می‌توانیم با تماشای فیلم «کفرناحوم» جادوی داستان و تصویر و سینما را شاهد باشیم.

نقدی بر فیلم «کفرناحوم»/ وقتی کارگردان از مس،‌ طلا می‌سازد

می‌توانیم با تماشای فیلم «کفرناحوم» جادوی داستان و تصویر و سینما را شاهد باشیم. وقتی که یک کارگردان زن لبنانی از زاغه‌نشین‌های زادگاهش فیلمی می‌سازد که مردم هزاران کیلومتر آنسوتر با آن ارتباط برقرار می‌کنند. «کفرناحوم» در دل داستان تلخش زبانی جهانی دارد. او از دغدغه‌ها میلیون‌ها آدم در سرتاسر جهان صحبت می‌کند.

فیلم با محکوم کردن یک پسر بچه از پدر و مادرش و درباره پاسخ یک سوال ساده از آنهاست:« چرا من را به این دنیا آوردید؟» این سوالی است ساده و سخت که پدر و مادرش از پاسخش عاجزند. زن و مردی فقیر و عاجز از تامین نیازهای فرزندشان، تنها کاری که می‌توانند در این دنیا انجام دهند فرزندآوری است. آنها پشت سر هم بچه به دنیا می‌آورند بدون اینکه بتوانند نیازهای اولیه زندگی‌شان را تامین کنند.

و در این وضعیت مشوش و دل به هم زن، ناگهان پسر خانواده علیه پدر و مادرش می‌شورد. او ناراحت از ازدواج اجباری دختر 11 ساله‌اش با صاحبخانه،‌ ناگهان به یک مرد بزرگ تبدیل می‌شود که دیگر تحمل وضعیت موجود را ندارد. او خانه را ترک و مسیر پرچالشی را آغاز می‌کند.

او خسته و گرسنه در خیابان‌ها قهرمان زندگی یک مهاجر غیرقانونی می‌شود. زنی اهل اتیوپی که با فرزند خردسالش در آلونکی محقر که حتی رنگ آفتاب هم نمی‌بیند زندگی می‌کند به پسر خردسال که در خیابان‌ها آواره است پناه می‌دهد. فیلم از اینجا به بعد روی دوش یک کودک دو ساله و یک پسر بچه 12 ساله می‌چرخد و آنها تا پایان بار اصلی فیلم را بر دوش می‌کشند.

زن مهاجر به خاطر جعل مدرک زندانی می‌شود و پسر مسئولیت مراقبت از کودک خردسال را برعهده می‌گیرد. او از اینجا به بعد به قهرمان فیلم تبدیل می‌شود. او ناراحت از شرایط زمانه و سختی‌هایی که فرزندانی چون او باید متحمل شوند، به دنبال راهی نجات برای خودش و آن کودک می‌گردد. او که سالها در میان افراد خلافکار زندگی کرده تنها راه نجات را در آسیب رساندن به شوهر خواهرش می‌داند. مردی که باعث مرگ خواهرش شده و این مرگ غیرت پسر را به جوش در آورده است.

داستان فیلم تلخ و عذاب‌آور است. سرگشتگی و گرسنگی دو موجود کوچک در یک شهر شلوغ که می‌تواند سرنوشت هزاران کودک باشد دل آدمی را به درد می‌آورد. کارگردان بدون اینکه وارد دام احساسات‌گرایی شود سعی کرده با نشان دادن سختی‌ها و تلخی‌های سرنوشت چنین کودکانی ذهن مخاطب را با این سوال عمیق درگیر کند و آنها را برای دقایقی به فکر فرو ببرد که « برای چه بچه‌دار می‌شوید؟ هدف‌تان از متولد کردن یک انسان در این دنیا چیست؟» اینها سوالاتی مهم هستند که هر کس قبل از تصمیم گرفتن برای به دنیا آوردن بچه باید به آن فکر کند.

می‌توانیم با تماشای فیلم «کفرناحوم» جادوی داستان و تصویر و سینما را شاهد باشیم.