بلاک کردن راهی برای ادب کردن بی ادبان

هفت هنر؛گاهی اوقات ما ایرانی‌ها استاد شور کردنِ‌ آش می‌شویم. آشی که از شدت شور شدن دیگر کسی جرات مزه مزه کردنش را هم پیدا نمی‌کند. شاید این افراط و تفریط از روزگار قدیم در وجودمان بوده که ضرب‌المثل «با غوره سردی و با مویز گرمی‌اش می‌کند» را برایمان ساخته‌اند.  بعضی اوقات بقدری در قضیه‌ای افراط می‌کنیم که صدای همه حتی خودمان را هم در می‌آوریم.

مصداق بارز این افراط را این روزها در اعمال و رفتار و گفتار برخی از کاربران فضای مجازی به وضوح می‌بینیم. کاربرانی که با هجوم گاه و بی‌گاه‌شان به صفحه شخصی افراد مشهور، کارشان ابعادی جهانی پیدا کرده و چهره‌ای مخدوش از فرهنگ ایرانی نزد خارجی‌ها ‌ساخته است.

شاید روزهای اول فحاشی کاربران ایرانی یک شوخی بی‌مزه و یخ به حساب می‌آمد ولی هر چه که زمان گذشت این شوخی‌های بی‌نمک رنگ و بویی جدی گرفت. برای عده‌ای به یک سرگرمی جدید تبدیل شد تا هر از چند گاهی عقده‌های فرو خفته‌شان را با فحاشی و هتاکی در صفحات اینستاگرامی خالی کنند.

مدتی از هجوم وندال‌های ایرانی به صفحه اینستاگرام مسی و داور بازی ایران – آرژانتین نگذشته بود که خطای بازیکن فرانسوی بر روی کریستیانو رونالدو سبب شد تا دوباره سروکله آنها در فضای مجازی پیدا شود و از آن روز تا به الان این هجوم و فحاشی‌ها به صورت زنجیروار ادامه پیدا کند. پس از این حملات بود که روزنامه آس اسپانیا در گزارشی از این رفتار ایرانی‌ها شگفت زده شد و نوشت:« فقط این ایرانی ها هستند که به پایت توهین می کنند! حتی پرتغالی ها نیز چنین کاری نکرده اند.»

پس از بازتاب‌های فراوان این کاربران هتاک فضای مجازی، عده‌ای از هنرمندان سعی کردند به هر طریقی جلوی چنین عادت‌های زشتی را بگیرند. مثلا مهراب قاسم‌خانی نام فحاشان را در صفحه شخصی‌اش منتشر کرد تا شاید مانعی برای این کار باشد ولی چون حرکت جمعی در این راستا شکل نگرفته بود خیلی به نتیجه دلخواهش نرسید.

به تازگی با پیشنهاد بزرگمهر حسین‌پور، چهره‌های سرشناس هنری، ورزشی و سیاسی در یک حرکت جمعی به «چالش بلاک کردن» پیوسته‌اند. در این چالش از کاربران خواسته شده تا هر کسی که در هر صفحه‌ای به هر شخصی توهین می‌کند را همان‌جا بلاک کنیم تا دایره زندگی مجازی برای این افراد تنگ‌تر شود.

تا به حال هنرمندان زیادی مثل نرگس آبیار، مهتاب کرامتی، مهدی سلطانی، مصطفی کیایی و بسیاری چهره دیگر و سیاستمداری مثل جواد ظریف به این چالش پیوسته‌اند و اگر این چهره‌ها عزم‌شان در محدود کردن کاربران فحاش عزم باشد، می‌توان امیدوار بود جلوی این حرکات زشت گرفته شود. شاید از به بعد این کاربران وقتی ببینند از طرف چهره‌های سرشناس محدود شده‌اند، هنگام گشت زدن در فضای مجازی جلوی دست و زبان‌شان را بگیرند.