کریستوفر ون دیلن سرپرست گروه «شیلر» از رویاهای کودکی‌اش درباره ایران و از هیجانش در کنسرت‌های تالار وزارت کشور گفت.

نشست خبری گروه «شیلر»: خوابش را نمی دیدیم در ایران کنسرت داشته باشیم

کریستوفر ون دیلن سرپرست گروه «شیلر» از رویاهای کودکی‌اش درباره ایران و از هیجانش در کنسرت‌های تالار وزارت کشور گفت.

به گزارش تیتر هنر، گروه موسیقی «شیلر» در روزهای 20، 21، 22 و 23 آذر 1396 کنسرت های خود را در تالار وزارت کشور روی صحنه برده است. آنها امشب(24 آذر) آخرین سانس از کنسرت هایشان در ایران را برگزار می کنند.

روز گذشته 23 آذر 1396، چند ساعت مانده به آغاز کنسرت «شیلر»، کریستوفر ون دیلن سرپرست این گروه میزبان خبرنگاران حوزه موسیقی بود تا به پرسش های آنان پاسخ دهد و از آمدن به ایران و جزئیاتش بگوید. در کنار ون دیلن، تهیه کنندگان کنسرت «شیلر» هم حضور داشتند و آنها هم از دشواری های برگزاری یک کنسرت خارجی در ایران گفتند.

متن سخنان کریستوفر ون دیلن به این شرح بود:

کریستوفر ون دیلن: چند سال پیش با ماشین و از راه زمینی به ایران آمدم و شیراز، تهران، تبریز و اصفهان را دیدم. امروز که اینجا هستم باورم نمی شود که چند شب در این کنسرت برگزار کرده ام. از وزارت فرهنگ و ارشاد، پلیس ناجا و آقایان کبیری و کاشی تشکر می کنم که برگزاری این کنسرت را ترتیب دادند.

موزیک یعنی احساسات است

کریستوفر ون دیلن: موزیک حاصل احساسات است و طی بیست سالی که ما در عرصه موسیقی کار می کنیم این احساسات به حتم تغییر کرده است. این تغییر احساسات به معنای تغییر فضاهای موسیقی است.

موزیسین‌های ایرانی را نمی‌شناسم

کریستوفر ون دیلن: می توانم تصور کنم که با موزیسین های ایرانی کاری برای صلح انجام دهم. این روزها در ماشین موسیقی ایرانی می شنوم. فعلا در ایران کسی را نمی شناسم ولی تصمیم دارم که در آینده با موزیسین های ایرانی همکاری داشته باشم. برای ما افتخار بزرگی است که موزیکم در جای دیگری از دنیا طرفدانش را پیدا کرده است. وقتی می خواهم موزیکی را خلق یا اجرا کنم، احساسی دارم که با تمام وجود این کار را انجام می دهم. از قلبم الهام می گیرم و آنچه قلبم به من می گوید را انجام می دهم.

«شیلر» هم رمانتیک است و هم پُرشور

کریستوفر ون دیلن: گروه شیلر یک طرف رمانتیک و یک طرف پرشور دارد. ما پنجاه کنسرت با ریتم های آرام در اروپا داشته ایم. اینجا هم با ریتم های آرام شروع کردیم و هر شب تغییری در ریتم و تمپوها ایجاد می کنیم و تا به امشب این تمپو هر بار سریع تر شده است.

برای اولین بار از هوادارانم فیلم گرفتم

کریستوفر ون دیلن: اولین بار در زندگیم بود که از هواداران گروهمان فیلم می گیرم. آنقدر فضا ما را شوکه کرده بود که تنها فکری که به ذهنمان آمد فیلم گرفتن بود. وقتی به آلمان برگردیم ممکن است کسی حرف ما را باور نکند اما فیلم ها برای ما سند هستند. در آلمان مخاطبان اول و آخر کنسرت دست می زنند و در حین اجرا هم خیلی واکنشی نشان نمی دهند. اما اینجا واکنش های مردم عالی بود. شور و اشتیاق و انرژی ای که از مردم در تالار وزارت کشور می گیریم فوق العاده است.

خوابش را هم نمی دیدم که به ایران بیایم و کنسرتی داشته باشم. پدرم در ایران مهندس بود و سفر کاری به ایران داشت. هر بار که به ایران می آمد در بازگشت یک کیسه پسته برایمان می آورد. همیشه ایران برای پدرم جالب بود. آن زمان من 7 ساله بودم و خیلی حرف های پدرم را درک نمی کردم. الان برای پدرم و اقوامم و البته خودم، بودن در ایران خیلی خاص است. این که موسیقی بی کلام چگونه با مخاطب ارتباط می گیرد، از اسرار موزیک و هنر است. خلق بسیاری از آثار ما در گروه «شیلر» براساس حس و حال لحظه ها است. ما هم مانند موزیسین های ایرانی خلق آثارمان در لحظه شکل می گیرد. این موزیک با احساسات می آید و صبر می کنم تا ببینم کی چیزی می آید و بگویم که همین است.

از سود خودمان چشم‌پوشی کردیم / 250 میلیون هزینه برای نورپردازی / هر دو ماه یک اتفاق بزرگ در موسیقی

کبیری: برای برگزاری یک کنسرت خارجی هماهنگی های زیادی لازم است. یک بخش هماهنگی با هنرمند خارجی است. از طرفی در ایران برای گرفتن مجوز باید مدارک لازم را داشته باشیم. هنرمند هم باید قراردادش بسته شود تا به ما مدارکش را بدهد. مکاتبات بسیاری داشتیم و موسیقی گروه را می شناختیم و مدارک لازم را برای گرفتن مجوز ارائه کردیم و در نهایت به سرانجام رسید.

کاشی: در ایران مشکل چندانی برای گرفتن مجوز برای کارهای بی کلام نداریم. مسئولان دفتر موسیقی دوست داشتند که این اجراها در ایران بیشتر شود. اگر روال قانونی را طی کنیم مجوز هم به موقع صادر می شود. شاید دشواری اصلی، سرمایه گذاری برای انجام این کار و دعوت از هنرمندان برتر جهان است. من و آقای کبیری عاشق موسیقی کلاسیک هستیم و دوست داشتیم این کار را بکنیم. این که هموطنانمان می توانند در ایران و با کمترین هزینه بیایند و کنسرت گروه «شیلر» را ببینند، برای ما افتخار بزرگی است.
در کنسرت آقای شیلر از سود خودمان چشم پوشی کردیم و هزینه های بسیاری در زمینه نورپردازی کردیم. حدود 250 میلیون هزینه کردیم تا نورپردازی حرفه ای برای کنسرت گروه شیلر داشته باشیم. برای ماه های آینده یک کنسرت موسیقی کلاسیک داریم. تصمیم داریم هر دو ماه، یکبار از این اتفاق های بزرگ در ایران رقم بزنیم.

کبیری: آمدن هنرمند جهانی به ایران از خروج عرض از کشور جلوگیری می کند. وجهه ی دوم وجاهت بین المللی است. هنرمندانی را به ایران می آوریم که در چارچوب قوانین ایرانی بگنجند.

شیلر پروژه کامل و مهم موسیقیدان آلمانی، کریستوفر ون دیلن است که کارهایی را در سبک الکترونیک منتشر کرده است و از سال 1998 با انتشار نخستین آلبوم توانسته وارد عرصه حرفه‌ای بازار موسیقی دنیا شود. فریدریش شیلر (Friedrich Schiller) از شعرای بزرگ آلمانی در قرن 17 بوده و اسم گروه Schiller برگرفته از اسم این شاعر است.

کریستوفر ون دیلن سرپرست گروه «شیلر» از رویاهای کودکی‌اش درباره ایران و از هیجانش در کنسرت‌های تالار وزارت کشور گفت.