پیدا کردن محلی ساکت و آرام همیشه دغدغه اصلی علاقمندان به کتاب بوده است.

کجا کتاب بخوانیم بهتر است؟

محققان برای دور شدن از اضطراب و تنش‌های روزانه پیشنهاد مطالعه مستمر می‌دهند، اما نبود شرایط و فرصت مناسب مهم‌ترین مانع انسان مدرن برای کتاب خوانی است. بسیاری از افراد آلودگی‌های صوتی را دلیل عدم مرکز خود می‌دانند، در ادامه به معرفی مکان‌هایی می‌پردازیم که برای کتاب‌خوانی ایده‌آل هستدند.
 به گزارش تیترهنر به نقل از بوک‌ریوت – پیدا کردن محلی ساکت و آرام همیشه دغدغه اصلی علاقمندان به کتاب بوده است. با انداختن نگاهی دقیق به اطراف، می‌بینیم که این دغدغه دور از واقعیت هم نیست. آمارها نشان می‌دهد مردم ساکن کشورهای پیشرفته و جهان سوم شرایط مشابهی در این زمینه دارند، اما باید گفت هنوز مکان‌های عمومی هستند که می‌شود با آرامش در آنجا کتاب خواند. داده‌های آماری به دست آمده از جمعیت کتاب‌خوان نشان می‌دهد این افراد در شهرها به مکان‌های ساکتی می‌روند که بهترین آن‌ها موارد زیر هستند:

کتابخانه‌ها

کتابخانه‌ها هنوز بهترین مکان‌ها برای کتاب خواندن در جهان به حساب می‌آیند. خیلی‌ها هنوز ترجیح می‌دهند برای کتاب‌ خواندن در کنار دیگر کتاب‌خوان‌ها به این مکان مراجعه کنند. تاریخ تاسیس نخستین کتابخانه‌ها به دوران کهن و قرن‌ها پیش از میلاد مسیح می‌رسد. نخستین سنگ بنای کتابخانه را سران و زمامداران کشورها، نه به قصد و نیت صرفاً ایجاد کتابخانه، بلکه به‌خاطر حفظ و نگهداری اسناد و گزارش‌های مخصوص و محرمانه پایه‌گذاری کردند که بعدها مکانی برای افراد عادی شد.

پردیس‌های دانشگاهی 

شاید این کلمه برای دانشجویان واژه‌ آشناتر باشد. پردیس‌ها در بیشتر دانشگاه‌های بزرگ و معتبر جهان، یکی از ضروری‌ترین مکان‌ها هستند. پردیس‌ها بسته به مسقف یا غیر مسقف بودن خود کاربردهای متفاوتی دارند، اما در کل این مکان‌ها جای مناسبی برای گردهمایی دانشجویان و مطالعه هستند.

کافه‌ها و رستوران‌ها

این روزها رستوران‌ها تنها برای صرف غذا استفاده نمی‌شوند، بلکه بسیاری از آنها به مکان‌هایی برای برگزاری جلسات یا دورهمی‌های دوستانه تبدیل شده اند و بسیاری از علاقمندان به کتاب، دوست دارند در مکان آرام و ساکت رستوران به خواندن کتاب بپردازند.

موزه‌ها

شاید جالب باشد که بدانید در سال‌های اخیر بسیاری از کتاب‌خوان‌ها برای تمرکز به موزه و گالری‌های هنری می‌روند، چون می‌دانند آنجا یکی از ساکت‌ترین مکان‌های روی زمین است. در موزه‌ها کسی حرف نمی‌زند و فقط به در و دیوار نگاه می‌کند و شما می‌توانید از این فرصت استفاده کنید تا کتاب مورد علاقه خود را تورق کنید.

باغ‌های گیاه‌شناسی 

البته واژه گیاه‌شناسی را آوردیم که بار علمی موضوع بیشتر شود ولی هر جایی در طبیعت، که دور از شهر و ترافیک باشد برای مطالعه کتاب مناسب است. به نظر می‌رسد این مکان‌ها در عصر مدرن کمتر شده‌اند و باید برای حفظ بیشتر آنها کوشش کرد.

پیدا کردن محلی ساکت و آرام همیشه دغدغه اصلی علاقمندان به کتاب بوده است.