«هجوم به تفسیر» با حضور بابک کریمی، شهرام مکری و تعدادی دیگر از عوامل فیلم سینمایی «هجوم» در تئاتر شهر میزبان مخاطبان جشنواره تئاتر فجر خواهد شد.

«هجوم» در تئاتر

«هجوم به تفسیر» با حضور بابک کریمی، شهرام مکری و تعدادی دیگر از عوامل فیلم سینمایی «هجوم» در تئاتر شهر میزبان مخاطبان جشنواره تئاتر فجر خواهد شد.

به گزارش تیتر هنر نسیم احمدپور کارگردان  درباره «هجوم به تفسیر» که در سالن کنفرانس تئاتر شهر اجرا می‌شود، بیان کرد: این کار را به دعوت بخش «خارج از صحنه» جشنواره تئاتر فجر انجام می‌دهم و در واقع یک لکچر پرفورمنس (سخنرانی اجرا) است که زیرمجموعه‌ای از پرفورمنس محسوب می‌شود.

او ادامه داد: یکی از ویژگی‌های بارز آن، حضور عوامل اصلی یک فیلم سینمایی (هجوم) است که بیشتر آن‌ها در پشت صحنه فیلم حضور داشتند و در این کار روند و پروسه اجرایی ایده‌های خود را بازگو می‌کنند.

او درباره انتخاب سالن کنفرانس تئاتر شهر به عنوان محل اجرای «هجوم به تفسیر» گفت: یک سالن کنفرانس را انتخاب کردم تا هم مکان اصلی و واقعی یک سخنرانی باشد و در عین حال جزئی از یک مجموعه تئاتری است که تئاتر در آن اجرا نمی‌شود.

وی که فیلمنامه‌نویس فیلم «هجوم» نیز هست در پاسخ به اینکه این لکچر پرفورمنس چه تفاوتی با جلسات نقد یک فیلم دارد که در آن کارگردان یا عوامل فیلم نسبت به روند ساخت اثر خود توضیح می‌دهند؟ اظهار کرد: همین که یک جلسه سخنرانی درباره فیلم سینمایی را از محل اصلی خود که مثلا می‌توانست سالن اجتماعات خانه سینما باشد، جدا کنیم، شرایط فرق پیدا خواهد کرد؛ ضمن اینکه وقتی محیط و مدیوم عوض می‌شود از تعریف آن پروژه، آشنایی‌زدایی می‌شود. البته من برای این لکچر پرفورمنس یک ساختار و ایده اجرایی مشخص دارم.

احمدپور با بیان اینکه قبلا این نوع شیوه اجرایی در تئاتر در جشنواره مونولیو ارائه شده و لکچر پرفورمنسی درباره شهر دمشق اجرا شده بود، درباره انتخاب فیلم  «هجوم» برای این کار بیان کرد: با توجه به اینکه فیلمنامه‌نویس «هجوم» به کارگردانی شهرام مکری بودم و همچنین فیلم از مدتی قبل روی پرده رفته است، فکر کردم اگر از اثری صحبت شود که تماشای آن در دسترس قرار دارد کار راحت‌تر خواهد بود. ضمن اینکه «هجوم» برای من یک فیلم پلان‌ ـ سکانس است که شیوه ساخت آن و تمرین‌های طولانی مدتی که گروه پیش از فیلمبرداری داشتند، همانند تئاتر است یعنی گروه بازیگران مدت زمانی طولانی تمریناتی را انجام دادند تا دو ساعت کامل بدون هیچ وقفه‌ای متن را فیلمبرداری کنند و این همان تئاتر است که به سینما تبدیل شده است و من در این کار تصمیم گرفتم دوباره آن را در یک بازه زمانی یک ساعته به تئاتر تبدیل کنم.

او گفت: در واقع همین ویژگی برای من جالب بود چون فکر می‌کردم «هجوم» چیزی شبیه تئاتر است که ما از آن فیلم ساختیم و این دوباره برگرداندن فیلم به تئاتر با یک شیوه و تجربه جدید کاری جذاب است و البته به این هم فکر می‌کردم چطور عوامل پشت صحنه که خودشان دیده نمی‌شوند در یک رویداد کارشان را به اجرا تبدیل می‌کنند.

احمدپور در پاسخ به اینکه آیا کسانی که فیلم «هجوم» را ندیده باشند از این سخنرانی اجرا، درکی خواهند داشت، گفت: طبیعتا اگر کسی فیلم را دیده باشد ارتباط بهتری برقرار می‌کند اما آن را طوری چیده‌ام که همه بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

این نویسنده و کارگردان همچنین درباره نام نمایش هم توضیح داد: وقتی آدم‌ها راجع به یک اثر هنری صحبت می‌کنند در تلاش هستند تا آن را بازگو کرده یا یکسری مسیرهای ارتباطی با آن را پیدا کنند، در واقع به دنبال این هستند که یک اثر هنری را توضیح بدهند. برای من این سوال وجود داشت که آیا این کار به روشن شدن یک اثر هنری کمک می‌کند یا اتفاقا مانع از آن می‌شود؟ بر این اساس با تکیه بر مجموعه نوشته‌های «علیه تفسیر» (از سوزان سانتاگ)، از ترکیب «هجوم به تفسیر» استفاده کردم تا در عین حالی که انگار «هجوم» را تفسیر می‌کند، همزمان به پروسه تفسیر آن هم هجوم می‌برد.

«هجوم به تفسیر» ششم بهمن‌ماه به مدت یک ساعت در دو نوبت 16 و 18 در تالار مشاهیر تئاتر شهر اجرا می‌شود.

«هجوم به تفسیر» با حضور بابک کریمی، شهرام مکری و تعدادی دیگر از عوامل فیلم سینمایی «هجوم» در تئاتر شهر میزبان مخاطبان جشنواره تئاتر فجر خواهد شد.