پژمان گلچین، نویسنده و پژوهشگر حوزه فلسفه از اجرای نمایش کتاب «جمهور» افلاطون خبر داد و گفت: مفاهیم فلسفه را نباید به صورت اعلاء و مقدس ببینیم بلکه باید آن را در مواجه مردم قرار داد.

کتاب جمهور افلاطون به صحنه می رود

ژمان گلچین، نویسنده و پژوهشگر حوزه فلسفه از اجرای نمایش کتاب «جمهور» افلاطون خبر داد و گفت: مفاهیم فلسفه را نباید به صورت اعلاء و مقدس ببینیم بلکه باید آن را در مواجه مردم قرار داد.

به گزارش هفت هنر، پژمان گلچین، نویسنده و پژوهشگر حوزه فلسفه سومین متن فلسفی را به روی صحنه می‌برد. وی  گفت: از ابتدای تیرماه سال جاری تمرین نمایش کتاب «جمهور» اثر افلاطون، فیلسوف کلاسیک یونانی را آغاز می‌کنم. در این نمایش دفتر اول این کتاب که درباره «عدالت» است به روی صحنه می‌رود. در این دفتر ماجرای تاجر، پسرش و سقراط از سوی افلاطون بیان شده است که در آن گفت‌و‌گوهایی درباره «عدالت» بین این سه نفر در می‌گیرد.

نویسنده کتاب «جدال عقل و اسطوره در یونان باستان» با بیان این‌که افلاطون در این متن (جمهور) راهکارهایی را نیز بیان کرده است، افزود: در متن «جمهور» برخلاف سایر متون تنها با پرسش و راهکار سلبی مواجه نیستیم، بلکه افلاطون در این متن، راهکار‌های ایجابی را نیز بیان کرده است.

مدیر مسئول سابق دو ماهنامه «دال» درباره انگیزه به روی صحنه بردن متون فلسفی گفت: ابتدا باید به وجه دراماتیک این متون اشاره کنم که قابلیت اجرای صحنه‌ای دارند. در درجه دوم نیز باید به این نکته بپردازم که «فلسفه» در عرصه خیابان نه به روایت شورش و چپ‌گرایانه آن باید به صحنه بیاید تا انسان‌ها از آن استفاده و پیروی کنند. ضروری است که یک مواجه شهری بین انسان‌ها و مفاهیم فلسفی به وجود بیاید و فلسفه تنها به معنای اعلاء و مقدس نباشد بلکه آن را وجهی از زندگی خود قرار بدهیم.

گلچین ادامه داد: برای اجرای صحنه‌ «جمهور» به متن انگلیسی آن مراجعه می‌کنم. دکتر محمود بینای مطلق نیز برای مشاوره اجرای این نمایش قول مساعد داده‌ است. تمرین اجرای صحنه‌ای کتاب «جمهور» از تیرماه سال‌جاری آغاز می‌شود.

گلچین در سال 1393 متن رساله «لاخس» را به صحنه برد و در سال 1394 نیز رساله «لوسیوس» به کارگردانی وی در صحنه خوانده شد. کتاب «جمهور» اثر فلسفی افلاطون است که از مشهورترین و تأثیرگذارترین متون کلاسیک فلسفه سیاسی در غرب به شمار می‌آید. کتاب شامل ۱۰ نمایش‌نامه به صورت گفت‌و‌گو میان سقراط و افراد دیگر است. افلاطون در این اثر به مسائلی از قبیل عدالت، نوع حکومت و حقیقت پرداخته ‌است.

پژمان گلچین، نویسنده و پژوهشگر حوزه فلسفه از اجرای نمایش کتاب «جمهور» افلاطون خبر داد و گفت: مفاهیم فلسفه را نباید به صورت اعلاء و مقدس ببینیم بلکه باید آن را در مواجه مردم قرار داد.