علیرضا رئیسیان از دلایل انتخاب لیلا حاتمی برای فیلم‌های سینمایی‌اش سخن گفت.

چرا علیرضا رئیسیان، لیلا حاتمی را برای فیلم‌هایش انتخاب می‌کند؟

علیرضا رئیسیان از دلایل انتخاب لیلا حاتمی برای فیلم‌های سینمایی‌اش سخن گفت.

به گزارش تیترهنر، رئیسیان درباره انتخاب حاتمی برای فیلم «ایستگاه متروک» گفت: من مدام به بازیگری فکر می‌کردم که چهره جذابی داشته باشد و بشود پلان‌های قدیس‌وار از او گرفت اما بتواند کاملا بین فضای واقعی و تخیلی حرکت کند.

رئیسیان در گفت‌وگویش با هفت صبح ادامه داد: در فیلم «دلشدگان» اولین بار خانم حاتمی را دیدم. همه‌اش توی ذهنم بود که یک همکاری با ایشان داشته باشیم. وقتی «ایستگاه متروک» جدی شد، دیدم فیزیک و صورت ایشان مناسب نقش است.

این کارگردان از دلایل انتخاب حاتمی برای فیلم «آب و آتش»‌ بیان کرد: روزهای اول کاملا در فضای فیلم «ایستگاه متروک» بود. خشونت «آب و آتش» با فضای «ایستگاه متروک» که همه‌اش سکون و آرامش است و حرکات ریز و ظریف حسی می‌خواست، تفاوت کامل دارد. یک مقدار که گذشت مسلط به اوضاع شد.

رئیسیان درباره همکاری با این بازیگر زن در فیلم «چهل سالگی» گفت: «چهل سالگی» اولین فیلم از یک سه گانه است که با «دوران عاشقی» ادامه پیدا کرد و با «مرد بدون سایه» تمام می‌شود. موقعی که کتاب «چهل سالگی» را از خانم طباطبایی خریدم، چند نفر برای نوشتن آمدند که نشد. آقای رستگاری نکته‌ای مطرح کرد که برایم جالب بود؛ گفت این قصه از نظر منحنی نمایشی منطبق بر داستان «پادشاه و کنیزک» مولاناست. فیلمنامه که کامل شد گفتم پرسوناژ باید کسی که باشد که بتواند جنبه‌های واقعی و استعاری شخصیت مولانا را به نمایش بگذارد.

وی ادامه داد: دیدگاهی که من در بحث زیبایی‌شناسی تصویری و پرسونای یک بازیگر دارم، در شخصیت ایشان وجود دارد. یعنی ترکیبی از نیروهای متضاد و در عین حال مکمل. شاید کمتر بازیگری داریم که بتواند شکنندگی و ظرافت یک شخصیت که در عین حال سرد هم هست را همراه با یک قدرت درونی داشته باشد و بتواند آن را ارائه دهد؛ یعنی سمت بازی‌های تصنعی نرود. به عبارتی باید این ویژگی را درون خود داشته باشد و بتواند آن را موقع نمایش کنترل کند. به همین دلیل سعی می‌کنم در هر کدام از این فیلم‌ها یک بخش از این ویژگی را پررنگ کنم. در «چهل سالگی» بخش عاشقانه توام با ظرافت وجود دارد؛ چون یک نوازنده موسیقی است و همین ایجاب می‌کند شخصیت آن ظرافت داشته باشد.

رئیسیان در پایان افزود: لیلا حاتمی موقعی که بازی می‌کند، به تمام جزئیات و پرسش‌هایی که نقش دارد فکر می‌کند و برای همه‌اش دلیل دارد. از پیشنهادهایی که می‌دهد، متوجه می‌شوید اگر شما یک سال به کار فکر کردید، او هر روز به اندازه آن یک سال فکر می‌کند. در فیلم «مرد بدون سایه» که شروع آن در اسپانیا بود،‌ یک پیشنهاد داشتم؛ می‌دانستم برعکس انگلیسی، فرانسوی و آلمانی، زبان اسپانیایی بلد نیست. گفتم سراغ بازیگران خارجی برویم که فرانسه یا انگلیسی حرف بزنند؛ گفت نه برای چی؟ من بازیگرم و باید یاد بگیرم و اقعا ظرف چند روز اسپانیایی یاد گرفت.

علیرضا رئیسیان از دلایل انتخاب لیلا حاتمی برای فیلم‌های سینمایی‌اش سخن گفت.