مراسم افتتاحیه نمایشگاه هنرمندان ایرانی و ایتالیایی در جزیره کاپری برگزار شد و مدیران فرهنگی دو کشور بر قرابت فرهنگی و هنری که میان‌شان است تاکید کردند.

نمایشگاه هنرمندان ایرانی و ایتالیایی در جزیره کاپری افتتاح شد

مراسم افتتاحیه نمایشگاه هنرمندان ایرانی و ایتالیایی در جزیره کاپری برگزار شد و مدیران فرهنگی دو کشور بر قرابت فرهنگی و هنری که میان‌شان است تاکید کردند.

به گزارش تیتر هنر، این روزها نمایشگاه هنری چشم اندازهای معاصر با نام «ضمیر و مضمون»، برای چهارمین سال پیاپی در دیر موزه تاریخی چرتوزا دی سن جکومو در جزیره زیبای کاپری در جنوب ایتالیا برپاست.

آثار هفت هنرمند ایرانی و هفت هنرمند ایتالیایی به همت مجموعه گالری‌های آرت سنتر تهران و بنیاد گاروتزو در این موزه تاریخی همنشین هم شده‌اند تا ضمن بیان و نقد گذشته از امروز بگویند و پیوندهای فرهنگی دو کشور را تعمیق بخشند.

وحید ملک، مدیر مجموعه گالری‌های آرت سنتر، در ضیافتی که برای برپایی این نمایشگاه در موزه چراتوزا دی سن جکومو برگزار شد در سخنانی گفت: «ایران و ایتالیا، مظهر دو تمدن شرق و غرب قرابت‌های فرهنگی بسیاری دارند و جالب است که تصادفاً مشترکات دو کشور در سه رنگ پرچم نیز وجود دارد که در این نمایشگاه به شکل سمبلیک اثر سه لت هنرمند کالیگراف ایرانی، علیرضا سعادتمند، در سه رنگ سبز، سفید و سرخ به عنوان فصل مشترک دو کشور به نمایش گذاشته شده است.»

مدیر آرت سنتر تهران تاکید کرد: «ایران و ایتالیا کشورهای نوین و دارای ملتی کهن هستند و این کهن بودن همراه با احساسات مشترک دو ملت را بهم نزدیک کرده است. به قول سفیر سابق ایتالیا در ایران، ایران و ایتالیا دو مهد فرهنگ و تمدن در دو منطقه خاورمیانه و مدیترانه سهم بسزایی در ارتقاء سطح فرهنگ جوامع پیرامونی خود داشته اند. احساس ایشان حاکی از این است که ایتالیایی‌ها، ایرانی‌های اروپا و ایرانی‌ها، اروپایی‌های خاورمیانه هستند. و اگر قرابت و نزدیکی ملت‌های دنیا مانند ایران و ایتالیا باشد، بیشتر دشمنی ها به دوستی و صلح تبدیل می شود.»

روزلبا گاروتزو، بنیان گذار بنیاد گاروتزو سخنران بعدی این آیین بود، او گفت: «مشکلات بسیاری بر سر راه این نمایشگاه بودند که با آشنایی با آقای وحید ملک که همچون ما عاشق هنر و همکاری های بین المللی است حل شدند، به حق می توان گفت که این نمایشگاه نمونه‌ای است از همیاری میان بخش دولتی و خصوصی، نهادهای ملی و محلی، کشورهایی با مختصات متفاوت و میل همکاری با نام فرهنگ و هنر. اجازه دهید دیگر هنرمندان با آثارشان با ما سخن بگویند.»

پاتریتزیا دی مجو، مدیر موزه چرتوزاد دی سن جکومو، نیز در سخنانی گفت: «چراتوزا دی سن جکومو یکی از شاخص‌ترین بناهای قطب موزه‌ای کمیانیا، با دیگر درهایش را به روی هنر معاصر می‌گشاید، با این اعتقاد که در هم آمیزی این ابنیه با هنر امروز، در صور مختلف، باعث می‌شود بهتر محافظت شود. نمایشگاهی که از طرف بنیاد گروتزو برای هنرهای تجسمی با همکاری قطب موزه‌ای کمپانیا امسال ارائه می‌شود به چهارده هنرمند اختصاص دارد که در ایران و ایتالیا کار می‌کنند و آثارشان ضمیر (فکر، گذشته) و مضمون، (بدن، حال) را در ارتباط قرار می دهند.»

سفیر ایران در ایتالیا، دیگر سخنران این مراسم بود، جهانبخش مظفری گفت: «اگر موضوع تداوم را به عنوان یکی از عوامل مهم در روابط میان کشورهای در نظر بگیریم، باید این نکته را متذکر شویم که روابط میان ایران و ایتالیا طولانی ترین و با دوام ترین در تاریخ روابط ایران با دیگر کشورها هستند. این تداوم به حدی است که برخی محققان بر این باورند که تاریخ روابط میان این دو کشور با تاریخ روابط شرق با غرب برابری می کند و با آن منطبق است.»
آنتیمو چزارو،  معاون وزیر فرهنگ ایتالیا نیز در این مراسم حاضر بود; او با ستایش نقاشی خط ایرانیان، گفت:” چه خوب است که ایرانی با این گونه هنری، هویت دیر سال خود را به شکل معاصر تجلی می بخشند، امیدوارم هنرمندان ایتالیایی هم با چنین خلاقیت هایی فرهنگ غنی دیروزمان را به امروز پیوند زنند.”
جوانی دمارتینو شهردار کاپری هم در این مراسم ضمن خوشامدگویی از حضور چنین رویداد هنری در جزیره کاپری ابراز خرسندی بسیار کرد.
اکبر قولی، رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا سخنران دیگر این آیین باشکوه بود; او گفت:”همکاری  موسسه هنرهای بصری Garuzzo در سفر راه ابریشم و آرت سنتر تهران با این میزان شباهت در اندیشه و اهداف، اجتناب ناپذیر بوده و رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا نیز؛ در مقام متولی برون مرزی دیپلماسی فرهنگی ایران؛ با استقبال از همکاری های آتی و اعلام آمادگی در خصوص آن، معارفه دو دوست دیر آشنا در اهداف شان را بر خود فرض دانسته است.”

شایان ذکر است این نمایشگاه تا 31 سپتامبر با حضور هنرمندانی چون افتر آل، فیلیپو چنتناری، فابریتزیو کوتونینی، پاملا دیامانته، پیرپائولو لیستا، جوانی ترمینی، چیرو ویتال از ایتالیا و علیرضا سعادتمند، فیروزه اخلاقی، محمد هادی فدوی، شهرام کریمی، علیرضا کریم پور، سحر صالحی و امیر بختیار سنجابی از ایران دایر است.

مراسم افتتاحیه نمایشگاه هنرمندان ایرانی و ایتالیایی در جزیره کاپری برگزار شد و مدیران فرهنگی دو کشور بر قرابت فرهنگی و هنری که میان‌شان است تاکید کردند.