نقش محتوا در کسب و کارهای الکترونیک حوزه کودک بررسی شد

نخستین نشست تخصصی استارتاپ های کودک محور با عنوان «نقش محتوا در کسب و کارهای الکترونیک حوزه کودک» عصر دیروز جمعه ۲۸ تیرماه با حضور کارشناسان در نمایشگاه الکامپ برگزار شد.
مرتضی توکلی مدیر نی نی بان، سجاد اسم حسینی مدیر کودک پرس، حسین شکاری مدیر دوزلی بوک و حامد رهنما مدیر روابط عمومی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان از فعالان حوزه کودک شرکت کننده در این نشست بودند.
مرتضی توکلی، مدیر نی نی بان در ابتدای نشست درباره وضعیت محتوای بازار کودک عنوان کرد: معدل فعالیت های حوزه کودک با توجه به فرهنگ ملی ما و نیازسنجی های کسب وکارهای الکترونیک مناسب نیست.
امروزه نگاه مخاطب این حوزه به تولیدات غیرایرانی معطوف شده و قطعا رقابت با استودیوهای باتجربه بین المللی کار دشواری است اما نیازهای فرهنگی کشور باید انگیزه بخش این حوزه باشد.
سجاد اسم حسینی، مدیر کودک پرس دراین خصوص بیان کرد: فضای امروز حوزه کودک نسبت به دهسال گذشته متفاوت بوده و دراین بین توجه به محتوا در بحث تربیت فرزند بسیار حائزاهمیت است. با توجه به رشد فضای مجازی و استارتاپ های حوزه کودک لزوم فعالیت هدفمند دراین بخش روشن است. متاسفانه اکنون توجه به مقوله اقتصادی باعث شده در تولید محتوا بیشتر به ایجاد جذابیت تکیه شود و مضامین روانشناسانه و تربیتی کمتر مورد توجه قرار گیرد.
حسین شکاری، مدیرعامل دوزلی بوک درادامه گفت: ازآنجا که بنیان شخصیت فردی از کودکی شکل می گیرد، نوع محتوای دریافتی در این سنین اهمیت بالایی دارد؛ اما امروزه تولیدکننده و مصرف کننده(خانواده) بسیار ظاهرپسند شده اند. براین مبنا استارتاپ دوزلی بوک موضوع قهرمان سازی منطبق بر فرهنگ ایرانی- اسلامی را با توجه‌ به قهرمان سازی خود کودک بهمراه والدین مورد توجه دارد.

* تاثیرات محتوای الکترونیک حوزه کودک
تاثیرات مثبت و منفی محتوای الکترونیک حوزه کودک محور بعدی پنل بود که مورد بررسی قرار گرفت؛ حسینی دراین بخش بیان کرد: شورای عالی فضای مجازی درقالب سند صیانت حقوق کودک در فضای مجازی بحث محتوا و رده بندی سنی را موردتوجه قرار داده و استفاده از لانچرهای حوزه کودک با قابلیت زمانسنجی، میزان دسترسی، اپلیکیشن های مجاز و … را مطرح کرده ولی طرح هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.
توکلی عنوان کرد: در حوزه محتوا اولین گروهی که نیاز به توجیه دارند والدین هستند چرا که نزدیکترین الگوسازان کودک بوده و معناسازی و چارچوب بخشی استفاده از فضای مجازی را برای کودک بوجود می آورند.
شکاری ادامه داد: ارائه محتوای مفید به کودک از طریق کانال خانواده به بهترین نحو صورت می گیرد و توجه به این مسیر بنیانی ترین روش است. خانواده ها نباید تمام مسئولیت را برعهده رسانه و مدرسه بگذارند و از ظرفیت بستر خود برای تربیت فرزند دراین فضا استفاده کنند.
وی ادامه داد: درواقع خانواده ها به جای بزرگ کردن فضای مجازی با استفاده از فرزند(جذب لایک و فالوئر) لازم است از ظرفیتهای خوب این فضا برای بزرگ کردن فرزندشان بهره بگیرند.
در پایان هریک از کارشناسان ضمن جمع بندی بحث، به پرسش و‌پاسخ با شرکت کنندگان در نشست پرداختند.