت انسان‌های کتاب‌خوان به نظر شما چرا مردم باید بخواهند که سرنوشتی شبیه به آنها داشته باشند.

شاعر مجموعه شعر «رد پایی بر برف» در توضیح ضرورت استفاده از افراد کتاب‌خوان در سازمان‌ها و ادارات مختلف گفت: مسئولان مملکت که در راس تصمیم‌گیری‌های کشور هستند به یک حلقه‌ای از مشاوران نیاز دارند که به نظر من جامعه کتاب‌خوان می‌تواند بهترین گزینه ممکن برای تشکیل این تیم باشد. بنابراین ما در این کشور به یک انجمن یا کانون «کتاب‌خوانان ایران» نیاز داریم تا این نخبگان را به مسئولان ومردم معرفی کند.

بیابانکی که سابقه عضویت در شورای شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در کارنامه دارد، در بخش پایانی صحبت‌هایش عنوان کرد: به خاطر دارم زمانی که در وزارت ارشاد فعالیت می‌کردم، هر سال لیستی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی اعلام می‌شد که در آن لیست، نام کتاب‌خوان‌ترین افراد هر کتابخانه آمده بود. در این لیست فردی بود که در مدت یک سال ۲۵۰ عنوان کتاب خوانده بود. به نظر من این آدم‌ها دریایی از اطلاعات هستند که باید به عنوان مشاور در ادارات و سازمان‌ها فعالیت کنند. بنابراین اگر ما به درک درستی از این موضوع برسیم، می‌توانیم یک موج در کشور ایجاد کنیم و منتظر باشیم که کتاب به جایگاه واقعی خود برگردد.

بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات در ۱۰ گروه اصلی و ۵ گروه فرعی از ۵ تا ۱۲ آبان ماه ‏در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.‏