سالِ تلخِ کوچِ هنرمندان

می‌گویند سالی که نکوست از بهارش پیداست؛ خدا کند امسال از بهارش پیدا نباشد و جایی روند غم‌انگیز بهار 1395 قطع شود. این بهار را هیچ‌کس دوست ندارد. بهاری که در هر لحظه‌اش خبر رفتن و پرکشیدن به گوش رسید و کام همه‌مان را تلخ کرده است.

به گزارش هفت هنر، درست در همان لحظه‌های آغازین سال 1395، یک فیلم ویدئویی کوتاه همان اول سال حال همه مردم ایران را خراب کرد. در آن فیلم محمدرضا شجریان، خواننده بزرگ کشورمان خبر از بیماری‌اش داد. برای هیچ‌کس شنیدن این خبر باورپذیر نبود. مرد بانشاط موسیقی سنتی کشورمان از بیماری‌اش می‌گفت و همه را بهت زده می‌کرد. کمی بعدتر که گذشت مشخص شد حال استاد مثل سالهای پیش نیست. هفته‌ها بعد عکس‌های محمدرضا شجریان دوست‌‌داشتنی که مراحل درمانی را طی می‌کرد و تغییر در چهره‌اش مشهود بود، همه‌مان را ناراحت و نگران کرد. خانواده‌اش سوم تیر ماه در بیانیه روند درمان شجریان را تشریح کردند:«پیرو پیغام‌های مکرر و نگرانیهای شما عزیزان از وضعیت حال هنرمند محبوبتان محمدرضا شجریان به اطلاع شما بزرگواران مى‌رساند که ایشان پس از مدت پنج ماه اقامت در آمریکا اولین مرحله از درمان خود را به انجام رسانیده‌اند. در حال حاضر ایشان به دلیل مقدارى ضعف جسمانى که به گفته پزشکان به خاطر این روش از درمان طبیعى است، دوران نقاهت براى شروع مرحله دوم را طى مى‌کنند که به امید پروردگار با لطف شما عزیزان سریعتر از این مرحله به خوبى گذر خواهند کرد و به عشق عاشقان و دوستدارانشان درمان را ادامه خواهند داد.»

همان فروردین ماه بود که عکس‌های متفاوتی از کارگردان برنده نخل طلا منتشر شد. عباس کیارستمی متفاوت از ظاهر شاداب گذشته‌اش، آرام بر تخت بیمارستان دراز کشیده و همچون قبل عینک دودی‌اش را بر چهره دارد. انقدر حرف و حدیث در روند درمان کیارستمی به وجود آمد تا او در آخر ترجیح داد برای ادامه درمان به فرانسه برود و اتفاق تلخ و ناگوار درگذشتش در غربت اتفاق بیفتد.

امسال غیر از این دو خبر بد، یک شوک دیگر به جامعه هنری و مردم وارد شد. حبیب محبیان خواننده محبوبی که چند سال پیش با امیدهای زیادی به کشور بازگشت، در مازندران درگذشت. مرد خاطره‌ساز چند نسل، مرد تنهای شب که خوانش اشعارش از حمید مصدق، محمد علی بهمنی و محتشم کاشانی جاودانه‌ترین قطعات موسیقی پاپ کشورمان را در دل تاریخ ثبت کرد، به ناگهان از میان‌مان پر کشید تا حسرت خوانده‌های دوباره‌اش را بر دل هوادارانش بگذارد.

مصطفی کمال پورتراب، این تئوریسین‌ صاحب‌نام موسیقی هم امسال آهنگ خداحافظی نواخت و نت‌هایش را برای رفتن کوک کرد. هادی پاکزاد خواننده راک کشورمان هم یک ماه پیش درگذشت تا تیم درگذشتگان نام یک جوان را در لیستش ببنید. شاهرخ پورمیامین نوازنده موسیقی پاپ هم در میانه بهار بعد از ماه ها مبارزه با بیماری دار فانی را وداع گفت.

در کنار این خبرهای دردناک، و در میان جنجال‌های این روزهای دنیای سینما، در میان مهاجرت و کوچ بازیگران، چند هنرمند خبر از بیماری‌شان دادند. آتنه فقیه نصیری و بهناز جعفری به بیماری ام‌اس مبتلا شدند. سرطان دوباره به جان حسین محب‌اهری افتاد و لوریس چکناوریان برای  عمل بالن‌گذاری رگ بسته قلبش راهی بیمارستان شد. آریا عظیمی‌نژاد هم به دلیل گرفتگی رگ قلب در بیمارستان بستری شده و تحت درمان قرار گرفت.

هنوز سال، چهارمین ماهش را تمام نکرده که این همه خبر بد روی سرمان آوار شده است. بهاری غم‌‌انگیز گذشت و دعا می‌کنیم ماههای دیگر، تلخی امسال را برایمان کمتر کند.