فکر اینکه چمدانتان را روز قبل از سفر یا در روز سفر ببندید را از سرتان بیرون کنید.

چگونه به اروپا سفر کنیم؟

قبل از اینکه بتوانید تاپاس‌های اسپانیا ، پیتزاهای رم یا تراس‌های زیبای پراگ را تجربه کنید، فهرست مهمی از کارها هست که تا قبل از تعطیلات رویایی در اروپا باید انجام دهید. تدارکات سفر به اروپا بسیار خسته کننده وگاهی غافلگیر کننده است بنابراین باید از چند روز قبل آماده باشید. در زیر ۱۰ مرحله ساده که برای برنامه‌ریزی سفر به اروپا لازم دارید، برای شما جمع آوری شده است. بنابراین تا قبل از اینکه زمان بیش از این از دست نرفته، شروع کنید.

مدارکتان را آماده کنید

اگر هنور پاسپورت ندارید، خیلی سریع مدارکتان را آماده و ارسال کنید. مدت زمان آماده شدن پاسپورت از یک روز الی شش هفته در کشورهای مختلف، متفاوت است. در برخی کشورها که مدت زمان آماده شدن پاسپورت طولانی است خدماتی وجود دارد که در عرض یک هفته پاسپورت آماده و ارسال می‌شود، اما این خدمت هزینه اضافه دارد.

اما اگر پاسپورت دارید، مدت اعتبار پاسپورت خود را چک کنید. برای سفر به اروپا پاسپورتتان باید حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد و اصولا در زمان گرفتن کارت پرواز این مورد چک می‌شود و اگر کمتر از شش ماه اعتبار داشته باشد، اجازه سوار شدن به هواپیما داده نمی‌شود.

در صورتی که می‌خواهید در کشورهای اروپایی اتومبیل اجاره کنید، به سراغ گواهینامه خود بروید و مدت اعتبار گواهینامه را چک کنید. گواهینامه شهروندان برخی از کشورها (مانند آمریکا و کانادا) برای اجاره اتومبیل در اروپا مورد پذیرش است اما شهروندان برخی از کشورها باید گواهینامه خود را به حالت بین الملل تغییر دهند تا اجازه رانندگی در اروپا را داشته باشند.

شهروندان برخی از کشورها برای سفر به منطقه اروپا نیاز به ویزا دارند که این فرایند بسیار پیچیده است و باید خیلی زودتر از زمان سفر برای ویزا اقدام کنند (برای مثال شهروندان آمریکا برای سفر به روسیه یا ترکیه نیاز به ویزا دارند که شرایط پیچیده‌ی دارد یا شهروندان ایرانی که برای سفر به اکثر کشورهای اروپایی نیاز به ویزا دارند و لازم است خیلی سریع برای برنامه‌ریزی تعطیلات خود اقدام کنند)

بودجه خود را تخمین بزنید

 

در زمان برنامه‌ریزی سفر به اروپا بهتر است بودجه خود را مشخص کنید. تخمین بودجه باید قبل از انتخاب مقصد، تاریخ سفر یا برنامه‌ریزی سفر باشد. برخی از مقاصد بسیار ارزان هستند اما برخی از مقاصد اروپا بسیار لوکس و گران محسوب می‌شوند. همچنین سفر در برخی از فصل‌ها بودجه متفاوتی نیاز دارد. برای مثال لندن یک مقصد بسیار گرانی است اما بسیار از ایرلاین‌ها و اقامتگاه‌ها در فصل بدون مسافر تخفیف‌هایی ارائه می‌دهند که این باعث می‌شود، هزینه سفر متفاوت باشد.

بنابراین خیلی زود باید بودجه سفرتان را مشخص کنید. ناامید نباشید اما با واقعیت پیش بروید. مثلا برای اقامت دو هفته‌ای در سوییس نیاز به بودجه زیادی دارید. اپلیکیشن TrabeePocket به شما کمک می‌کند تا از شروع برنامه‌ریزی سفر هزینه‌هایتان را مدیریت کنید.

مقصدتان را انتخاب کنید

 

حالا که می‌دانید چقدر باید هزینه کنید، با این بودجه به کجا می‌خواهید بروید؟ اگر اهل سفر باشید احتمالا یک لیست از جاذبه‌های اروپا دارید که دوست دارید حتما از آنها بازدید کنید. این لیست می‌تواند راهنمای شما باشد. راه دیگر انتخاب مقصد با بازدید از وب سایت‌های گردشگری کشورهای مختلف و جستجوی رویدادها و فستیوال‌های مختلف است. گاهی شما تمایل دارید در یک فستیوال شرکت کنید یا حتی وارد این فستیوال نشوید بنابراین این موارد را چک کنید تا بتوانید مقصد خود را درست انتخاب کنید. برای مثال از نظر من شهرهای اروپا در زمان فستیوال‌های ملی و بین المللی به شدت شلوغ و گران می‌شوند برای همین اگر در زمان سفرم، متوجه این موضوع بشوم که در مقصد فستیوال بین المللی برگزار می‌شود به سرعت مقصد سفر را تغییر خواهم داد. همچنین قبل از انتخاب نهایی مقصد آب و هوای را چک کنید تا در زمان سفر سوپرایز نشوید.

برنامه سفرتان را بنویسید

 

می‌خواهید به فرانسه سفر کنید؟ (باید تا الان پرواز و هتلتان را رزرو کرده باشید، در بهار پاریس در زیباترین حالت خود است و مشتاقان بسیاری دارد). با کمک وب سایت‌ها و کتاب‌های گردشگری برای روزهای سفرتان برنامه بنویسید. اینکه در شهر به دنبال چه هستید و قرار است چه چیزی را کشف کنید. برای سفر به فرانسه وب‌سایت گردشگری فرانسه و کتاب‌ها و سفرنامه‌های فرانسه را مطالعه کنید و برای مدت زمانی که آنجا هستید برنامه بریزید و هزینه‌هایتان را برآورد کنید. و اگر وقت یا حوصله نوشتن برنامه سفر ندارید می‌توانید این مسئولیت را به یک متخصص بسپارید و با خیال راحت به مرحله بعد بروید.

بلیط پروازتان را رزرو کنید

 

خرید بلیط هواپیما گرانترین بخش سفر شما خواهد بود بنابراین براساس شرایط می‌توانید نوع حمل و نقل را تغییر دهید. با تغییر تاریخ سفر نیز می‌توان بودجه‌تان را کنترل کنید. برای مثال پروازهای آخر هفته گران‌تر از پروازهای روزهای اول هفته است. برخی از ایرلاین‌های بین المللی با کم کردن خدمات خود به نسبت رقبا ارزانتر هستند اما این را به خاطر بسپارید که بخشی از خدمات سفر از پرواز حذف شده است. برای نمونه ایرلاین ایزی جت که به اکثر نقاط اروپا پرواز دارد و ایرلاین ارزانی محسوب می‌شود، فروش بلیط را بدون خدمت بار انجام می‌دهد و اگر چمدان شما داخل کابین جا نشود یا وزنی بیشتر از حد مجاز داشته باشد، باید بابت حمل بار توسط بخش بار ایرلاین هزینه اضافه پرداخت کنید. یا پروازهای مانند پگاسوس که به برخی از مقاصد اروپایی پرواز دارد، در طی پرواز هیچ پذیرایی و خدمات کترینگ ندارد و حتی برای دریافت آب آشامیدنی نیز باید هزینه پرداخت کنید.

از موتورهای جستجو و سایت‌های رزرو آنلاین پرواز می‌توانید به راحتی پروازهای مختلف به مقصد خود را چک کنید و در صورت نیاز به دانستن قوانین با بخش پشتیبانی تماس بگیرید. برخی از وب سایت‌های رزرو پرواز نیز با دریافت ایمیل، می‌توانند در صورت کاهش قیمت مسیر پروازی که انتخاب کردید، به شما اطلاع دهند.

اقامتگاهتان را انتخاب و رزرو کنید

 

وقت آن است که برای خوابتان مکانی را انتخاب کنید. براساس بودجه مشخص شده، می‎‌توانید یک اتاق در هتل هیلتون یا یک اتاق در یک خانه محلی رزرو کنید. برخی از شهرهای اروپایی جاذبه‌های گردشگری خود را به اقامتگاه تبدیل کرده‌اند (برای مثال در بریتانیا برخی از قلعه‌های تاریخی و کاخ‌های سلطنتی به هتل تغییر کاربری داده‌اند) که می‌توانید در مدت سفر در میان این جاذبه‌ها بمانید و صبحانه خود را با چشم اندازی بی‌نظیر میل کنید.

اما در اروپا روستاها و شهرهای کوچکی وجود دارند که مردم خانه‌های خود را با مسافران به اشتراک می‌گذارند و علاوه بر کاهش هزینه سفرتان لذت امتحان کردن محصولات ارگانیک را نیز خواهید داشت و به حفظ محیط زیست کمک خواهید کرد. در هر صورت قبل از نهایی کردن محل اقامتتان در سایت‌های مختلف (مانند تریپ ادوایز یا لست سکند) هتل یا خانه اجاره‌ای را چک کنید و نظرات مهمانان گذشته را بخوانید.

سفر خود را بیمه کنید

 

خدمات بیمه برای سفر متفاوت است: بیمه لغو سفر، بیمه لغو پرواز، بیمه‌های درمانی و غیره. بهترین زمان برای خرید بیمه درست بعد از خرید بخش‌های اصلی سفر یعنی پرواز و هتل است. برخی از ایرلاین‌ها در کنار فروش بلیت، بیمه پرواز را نیز ارائه می‌دهند.

بیمه درمانی خود را چک کنید تا مطمئن شوید که در اروپا قابل استفاده باشد. برخی از بیمه‌های درمانی به این شکل هستند که شما در سفر باید هزینه‌های درمان را پرداخت کنید و بعد از سفر با ارائه مدارک، هزینه درمان را دریافت کنید. اما برخی از بیمه ها که کشورها اروپایی را پوشش می‌دهند در همان لحظه هزینه درمان را پرداخت می‌کنند.

حمل و نقل‌های محلی را رزرو کنید

 

برای رفتن به جاذبه‌های گردشگری در اروپا با مردم محلی صحبت کنید و از آنها کمک بگیرید. در برخی از شهرها اجاره اتومبیل علاوه بر هزینه زیاد باعث از دست دادن زمان نیز می‌شود برای مثال آمستردام و لندن. در این شهرها می‌توانید یک دوچرخه اجاره کنید و شهر را در کمترین زمان و هزینه بگردید. اما اگر تمایل دارید به خارج از شهر بروید می‌توانید یک اتومبیل اجاره کنید. اما در این شرایط هم بهتر است برنامه‌های قطار را چک کنید. رانندگی در یک کشور خارجی علاوه بر اینکه علائم راهنمایی متفاوتی با کشور شما دارد، مسیرها نیز برایتان ناآشنا خواهد بود و ریسک این انتخاب به نسبت بالا است. قطار در اروپا شبکه گسترده‌ای دارد و با انتخاب قطار می‌تواند بودجه سفرتان را کنترل کنید.

آخرین کارها را انجام دهید

 

چند هفته قبل از سفر شروع به آخرین تدارکات کنید: در مورد پول، تلفن همراه و حیوانات خانگی خود را تصمیم بگیرید. با شرکت‌های که کارت اعتباری می‌فروشند تماس بگیرید و از شرایط داشتن یک کارت اعتباری مطلع شوید. در مورد شرایط استفاده از کارت‌های اعتباری در مقصد اطلاعات کاملی دریافت کنید و اگر نیاز به پول نقد دارید قبل از شروع سفر این میزان پول را آماده کنید.

در صورتی که لازم است از مقصد با کشورها خود تماس داشته باشید، فکری به حال هزینه‌های تماس خود بکنید. بسیاری از شرکت‌های تلفن همراه برنامه‌های بین المللی ارائه می‌دهند، می‌توانید قبل از سفر این مورد را بررسی و در صورت تمایل خریداری کنید.

برنامه‌های که در کشور مقصد به آنها نیاز دارید را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید، به ویژه برنامه‌های که بدون اینترنت کار می‌کنند برای زمانی که هنوز شبکه‌ی وایفای نیافته‌اید یا اینترنت همراه خود را فعال نکرده‌اید (اینجا چند برنامه‌ی آفلاین که در سفر به آن نیاز دارید معرفی شده است).

چمدانتان را ببندید

 

فکر اینکه چمدانتان را روز قبل از سفر یا در روز سفر ببندید را از سرتان بیرون کنید. چمدانتان را حداقل یک هفته قبل از شروع سفر ببندید. در این صورت امکان اینکه موردی را فراموش کنید بسیار کم می‌شود و اگر لازم باشید موردی اضافه شود به راحتی می‌توانید، اضافه کنید. مسافرانی با تجربه اصولا یک هفته قبل از سفر آب و هوا و شرایط مقصد را بررسی می‌کنند و با توجه به آن چمدان خود را می‌بندند.

منبع: لست سکند

فکر اینکه چمدانتان را روز قبل از سفر یا در روز سفر ببندید را از سرتان بیرون کنید.