انتقاد میلاد کیایی از خواننده سالاری در موسیقی ایران
انتقاد میلاد کیایی از خواننده سالاری در موسیقی ایران

میلاد کیایی از جمله معدود موزیسین‌های پیشکسوتی‌ست که ‌می‌توان به ایشان گفت استاد، چرا که ضمن سال‌ها فعالیت سطح بالای حرفه‌ای صحنه ای و استودیویی، مدرس موسیقی‌ست. در مورد غنای سابقه آموزشی این موزیسین باسواد و باسابقه همین بس که به زنده‌یاد بابک بیات هم سلفژ را آموزش داده است.

میلاد کیایی از جمله معدود موزیسین‌های پیشکسوتی‌ست که ‌می‌توان به ایشان گفت استاد، چرا که ضمن سال‌ها فعالیت سطح بالای حرفه‌ای صحنه ای و استودیویی، مدرس موسیقی‌ست. در مورد غنای سابقه آموزشی این موزیسین باسواد و باسابقه همین بس که به زنده‌یاد بابک بیات هم سلفژ را آموزش داده است.
به گزارش تیترهنر، در گفتگوی تصویری که موسیقی ایرانیان با این هنرمند پیشکسوت داشته صحبت‌های پربار و شیرین ایشان را ‌می‌شنویم و خاطرات و چه بسا ناگفته‌هایی از دیربازِ موسیقی بیان ‌می‌شود.
در آغاز این گفتگو به نام میلاد کیایی اشاره ‌می‌شود که با توجه به سن ایشان هنوز نا‌می‌ جوان و به روز است و ایشان از پدر خود یاد ‌می‌کنند که به هنر و فرهنگ والای ایرانی علاقمند بوده و حتی نام فرزندانش را از شاهنامه اختیار کرده است. او خاطر نشان ‌می‌کند: «پدر معتقد بوده فرزندانش باید با هنر نیز آشنا شوند و زندگی صرفا درس و چارچوب‌های کلیشه‌ای موجود در جامعه نیست، هنر لازمه زندگی است. البته خوب شنیدن، خوب حس کردن و خوب درک کردن در بخش‌های مختلف هنری هم ‌می‌تواند هنر باشد.»
این موزیسین با سابقه توضیح ‌می‌دهد: «تا سن ۱۳-۱۴ سالگی نزد برادرم زنده یاد ایرج کیایی کلیه ردیف‌های موسیقی شناخته شده در آن دوران را فراگرفتم اما در سن ۱۵ سالگی به تبع شور و شر جوانی و تحت تاثیر این فکر که موسیقی در دایره تکرار قرار گرفته است، اقدام به نوآوری در سنتورنوازی کردم که اگر چه هم نسلان و جوانان از این موضوع استقبال ‌می‌کردند اما اساتید و بزرگان موسیقی انتقاد داشتند. اما همین سبک تا آنجا پیش رفت که سازفروشان اطلاع دادند بعد از انتشار و پخش آثارم تعداد زیادی ساز سنتور فروخته اند و علاقمندان زیادی به این ساز اقبال نشان داده اند. بعدها هم گروه کامکارها آثارم را ‌می‌شنوند و هوشنگ کامکار این سبک را به برادرانش به خصوص به اردوان انتقال ‌می‌دهد.»
کیایی در این میان به زنده یاد محمدرضا لطفی، زنده یاد آغاسی، مجتبی میرزاده، محمد موسوی ، گلپا و دیگر موسیقیدانان اشاره ‌می‌کند. همچنین به گروه‌های موسیقی ای که تشکیل ‌می‌شود نگاهی داشته و یادی از گروه دوران نوجوانی خود ‌می‌کند، مثلثی که میلاد کیایی، زنده یاد بابک بیات و ایرج جنتی عطائی آن را تشکیل ‌می‌دادند و در آن سالها کیایی به بابک بیات تئوری موسیقی و بعدها سلفژ را آموزش ‌می‌داد، بیات در این گروه خوانندگی ‌می‌کرد و جنتی عطائی هم ترانه سرا بوده است. وی در این گفت و گو همچنین به موضوعی اشاره ‌می‌کند که شاید تا امروز بر بسیاری پوشیده بوده؛ اینکه بهروز وثوقی نیز با ایشان همکاری داشته و اساسا پیش از بازیگری به خوانندگی در گروه موسیقی وی مشغول بوده است.
در بخشی دیگر این گفتگو، میلاد کیایی با انتقاد از خواننده سالاری، اشاره ‌می‌کند: «این روند خواننده سالاری امروز متاسفانه در بسیاری جاها اپید‌می‌شده و رسانه‌هایی همچون رادیو فرهنگ هم به آن دامن ‌می‌زنند. این رادیو باید فرهنگ پروری را به جوانان یاد بدهد نه که با اعلام ناقص جزئیات هر اثری قبل از پخش و تنها با اشاره به خواننده قطعه، دیگر عوامل را نادیده گرفته و اطلاعات ناقص به مخاطب ارائه دهد.»
میلاد کیایی در پایان مصاحبه مفصلش اشاره ای به زنده یاد پرویز مشکاتیان کرده و خاطر نشان ‌می‌کند: «نوازندگی سنتور این موزیسین متاثر از زنده یاد محمد حیدری بوده است، محمد حیدری از این امر گله مند و دل آزرده بودند که مشکاتیان هیچگاه نا‌می ‌از او نمی‌آورد.»