جلسه نمایش و پرسش و پاسخ مستند «لحظههای دلتنگی» با حضور مونا زندی حقیقی کارگردان فیلم برگزار شد. این پروژه به پیشنهاد مدیرعامل وقت «موسسه رسانههای تصویری» ساخته شد.
به گزارش تیترهنر، مونا زندی حقیقی کارگردان مستند «لحظههای دلتنگی» بعد از نمایش این فیلم گفت: این پروژه به پیشنهاد «عباس اسداللهی» مدیرعامل وقت «موسسه رسانههای تصویری» ساخته شد در آن زمان آقای اسداللهی به من پیشنهاد کرد که در یک مجموعه ۳۰ قسمتی، مستندهایی از آیینهای عاشورایی که در ۳۰ استان کشور اجرا میشود ولی در حال حاضر به مرور زمان در حال فراموش شدن است و مداحیهای جدید جایگزین آنها شده، تهیه کنم . در همین چارچوب تصمیم گرفته شد که فاز اول اجرای این پروژه، ۱۰ مستند ساخته شود و در دو فاز بعدی ۲۰ قسمت دیگر تهیه شود.
زندی که خود در روند ساخت این مجموعه علاوه بر تهیه کنندگی، کارگردانی مستند«لحظه های دلتنگی» بر عهده داشته است گفت : در جریان ساخت این مجموعه مستند با توجه به اینکه خرم آباد از آیین های مذهبی و عرفانی جالبی در ایام محرم برخوردار است ،من استان لرستان را انتخاب کردم و به همراه گروهم برای ساخت مستند به خرم آباد سفر کردیم .
زندی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا از قبل با آیینهای عاشورایی در لرستان آشنا بوده و یا در جریان تحقیقات به آیینها علاقه مند شده است توضیح داد: در جریان تحقیقات برای ساخت این مستند، تصاویر زیادی از آیینهای مذهبی و عاشورایی در ایام محرم که مربوط به استان لرستان بود را مشاهده کردم، این تصاویر برایم جالب بود و در ادامه تحقیقات مطمئن شدم که میخواهم این مستند را در لرستان بسازم.
زندی با اعتقاد بر اینکه تجربه آیینهای عاشورایی در استان لرستان از جمله « گل مالی» از مدرنترین اتفاقاتی است که برای یک انسان رخ میدهد، اظهار کرد: در واقع فکر میکنم این آیین به نوعی پاکسازی روان است. در روز عاشورا افراد مختلف با هر نگاه فکری و اندیشهای در این مراسم حضور پیدا میکنند، همه به یک شکل به سجده می افتند، در گل فرو میروند و تلاش میکنند که همه منیت ها را در درون از بین ببرند. به نظرم در جریان اجرای آیین گل مالی، گویی انسان به نقطه صفر میرسد و و بار دیگر باز میگردد.
این کارگردان با بیان اینکه به نظرم این آیین بر اساس ریشههای اصلیش، اتفاقی مدرن است، گفت:میتوانم بگویم تجربه اجرای این آیین، یک تجربه بینظیر و یا کم نظیر است.
وی با بیان اینکه مجموعه ساخت این مستند برای خود من یک کشف شهود و تجربه بود ،ادامه داد :در همین چهارچوب نمی خواستم در جریان به تصویر کشیدن این آیین ها با موضوع با قضاوت و جانبداری برخورد شود بلکه بر روی فرم مستندگونه آن تاکید داشتم و به ماجرا از نگاه یک مستندساز که تحقیق میکند، نگاه می کردم. در جلسهای که با مجموع کارگردانهای ساخت این مستند داشتیم به آنها نیز گفتیم که بدون هیچ گونه دستور کاری عمل می کنیم و بر موضوع شفافیت ، نداشتن قضاوت و رعایت بی طرفی تاکید داشتیم.
این کارگردان سینما در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چرا بعد از ساخت فیلم سینمایی «عصر جمعه» در اوایل دهه ۸۰ شمسی، در طول این سالها به ساخت فیلم سینمایی دیگری به غیر از فیلم «بنفشه آفریقایی» اقدام نکرده است، اظهار کرد: فیلم «عصر جمعه» در سال ۸۴ ساخته شد که در زمان خود فیلم موفقی بود و در تعداد زیادی از جشنوارههای بین المللی جایزه کسب کرد البته پس از مدت کوتاهی فیلم توقیف شد و حتی اجازه اکران در جشنوارههای بین المللی نیز نداشت ، پنج سال بعد این فیلم به صورت محدود اکران شد ولی در هنگامی که قرار بود در اصفهان به نمایش گذاشته شود به علت شکایت آقای رهبر امام جمعه اصفهان که در آن مقطع نماینده مجلس نیز بودند بار دیگر توقیف شد.