در پی حواشی غیر رسمی درباره‌ی آیین‌نامه‌ی جشن خانه سینما (که هنوز آیین‌نامه،رسانه‌ای نشده است)،سه صنف سینما درباره‌ی آکادمی شدن این جشن اظهارنظر کردند.

تلاش برای آکادمی شدن جشن خانه سینما

در پی حواشی غیر رسمی درباره‌ی آیین‌نامه‌ی جشن خانه سینما (که هنوز آیین‌نامه،رسانه‌ای نشده است)،سه صنف سینما درباره‌ی آکادمی شدن این جشن اظهارنظر کردند.

به گزارش هفت هنر، رئیس انجمن صدای سینمای ایران با اشاره به اینکه جشن خانه‌ی سینما زمانی موفق می‌شود که به شیوه‌ی آکادمی برگزار شود،  گفت: خوبی شیوه‌ی آکادمی این است که داوری را تقسیم می‌کند و این اتفاق خروجی عادلانه‌تری خواهد داشت.

نظام‌الدین کیایی با بیان اینکه زمانی موفق خواهیم بود که بتوانیم جشن خانه‌ی سینما را به شیوه‌ی آکادمی برگزار کنیم، به تفاوت این شیوه با داوری جشنواره‌ی فجر اشاره کرد و گفت: در جشنواره‌ی فجر چند داور انتخاب می‌شوند که باید شصت، هفتاد فیلم را ببینند و در همه‌ی رشته‌ها نظر بدهند، در حالی که موضوعات مختلف تخصص خود را می‌طلبد. به همین دلیل ما در جشنواره‌ی فجر هرگز با داوری درست روبرو نبوده‌ایم. هربار هم که دبیر عوض می‌شود روز از نو، روزی از نو! و هرگز هیچ دبیری از اشتباهات دوره‌ی قبلش درس نگرفته که اگر می‌گرفتند الان جشنواره‌ای بی‌نقص داشتیم.

او ادامه داد: در جشن خانه‌ی سینما هم پیش از این صنوف در دل خودشان برگزیده‌ها را انتخاب می‌کردند که آن هم درست نبود و عادلانه رأی داده نمی‌شد. اما شیوه‌ی آکادمی دقیق‌تر و کامل‌تر است و عده‌ی زیادی حق رأی دارند و نقش رفاقت و روابط بی‌اثر می‌شود. خوبی شیوه‌ی آکادمی این است که عدالت را تقسیم می‌کند و این اتفاق خروجی عادلانه‌تری خواهد داشت. چون در آکادمی نمی‌شود گاوبندی کرد و گوشی را برداشت و به صد نفر تماس گرفت و گفت که به من رأی بدهید!

رئیس انجمن صدابرداران در پاسخ به این پرسش که شرایط متفاوت هر داور برای تماشای فیلم‌ها، در داوری او تأثیر منفی ندارد، گفت: هر داور با توجه به شناختی که از دستگاه پخش مورد استفاده‌ی خود دارد و شناختی که از سینما دارد قضاوت می‌کند. بنابراین گرچه روی پرده‌ی سینما ممکن است یک فیلم همه‌چیزش بهتر از ویدئو دیده شود اما در ویدئو هم، همه‌چیزِ یک فیلم به‌اتفاق افت می‌کند و در نتیجه اگر داور شناخت کافی از سینما داشته باشد، همه‌ی فیلم را با همان دانش و معیارهای سینمایی می‌سنجد، چون می‌فهمد که چند درصد از ویژگی‌های تصویر به دلیل پخش ویدئویی افت داشته است.

او با اشاره به اینکه مشخص نیست چه کسانی به عنوان داور معرفی خواهند شد، اما مثل همیشه کسانی را که فیلم نداشته باشند به عنوان داور معرفی خواهیم کرد، درباره‌ی آیین‌نامه‌ی جدید جشن خانه سینما نیز گفت: این آیین‌نامه را هنوز مطالعه نکرده‌ام اما از آنجا که خودم سه دوره عضو هیئت مدیره‌ی خانه‌ی سینما بودم و جدای از آن آکادمی خانه‌ی سینما هم داشتیم، آیین‌نامه‌های زیادی نوشته‌ایم و یک بار هم آیین‌نامه‌ی جشن خانه‌ی سینما را نوشتیم که هفت ماه وقت ما را گرفت اما همین که هیئت مدیره تغییر می‌کند اینها هم به دست فراموشی سپرده می‌شود. الان نمی‌دانم آیین‌نامه‌ی جدید واقعاً جدید است یا همان قبلی است که بنا بر شرایط روز چیزهایی به آن اضافه شده است.

کیایی همچنین به ثبت قانونی صنف صدابرداران اشاره کرد و گفت: ما باید صنف خود را در وزارت کشور به عنوان یک سندیکا به ثبت برسانیم و خود من جزو هیئت مؤسس آن هستم و تا 48 ساعت آینده تکلیف ثبت صنف مشخص خواهد شد. اما به هر حال ما یکی از صنوف خانه‌ی سینما هستیم و طبیعتاً از شرایط قانونی آن تبعیت می‌کنیم. به هر حال ما می‌توانیم داورانمان را معرفی کنیم و برای این کار لازم نیست منتظر ثبت صنف بمانیم.

با خبری کردن هیچ مساله‌ای حل نمی‌شود

رئیس انجمن فیلمبرداران با اشاره به اینکه این کارها روالی دارد و ما همزمان داریم کارهایمان را هم انجام می‌دهیم، با توجه به برخی حاشیه‌های پیش آمده ادامه داد: این موضوع کاملاً درون تشکیلاتی است و نباید به عنوان یک موضوع خبری به آن نگاه شود. با خبری کردن این موضوعات در حل هیچ مسئله‌ای به خانه‌ی سینما و اصناف کمک نمی‌شود.

تورج منصوری در پاسخ به اینکه نقطه نظرات صنف فیلمبرداران نسبت به آیین‌نامه‌ی جشن چیست؟ اظهار کرد: هنوز چیزی نیست که کسی را در جریان آن قرار دهیم و هنوز برای اظهار نظر زود است. ان شالله جشن انجام می‌شود و مشکلی هم پیش نخواهد آمد. طبیعی است که در تشکیلاتی که  33 صنف  دارد نظرات مختلف هم وجود داشته باشد. به جای اینکه این نظرات را تبدیل به جبهه‌های مختلف برای خبرسازی کنیم، بهتر است تا حد ممکن سکوت کنیم تا اگر مسئله‌ای هست بشود آن را حل کرد؛ با این حال من تأکید می‌کنم که هیچ مسئله‌ای نیست. آیین‌نامه تهیه شده و عده‌ای به آن نکات اصلاحی دارند و عده‌ای هم مدافع آن هستند و این دو گروه باهم بحث و تبادل نظر می‌کنند؛ این اتفاقی است که هر سال می‌افتد و چیز جدیدی نیست.

او درباره‌ی ارزیابی‌اش از روش جدید برگزاری جشن خانه‌ی سینما که از امسال به شیوه‌ی آکادمی برگزار می‌شود، گفت: درمورد شیوه‌ی برگزاری جشن باید از کمیته‌ی برگزاری سؤال شود چون من در جریان جزئیات آن نیستم و نمی‌توانم چیزی بیشتر از این بگویم. به نظر من همه‌ی شیوه‌ها خوب است و هرکدام از در جایی کارآمد است، الان هنوز زمان آن نشده که درباره‌ی این مسئله حرف بزنیم.

در شیوه‌ی آکادمی فیلم‌ها قانونمند انتخاب می‌شوند

رئیس انجمن چهره‌پردازان سینمای ایران با بیان اینکه در شیوه‌ی آکادمی فیلم‌ها قانونمندتر و حرفه‌ای‌تر انتخاب می‌شوند، گفت: برای معرفی داور به جشن خانه‌ی سینما منتظر جمع‌بندی نظرات رؤسای صنوف و هیئت مدیره‌ی خانه‌ی سینما هستیم.

ناهید علامی  درباره‌ی معرفی داور به جشن خانه‌ی سینما توضیح داد: صنف ما هنوز به هجدهمین جشن خانه‌ی سینما داور معرفی نکرده است؛ چند جلسه داشتیم ولی هنوز داوری معرفی نکرده‌ایم و منتظر تصمیمات نهایی هستیم. رؤسای صنوف نقطه نظراتی داشتند و قرار است آنها را در میان بگذارند تا هم ما و هم هیئت مدیره به یک تصمیم نهایی برسیم.

او در پاسخ به اینکه آیا به آیین‌نامه‌ی جشن انتقادی وجود داشته است، گفت: نمی‌شود گفت انتقاد؛ چون جلسات خیلی سریع تشکیل شد، ما چندان در جریان نبودیم که چه اتفاقاتی افتاده است. به همین دلیل سؤالاتی داشتیم که برایمان جا نیفتاده بود. آن سؤالات را مطرح کردیم و قرار است بطور مکتوب هم به هیئت مدیره ارائه بدهیم و جلسه‌ای برگزار شود تا سؤالاتمان را مطرح کنیم و نتیجه بگیریم.

او با بیان اینکه تا به نتیجه رسیدن جلسات درباره‌ی نقطه‌نظرات صنف چهره‌پردازان اظهار نظر نمی‌کند، گفت: بعد از به نتیجه رسیدن جلسات این موضوع را اعلام خواهیم کرد اما چون هنوز نمی‌دانیم چه تصمیماتی گرفته می‌شود، نمی‌خواهیم در ابهام حرفی بزنیم. از آنجا که نتیجه‌ی واحدی گرفته نشده مطرح کردن بحث‌ها چندان درست نیست. من به خانه‌ی سینما می‌روم و زمان برگزاری این جلسه را پی‌گیری می‌کنم.

رئیس انجمن چهره‌پردازان سینمای ایران با بیان اینکه شیوه‌ی آکادمی قانونمندتر و حرفه‌ای‌تر است، اظهار کرد: به عقیده‌ی من اینکه تعداد داوران بیشتر می‌شود خیلی خوب است و افراد بیشتری می‌توانند نظر بدهند؛ تعداد داوران که بیشتر باشد خیلی قانونمندتر و حرفه‌ای‌تر می‌شود فیلم‌ها را انتخاب کرد. اما در این جشنِ بخصوص زمان ما خیلی کم است، ولی به هرحال باید تلاش بیشتری کنیم و زمان بیشتری بگذاریم که این کار شروع شود. به هر حال چون اولین سال است که جشن با این شیوه برگزار می‌شود، آزمون خطا دارد. اما معتقد نیستم که این شیوه شدنی نیست؛ می‌شود ولی باید جلسات بیشتری برگزار کنیم تا همگی توجیه شویم که می‌خواهیم چه‌کار کنیم.

ناهید علامی همچنین در پاسخ به این پرسش که با افزایش تعداد داوران و تماشای جداگانه‌ی فیلم‌ها در مکان‌ها و با کیفیت‌های احتمالاً متفاوت، کیفیت داوری خدشه‌دار نمی‌شود؟ گفت: اتفاقاً یکی از چیزهایی که من مطرح کردم همین بود. چون گریم حساسیت‌های خودش را دارد و باید روی پرده‌ی سینما دیده شود و من روی این نکته تأکید دارم. ما تلاش می‌کنیم که این اتفاقات به بهترین شکل بیفتد.

در پی حواشی غیر رسمی درباره‌ی آیین‌نامه‌ی جشن خانه سینما (که هنوز آیین‌نامه،رسانه‌ای نشده است)،سه صنف سینما درباره‌ی آکادمی شدن این جشن اظهارنظر کردند.