سیتسی دانگرمبگا، نویسنده اهل زیمبابوه که هفته گذشته در اعتراضات خیابانی در هراره، پایتخت این کشور دستگیر شده بود به قید وثیقه از زندان آزاد شد.

نویسنده نامزد جایزه بوکر 2020 از زندان آزاد شد/ اعتراض خانم نویسنده به فساد و گرانی در کشورش

سیتسی دانگرمبگا، نویسنده اهل زیمبابوه که هفته گذشته در اعتراضات خیابانی در هراره، پایتخت این کشور دستگیر شده بود به قید وثیقه از زندان آزاد شد.
به گزارش تیتر هنر به نقل از گاردین، سیتسی دانگرمبگا، نویسنده اهل زیمبابوه و یکی از کاندایداهای دریافت جایزه معتبر بوکر در سال 2020 به قید وثیقه از زندان آزاد شد. خانم سیتسی دانگرمبگا در اعتراضات علیه فساد سیستم در زیمبابوه دستگیر شده بود.

دانگرمبگا که برای داستان «جسد قابل‌سوگواری» در میان نامزدهای اولیه بوکر امسال قرار گرفت روز جمعه به همراه معترض دیگری به نام جولی بارنز دستگیر شد. این نویسنده پلاکاردی با خود به همراه داشت که درخواست اصلاحات در دولت رئیس‌جمهور امرسون منانگاگوا و آزادی هاپوِل چینونو، روزنامه‌نگار زندانی را داشت که اخیراً در اعتراضات سراسری در زیمبابوه دستگیر شده بود.

دانگرمبگا پیش از دستگیری در صفحه شخصی‌اش در توییتر نوشته بود: «قانون همین است. اگر می‌خواهید رنج‌ها به پایان برسد باید کاری کنید. عمل از امید به وجود می‌آید. قانونِ باور و عمل به آن.»

بنا بر گفته خبرگزاری فرانس پِرِس، دانگرمبگا به اتهام برانگیختن دیگران به خشونت و نقض پروتکل‌های بهداشتی مربوط به کرونا متهم و روز شنبه به قید وثیقه آزاد شده است. دانگرمبگا و جولی بارنز باید روز هجدهم سپتامبر به دادگاه بروند.

نویسنده نامزد جایزه بوکر پس از آزادی به خبرنگاران گفت: «خوشحالم که بار دیگر در هوای آزاد هستم. همه مردم زیمبابوه دوست دارند خودشان و هموطنانشان زندگی خوبی داشته بشند و همین موضوع انگیزه خوبی برای تلاش کردن است.»

سپس در توییتر هم نوشت: «دوستان! برای قوی بودن شما ممنونم. هر کسی که خبر دستگیری من و جولی بارنز را پخش کرد به امنیت ما و حفظ آزادی مدنی شهروندان کمک کرده است. به تلاش برای اصلاح زیمبابوه ادامه می‌دهیم زیرا اینجا کشور ما هم هست.»

روز جمعه عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای گفت: «حمله وحشیانه به فعالان سیاسی و مدافعین حقوق بشر که شهامت افشای فساد را دارند و از دولت خود درخواست کمک می‌کنند به شدت افزایش یافته است. محاکمه و زندانی کردن این افارد مصداق بارز سوءاستفاده از سیستم قضایی و قدرت و تمسخر مفهوم عدالت است.»

اعتراضات در شهر هراره، پایتخت زیمبابوه در هفته‌های گذشته شدت گرفت. دولت از مردم خواست در خانه بمانند و نیروهای امنیتی وارد خیابان‌ها شدند. معترضین به فساد در رده‌های بالای دولتی، خدمات ناکافی عمومی، و افزایش قیمت‌ها معترض بودند.

سیتسی دانگرمبگا داستان‌نویس، نمایشنامه‌نویس، و فیلمساز 61 ساله اهل زیمبابوه است. اولین کتابش تحت عنوان «شرایط عصبی» در سال 1988 نوشته شد و اولین کتابی بود که توسط نویسنده زنی از زیمبابوه به انگلیسی نگاشته شده بود. همان سال بی‌بی‌سی «شرایط عصبی» را یکی از صد اثر برتری معرفی کرد که دنیا را شکل داده‌اند. امسال هم برای کتاب «جسد قابل‌سوگواری» در میان نامزدهای اولیه بوکر قرار گرفت و یکی از بخت‌های دریافت جایزه 50 هزار پوندی است.

سیتسی دانگرمبگا، نویسنده اهل زیمبابوه که هفته گذشته در اعتراضات خیابانی در هراره، پایتخت این کشور دستگیر شده بود به قید وثیقه از زندان آزاد شد.