آمارهایی از نمایشگاه کتاب

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با ارائه آمارهایی از بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب ابراز خرسندی کرد.

به گزارش هفت هنر، در آیین تقدیر از نهادها و موسسات همکار در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که در مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدآباد برگزار شد، سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران این دوره را نقطه عطفی در تاریخ برگزاری نمایشگاه کتاب عنوان کرد و گفت: وقتی بحث جابه‌جایی نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب مطرح بود، دغدغه‌هایی هم به وجود آمد که باید برطرف می‌شد.

او افزود: نگرانی از کاهش جمعیت بازدیدکننده از نمایشگاه، افت فروش کتاب در این دوره، کاهش مشارکت خانواده‌ها و حضور آن‌ها با کودکان‌شان در نمایشگاه از جمله این دغدغه‌ها بوده است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آمارهایی که از نظرسنجی‌ها در نمایشگاه امسال استخراج شده است، گفت:  حدود ۷۵ درصد از پاسخ گویان شهر آفتاب را برای برگزاری نمایشگاه کتاب، «بهتر» (۴۹.۲ درصد) و یا «بسیار بهتر» (۲۶.۶ درصد) ارزیابی کردند. همچنین ۶۵.۷ درصد محیط‌آرایی نمایشگاه کتاب را بهتر از دوره قبل ارزیابی کردند.

صالحی ادامه داد: مطابق این آمار ۷۰ درصد ناشران و غرفه‌داران نیز از میزان جمعیت بازدیدکننده از نمایشگاه کتاب ابراز رضایت کرده‌اند و ۶۴.۱ درصد آن‌ها هم از میزان فروش‌شان از نمایشگاه راضی بودند. همچنین ۲۹.۶ درصد بازدیدکنندگان به همراه خانواده‌هایشان در نمایشگاه حضور پیدا کردند که این نشان از آن دارد که همچنان خانواده‌ها با نمایشگاه کتاب انس و الفت خود را حفظ کرده‌اند.

او افزود: همچنین ۴۵.۲ درصد جمعیت بازدیدکننده از نمایشگاه کتاب از بخش کودک و نوجوان بازدید کردند. بیش از ۵۵ درصد جمیت بازدیدکننده از نمایشگاه دارای مدرک کارشناسی و بالاتر از آن بودند که از این تعداد ۴۰ درصد در مقطع کارشناسی، ۱۵.۸ درصد کارشناسی ارشد و ۳.۸ درصد در مقطع دکتری مشغول به تحصیل بوده‌اند.

به گفته رئیس بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران،  ۴۳.۱ درصد جمعیت بازدیدکننده از نمایشگاه زن بوده‌اند، همچنین کمتر از ۶۰ درصد جمعیت بازدیدکننده از نمایشگاه تهرانی و کمی بیش از ۴۰ درصد از شهرستان‌ها بوده‌اند.

صالحی در ادامه با اشاره به تلاش مجدانه مجموعه شهرداری تهران برای کاستن از دغدغه‌های بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران، همکاری این مجموعه را با وزارت فرهنگ و ارشاد  اسلامی بسیار خوب و نمونه‌ای از تعامل خوبی که می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند، عنوان کرد.

او همچنین همکاری تشکل‌های نشر را در برپایی دوره اخیر نمایشگاه کتاب تهران بسیار خوب توصیف کرد و در ادامه با اشاره به تلاش رسانه‌ها در انعکاس رویداد نمایشگاه و کشاندن مردم به شهر آفتاب، اظهار کرد: تجربه امسال نشان داد اگر رسانه‌ها با ما همکاری نکنند این سرمایه اجتماعی از بین می‌رود.

امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم مقام و معاون اجرایی بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران نیز گفت: نه تنها خوشحالم که نگرانی‌ها از برگزاری این دوره از نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برطرف شد بلکه استقبال چشمگیر مردم، خستگی را از تن همه ما به در کرد. ما سه نظرسنجی یکی از بازدیدکنندگان، یکی از ناشران و یکی از مدیران و متولیان نمایشگاه انجام دادیم که مجموعه این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد رضایت‌مندی در اغلب حوزه‌ها بالاست و همچنین تصمیم به جابه‌جایی مکان نمایشگاه تصمیم درستی بوده است.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم حضور داشت و درباره مسائل مختلف نمایشگاه کتاب تهران سخنرانی کرد.

در پایان این مراسم از نهادها و موسسات همکار در برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با اهدای لوح‌های تقدیر و هدایایی تقدیر شد.