شش کتاب در حوزه‌های اجتماعی، تاریخ سیاسی و رمان و ادبیات به تازگی توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر شده‌اند.

۶ کتاب تازه از انتشارات روشنگران و مطالعات زنان

شش کتاب در حوزه‌های اجتماعی، تاریخ سیاسی و رمان و ادبیات به تازگی توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر شده‌اند.

به گزارش تیترهنر، شش کتاب «مکتوبات خیالی»، «مشروطه، زنان و تغییرات اجتماعی»، «پدران و پسران از هم پاچیده»، «نظریه‌ی رمان»، «یادواره‌ی هایپیشیا» و «زن در قصه‌های پریان» در حوزه‌های اجتماعی، تاریخ سیاسی و رمان و ادبیات به تازگی توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر شده‌اند.

مکتوبات خیالی

مکتوبات خیالی، اسنادی از گفتمان سیاسی عصر مشروطه؛ شامل متن مندرج از پنج مکتوب انتقادی با نام‌های ندای طفل مشروطه، ناله‌ی وطن، جواب میرزا ترسوی کاشانی از ملا بی‌پروای خراسانی، مکالمه‌ی میرزا سعید سمنانی با ابومفید کرمانی و حمام جنیان چاپ شده در روزنامه‌های استبداد، پروانه، خورشید، چهره‌نما و تمدن در فاصله‌ی سال‌های ۱۲۸۵ تا ۱۲۹۰ شمسی است.

این مکتوبات از مجموع بررسی ۱۵۰۵۵ برگِ مطبوعاتی مستخرج شده‌اند. موضوع آن‌ها نقد جامعه و سیاست در ایرانِ اواخر دوره‌ی قاجار است و اشخاص گفتگوکننده در این مکالمات نیز افرادی خیالی هستند. مکالمات مندرج در این مکتوبات را وجه انتقادی نو در گفتمان مطبوعاتی دوره‌ی مشروطه می‌توان دانست.

مشروطه، زنان و تغییرات اجتماعی

دوره مشروطه (۱۲۸۵ ش / ۱۹۰۶ م) را یکی از مهمترین ادوار تجددگرایی در جامعه‌ی ایران می‌توان دانست؛ دوره‌ای که جامعه‌ی سنتی ایران برای نخستین‌بار خواهان تغییرات اجتماعی شد.

توجه به مسئله‌ی زن و پس از آن مطالبات زنان در این دوره را یکی از اصلی‌ترین مسائلی می‌توان دانست که به دلیل وجود ساختارهای سنتی و مردمدار در جامعه‌ی ایران ابتدا توسط مردان مدافع حقوق زنان و پس از آن توسط زنان، مورد طرح و تحلیل قرار گرفت.

نتیجه‌ی ابتدایی این تغییرات اجتماعی برای زنان آن بود که به‌عنوان نیمه‌ی دیگر جامعه شناخته شدند، در تغییرات زبانی، به جای الفاظی چون ضعیفه و مخدرات از واژگانی چون زنان و بانوان برای معرفی آن‌ها استفاده شد، اجازه‌ی حق تحصیل و تاسیس مدارس دخترانه را پیدا کردند و با انتشار مطبوعات منتشر شده توسط خود زنان از ۱۲۸۹ شمسی به بعد به طرح گسترده‌ی مطالبات حقوقی خود پرداختند؛ مطالباتی که برخی از آن‌ها به نتیجه رسید و برخی دیگر نیز هم‌چنان در جدال سنت و تجدد، بی‌پاسخ مانده است.

پدارن و پسران از هم پاشیده

عنوان «پدران و پسران از هم پاشیده» استعاره‌ای است از پریشانی پسرکی خیالباف که در پی هم‌ذات پنداری با شخصیت عجیبِ قصه‌ای است که در مدرسه شنیده است (شخصیت سرگردانی که در پی افتادن، متلاشی می‌شود و هیچ‌کس نمی‌تواند او را دوباره سرهم‌بندی کند.)

این کتاب سرگذشت واقعی دست و پازدن‌ها و جدال‌های درونی کسی است که خانه و خانواده را ترک می‌کند تا خود را وقف خدا و رهبانیت کند؛ در حالی‌که نمی‌داند که در این مسیر راه‌های متفاوتی به روی او گشوده می‌شود و می‌تواند پاره‌های زندگی خود را دوباره به هم وصل کند و نهایتا به انسجام شخصیت خود دست یابد (او سرنوشتی درست عکس قصه کودکی‌اش را تجربه می‌کند)

نظریه‌ی رمان

میلان کوندرا نویسنده کتاب نظریه رمان همچون دیگر آثار نظری‌اش به عنوان یک ابررمان شناس و رمان نویس پیوسته راهگشای مسیری برای آموزش رمان نویسان جوان و تازه کار بوده است در همان بخش‌های نخستین کتاب در مورد درک هنری ما نکته‌ی تازه‌ای را مطرح می‌کند. او می‌گوید: حس زیبایی شناسی ما پیش از آنکه خود به خود در قضاوت ما در مورد یک اثر هنری تاثیر گذارد از آگاهی تاریخی خود تاثیر می‌پذیرد به همین جهت یک اثر انسان اولیه در غاری در پیش تاریخ حتا اگر اثر یک دست بر دیوار باشد یا تصویری نا مشخص از حیوانات برای ما در حکم یک اثر جالب و کم نظیر به لحاظ آگاهی تاریخی ما از زندگی آدمیان در آن دوران است که هیچ اثر هنری معاصری در هیچ شکل قدرت برابری ارزشی با آن ندارد.

یادواره‌ی هایپیشیا

یادواره‌ی هایپیشیا بازگویی و بازخوانی یک سوگنامه‌ی تاریخی فراموش نشده است . آنگاه که روشنگری در برابر ترس قد علم می‌کند . . آنگاه که پرتو درخشان عقلانیت و خردگرایی در تاریکی تعصبات کور و بی‌منطق گم می‌شود. برایان ترانت از یکی از رویدادهای دردناک جهان باستان پرده برمی‌دارد. روایت مجازات شکنجه و کشتن زنی نابغه به فرمان اسقف اعظم مصر. این زن از نوادر روزگار خود بود. (نابغه‌ی ریاضی، ستاره شناس و رییس و مدرس آکادمی علوم اسکندریه)

این سوگنامه نشان می‌دهد که گاه مردان دین که باید پیام آوران صلح و دوستی میان انسان‌ها باشند تا چه اندازه می‌توانند با خشونت به زندگی انسان‌های بی‌مثل و مانند خط پایان دهند.

زن در قصه‌های پریان

ماری لوئیز فن فرانس روانشناسی سوئیسی همکار دیرینه‌یی یونگ و از بنیانگذاران روانشناسی تحلیلی او به شمار می‌آید او در کتاب حاضر با بررسی قصه‌های پریان که عرصه‌ی‌ خودنمایی کهن الگوها و نمادهای ناخودآگاه است وجوه متعدد روح زنانه را با رویکرد روانشناسی یونگ آشکار می‌نماید این اثر به یقین کمکی است شایان توجه در فرآیند خویشتنیابی و شکوفایی زن و توازن بخشی به حیات بشریت بر کره‌ی خاکی.

شش کتاب در حوزه‌های اجتماعی، تاریخ سیاسی و رمان و ادبیات به تازگی توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر شده‌اند.