چندین نسل از ترانه ماندگار «گل یخ» خاطره دارند.

«گل یخ» چگونه به یکی از ماندگارترین قطعات موسیقی پاپ ایران تبدیل شد؟

چندین نسل از ترانه ماندگار «گل یخ» خاطره دارند. با وجود شهرت ترانه کمتر کسی خالق آن، یعنی مهدی اخوان لنگرودی را می‌شناسد.

به گزارش تیتر هنر، اخوان لنگرودی در دانشگاه ملی جامعه‌شناسی می‌خواند و کوروش یغمایی ادبیات. قضیه از آنجا آغاز شد که یک روز تابستانی این دو نفر راه می‌افتند و به خانه دوست دیگرشان بهمن مقصودلو، منتقد سینما می‌روند.

چنانکه بهمن مقصودلو، دوست صمیمی اخوان لنگرودی می‌گوید، آنها رفته بودند تا مقصودلو را از در خانه‌اش بردارند و با خود به استودیویی ببرند و آنجا نظرش را در مورد 3 قطعه موسیقی پاپ که روی ترانه‌های اخوان لنگرودی ساخته و خوانده شده بود، جویا شوند.

مقصودلو در این باره گفته:«سال 1351 بود. رفتیم به استودیویی در چهارراه امیر اکرم. از آن 3 قطعه یکی را هومان داریوش، برادر هژیر داریوش-که چند سال پیش در لندن از دنیا رفت- خوانده بود که گفتم اصلا قطعه خوبی نیست. دومی را گوش کردم که آن هم خوب نبود. رسیدیم به سومی که ترانه «گل یخ» بود. وقتی گوش کردم فورا گفتم این خیلی خوب است و معروف می‌شود.»

گویا قطعه چنان نظر مقصودلو را که در آن زمان در تلویزیون ملی ایران تهیه‌کننده بود، جلب کرد که زمینه پخش آن در تلویزیون، ساعت هشت و نیم یک روز تابستانی از تلویزیون فراهم شد. حالا حدود 50 سال از آن روزگار می‌گذرد و این قطعه کماکان یکی از قطعات محبوب موسیقی پاپ در ایران است.

چندین نسل از ترانه ماندگار «گل یخ» خاطره دارند.