ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی در تالار وحدت اولین کنسرت خود از سری برنامه های زمستانی‌اش را با بدعتی بی‌سابقه برگزار کرد.

هدیه ارکستر سمفونیک تهران به تیم ملی فوتبال در برنامه زمستان 97

ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی در تالار وحدت اولین کنسرت خود از سری برنامه های زمستانی‌اش را با بدعتی بی‌سابقه برگزار کرد.

چهار هارپ برای یک کنسرت
دومین شب از اولین اجرای زمستانی ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت برگزار شد. در این کنسرت برای اولین بار چهار نوازنده هارپ حضور داشتند. بخش اول این کنسرت که به گفته روابط عمومی بنیاد رودکی هدیه ارکستر سمفونیک به تیم ملی فوتبال بود، به اجرای قطعه «اورتور کارناوال» اثر آنتوان دورژاک اختصاص داشت.

در پایان قطعه اول این کنسرت رهبر ارکستر سمفونیک ضمن خوشامد گویی به حاضران به زبان انگلیسی از مهمانان ویژه این اجرا از کشورهایی‌چون آلمان، ترکیه، ایتالیا به واسطه حضور در این کنسرت تشکر کرد.

یک بدعت بی سابقه
قطعه بعدی از اجرای ارکستر سمفونیک، موومان سوم از سمفونی شماره دو اثر «سرگئی راخمانینف» که ساده ترین موومان از لحاظ اجرایی این اثر بشمار می‌رود بود. گفتنی است گنجاندن اجرای یک موومان از یک اثر کلاسیک در رپرتوار اجرایی یک کنسرت تا کنون مرسوم نبوده و در نوع خود یک بدعت عجیب بود. با حضور «طناز بیگی»،«شمیم مینو»،«رزا رضایی» و «مردیت موسیسیان» نوازندگان جوان هارپ با میانگین سنی 13 سال مقدمات اجرای قطعه بعدی رپرتوار کنسرت شب گذشته ارکستر سمفونیک آماده شد.

یک اثر و تنطیمی به مثابه یک ارجاع
شهرداد روحانی ضمن تجلیل از این نوازندگان جوان وتشکر از استاد این نوازندگان یعنی « فتانه شاهین» گفت سیاست ما در ارکستر سمفونیک حمایت از نوازندگان جوان وجذب حداکثری مخاطبان جوان به موسیقی کلاسیک است. این قطعه که با همراهی چهار نوازنده هارپ جوان اجرا شد، باروک فلامنکو اثر دبورا هانسن بود که توسط شهرداد روحانی برای ارکستر سمفونیک تنظیم شده بود. این قطعه با تنظیم شهرداد روحانی بیش از یک قطعه موسیقی کلاسیک یادآوار حال و هوا و فضای زیبایی شناسی ذهنی رهبر ارکستر سمفونیک بود که مخاطب را به آثار تصنیفی او در سالهای گذشته ارجاع می‌داد.

اثری برای خوشامد جوانان
پس از دقایقی تنفس قطعه « پیتر و گرگ» اثر سرگئی پروکفیف با روایت « ژرژ پطرسی» برای مخاطبان اجرا شد. ژرژ پطرسی در ابتدای این قطعه به توضیحاتی در باره این قطعه پرداخت و گفت در این قطعه فلوت نقش شخصیت پردازی پرنده کوچک، کلارینت نقش شخصیت پردازی گربه، ساز باسون نقش شخصیت پردازی پدر بزرگ، ساز هورن راوی شخصیت چند گرگ بدجنس، سازهای زهی روایتگر شخصیت پیتر، و ساز تیمپانی تداعی کننده صدای تفنگ شکارچیان خواهد بود.

ژرژ پطرسی در کنار «مایسترو» شهرداد روحانی
پطرسی قبل از آغاز این قطعه گفت: « باید اعتراف کنم از همکاری با « مایسترو شهردادروحانی» خوشحالم. اجرای چند باره «پیتر و گرگ» در بازه زمانی نه چندان طولانی شاید حاکی از فقدان رپرتوار های مهم کلاسیک در چنته مدیر هنری این ارکستر دارد یا اینکه گواهی است بر عزم جدی این مدیر هنری برای جذب مخاطب حداکثری برای ارکستری که در گذشته نه چندان دور آثار فاخری مانند « فانتاستیک» اثر برلیوز، یا « سمفونی نهم بتهوون» را با استانداردهای بالایی اجرا می کرد.

نیاز اوژانسی جراحی برای ارکستری که کمی ناخوش است
احتمالا نیت رسیدن به استانداردهای بالاتر کیفی این ارکستر است که مدیران بنیاد رودکی را به برگزاری آزمون برای جذب نوازندگان جدید وادار کرده است. اقدامی که به ناامیدی بسیاری از نوازندگان سطح بالای همین ارکستر خواهد انجامید. اقدامی که در هفته گذشته در رسانه ها بازتاب گسترده ای داشت. عدم‌ هماهنگی سازهای زهی بخصوص ویولن اول با کنترباس ها و اصطلاحا خارج زدن ساز های بادی از جمله نقاط ضعف اجرایی این کنسرت بود.

ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی در تالار وحدت اولین کنسرت خود از سری برنامه های زمستانی‌اش را با بدعتی بی‌سابقه برگزار کرد.