اتفاقی عجیب در ایران/ صف‌های طولانی مردم برای خرید کتاب

قشرهای مختلف مردم، پنجشنبه هفته گذشته و در روزی که به نام «کتابگردی» معروف شده است، برای خرید کتاب جلوی کتابفروشی‌ها صف کشیدند تا چراغ این حلقه‌ مهم صنعت نشر کشور تا پاسی از شب روشن بماند.

به گزارش هفت هنر، پنجشنبه ۲۷ آبان ششمین روز از هفته کتاب به نام «کتابگردی» نامگذاری شده بود. این ایده چند سال پیش به ابتکار احمد مسجد جامعی کلید خورد و از آن روز اقشار مختلف مردم و همچنین مسئولان و دست اندرکاران حوزه نشر و فرهنگ مکتوب با حضور در کتابفروشی‌ها و خرید محصولات فرهنگی مورد نیاز خود، از این رکن مهم حوزه فرهنگ حمایت می‌کنند.

شکل‌گیری صف‌های طولانی خریداران کتاب مقابل کتاب‌فروشی‌ها در نوع خود اتفاق منحصر به فردی محسوب می‌شود و شاید امسال برای اولین بار بود که با دیدن این صف‌های طولانی به یاد جشنواره‌های سینمایی بزرگ مانند اسکار، کن و … نیفتادیم؛ مردم برای خرید کتاب صف کشیده بودند تا چراغ کتابفروشی‌ها تا پاسی از شب روشن بماند.

کتابفروشی‌های سراسر کشور، آخرین پنجشنبه آبان ماه را میزبان اهالی کتاب بودند که با حضور خود، حال و هوای کتابفروشی‌ها را متفاوت رقم زدند و نشان دادند کتابفروشی‌ها به عنوان یکی از مهمترین حلقه‌های صنعت نشر کشور هنوز فراموش نشده‌اند.

به دنبال برگزاری دو دوره برنامه ویژه کتابگردی انعکاس  رسانه‌ای فصل سوم این فراخوان سبب استقبال و تشویق طیف وسیعی از اقشار مختلف جامعه برای حضور در کتابفروشی‌ها و خرید کتاب شد. حضور هنرمندان و فرهنگ دوستان در کتابفروشی‌ها اشتیاق مردم را دوچندان کرده بودند.

به دنبال این فراخوان، ۲۷ آبان ماه کتابفروشی‌های سراسر کشور مملو از جمعیت بود؛ جمعیتی که این روز را فرصت مناسبی برای حضور در کتابفروشی‌ها دانسته‌اند و بار دیگر ثابت کردند کسی با کتاب قهر نیست. تعدادی از کتابفروشی‌های پایتخت، به سبب استقبال، حتی جایی برای توقف و در نتیجه تورق کتاب هم نداشتند و آلودگی هوا مانع همراهی و حضور مردم در کتابفروشی‌های پایتخت نشد.

در این میان اما نقش شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را نباید نادیده گرفت. تشکیل کانال‌ها و گروه‌های مرتبط با کتابگردی و ارسال عکس‌ها و اخبار از این رویداد باعث شد همه توجه‌ها به سمت کتابفروشی‌ها جلب شود. طراحی پوسترهای مختلفی با عنوان «من هم می‌آیم» که در آن تعدادی از چهره‌های هنری و رسانه‌ای علاقه‌مندی خود را برای حضور در این روز ابزار کردنده بودند نیز  مردم را برای حضور در کتابفروشی‌ها تشویق کرده بود.

طرح پاییزه کتاب که پس از طرح‌های عیدانه کتاب و تابستانه کتاب، از ۲۴ آبان کلید خورد و تا ۲۴ آذر همزمان با بیست و چهارمین دوره هفته کتاب و به مدت یک ماه در بیش از ۶۰۰ کتابفروشی سراسر کشور اجرا می‌شود، برای آنهایی که عاشقانه کتاب را دوست دارند، فرصتی فراهم کرد تا کتاب‌های خود را با تخفیف‌های ۳۰ تا ۳۵ درصدی خریداری کنند. هرچند تعدادی از کتابفروشی‌ها به مناسبت کتابگردی این میزان تخفیف را تا ۵۰ درصد هم رسانده‌اند تا حضور کتابخوانان را در کتابفروشی‌ها دوچندان کنند و موفق هم شدند.

کتابفروشی «دهکده کتاب اراک» از جمله کتابفروشی‌هایی بود که در این روز تا پاسی از شب میزبان دوستدارن کتاب بود. وحید غفاری، مدیر این کتاب فروشی میزان استقبال مردم از خرید کتاب را بی‌سابقه توصیف کرد و گفت: صف‌های طولانی خرید کتاب و حضور  گسترده مردم در کتابفروشی ما در طول دوران زندگی من بی‌سابقه بود و همه ما با دیدن این جمعیت حیرت زده شدیم و همچنان در مورد آن صحبت می‌کنیم.

مدیر کتابفروشی «دهکده کتاب اراک» ادامه داد: میزان فروش ما در این دو روز در مقایسه با هفته گذشته افزایشی صد در صدی داشته است. به طوری که کتابفروشی ما برای پاسخگویی به مردم تا پاسی از شب باز بود و حتی روز جمعه هم کتابفروشی ما میزبان کتاب دوستان بود.

وی با اشاره به استقبال مردم از خرید کتاب گفت: قطعاً احساس نیاز مردم آنها را به سمت خرید کتاب سوق داده اما تخفیف‌هایی را که به مناسبت این هفته و این روز در نظر گرفته شده، نمی‌توان نادیده گرفت. ما در این روز  علاوه بر تخفیفی که در طرح «پائیزه کتاب» در نظر گرفته شده بود برای کسانی که در  طرح‌های قبلی کتاب خریده اند نیز ۱۰ درصد تخفیف در نظر گرفتیم.

محمدعلی جعفریه مدیر «نشر ثالث» هم در خصوص استقبال مردم از کتابفروشی‌ها گفت: جنبشی در خرید کتاب ایجاد شد که قابل ستایش است. این جوّ، مردم را به کتاب خواندن ترغیب می‌کند و اگر ادامه پیدا کند کتابفروشی‌ها رونق می‌گیرند.

جعفریه با اشاره به میزان فروش کتاب در شهرستان‌ها گفت:  استقبال مردم از خرید کتاب در تعدادی از کتابفروشی‌های شهرستان نیز قابل توجه بود به گونه‌ای که درخواست کتاب مراکز پخش ما در شهرستان افزایش پیدا کرده است. این امر جای خوشحالی دارد که این جنبش‌ها فقط در تهران اتفاق نیفتاده و شهرستانی‌ها هم از این طرح‌ها و برنامه‌ها بهرمنده شده‌اند.

مدیر نشر ثالث نقش صدا و سیما را در خصوص پوشش همه جانبه طرح‌هایی مانند «پاییزه کتاب»   را بسیار پر رنگ دانست و گفت: رادیو و تلویزیون باید همگام با مردم در خصوص این طرح‌ها اطلاع رسانی کنند تا شاهد استمرار حضور مردم در کتابفروشی‌ها باشیم.

وی تاکید کرد: بودجه طرح «پاییزه کتاب» باید نامحدود باشد تا در این بازه زمانی یک ماهه که برای این طرح در نظر گرفته شده بتوانیم جوابگوی مردم باشیم چرا که معتقدم ما مردم کتابخوانی داریم و باید از آنها حمایت کنیم.

به گفته این ناشر، مردم با حضور چشمگیر خود در کتابفروشی‌ها ثابت کرده‌اند برای کتاب به اندازه خوراک، پوشاک و مسکن شان ارزش قائل هستند. این حضور سبب شد تا کتابفروشی‌ها چشم‌انتظار کتاب‌خوان‌هایی باشند که بی‌فراخوان و بی دعوت برای خرید کتاب پیشگام شوند.