سومین فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» یکشنبه شب ۲۷ تیر ماه با برگزاری اختتامیه ای با حضور تعدادی از هنرمندان و مسئولان در تالار وحدت به خط پایان رسید.

مردانی که برای ساز زدن وضو می گیرند

سومین فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» یکشنبه شب ۲۷ تیر ماه با برگزاری اختتامیه ای با حضور تعدادی از هنرمندان و مسئولان در تالار وحدت به خط پایان رسید.

به گزارش هفت هنر، سومین  فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» که از روز ۲۴ تا ۲۶ تیر ماه امسال با تمرکز بر موسیقی اقوام، ایلات و عشایر لر، لک، بختیاری، چهارمحال، بویراحمد، کهگیلویه، ممسنی، قشقایی و ایلام برگزار شد، شب ۲۷ تیر ماه با حضور تعدادی از هنرمندان، گروه های شرکت کننده در تالار وحدت به کار خود پایان داد.

علیرضا قربانی، طینوش بهرامی، کریستف رضاعی، علی اکبر شکارچی، بهرام جمالی، محمد شکارچی، پروین بهمنی، دامون شش بلوکی، پوریا اخواص، محمدرضا اصلانی و … از جمله هنرمندانی هستند که در مراسم اختتامیه حضور دارند.

اجرای چند برنامه موسیقایی با هنرمندی قدرت الله و حشمت الله فتحی و پخش کلیپی از دوره های گذشته این رویداد هنری بخش ابتدایی مراسم اختتامیه سومین فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» است. اجرای مراسم به عهده ماکان اشگواری خواننده موسیقی است.

علی مغازه ای دبیر هنری سومین فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» در این مراسم با اشاره به انگیزه های برگزاری فستیوال موسیقی نواحی آینه دار بیان کرد: در این دوره از فستیوال متوجه ویژگی های ارزشمندی از موسیقی ایران شدیم به طوری که می توان گفت 16 گونه موسیقی در ایران را می توان از هم تفکیک کرد که ما به شکل تمثیلی به آن نگاه کردیم. به هرترتیب آینه داران موسیقی نواحی با این موسیقی زندگی می کنند و ما تنها با ارتباط زیاد می توانیم این زندگی را کشف کنیم.

دبیر هنری سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار گفت: ما در این جشنواره سعی کردیم هنرمندان شریف موسیقی نواحی را به بافت زندگی مردم وارد کنیم و اصلا اینگونه نبود که دنبال انجام کار نمایشی باشیم. من از مسوولان محترمی که در این مجلس هستند می خواهم با فستیوال «آینه دار» بیشتر همسو شوند و فرصت ایجاد کنند که بتوانیم با این موسیقی زندگی کنیمو من از همه استمداد می جویم تا با این موسیقی همراه باشند و اجازه بدهند که این موسیقی بیش از اینها در دنیا معرفی شود.

بعد از صحبت های مغازه ای کلیپی از مدیران و هنرمندان شرکت کننده در سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار برای تماشاگران پخش شد.

مریم قرسو دبیر علمی سومین فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» هم دراین مراسم ضمن تقدیر از شرکت کنندگان در این دوره بیان کرد: سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار امشب با معرفی موسیقی مناطق زاگرس نشین به کار خود پایان می دهد. دیدگاه آینه دار برای برگزاری فستیوال دیدگاهی علمی است و حیات موسیقی مقامی تنها در شنیدن صداها نیست و ثبت و ضبط این نمونه ها نمی تواند موسیقی را از فراموشی بازدارد. موسیقی زنده و پویاست و با جاری بودن معنا می شود. به هرترتیب مهم ترین اقدام برای حفظ و نگهداری یک قوم از سوی مردمان آن قوم شکل می گیرد که باید به حفظ فرهنگشان توجه داشته باشند.

وی افزود: پذیرش و درک تغییر فرهنگ و مناسبات می تواند بازتعریفی برای آن فرهنگ باشد و آینه دار حمایت از پژوهشگران را در دستور کار خود قرار داده و از امسال نیز کتاب سال آینه دار را منتشر کرده که این کتاب به معرفی و شناخت موسیقی نواحی مختلف ایران می پردازد.

نوبت به تجلیل از هنرمندان و گروه ها رسید

بعد از صحبت های دبیر علمی سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار و اجرای یک قطعه موسیقایی لری نوبت به اهدای لوح تندیس به هنرمندان و گروه های شرکت کننده در فستیوال رسید که در این بخش علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا قربانی، احسان رسول اف رییس فستیوال و مریم قرسو برای اهدای جوایز و لوح تقدیر روی سن حضور پیدا کردند.

پروین بهمنی، همت علی رضایی، شگر علی رضایی، عزیز بساق، اسدالله موسوی، فیض الله عارفی، غلامشاه قنبری، ابوالقاسم دهقان، علیمردان عسگری عالم، ابراهیم سلمان پور از جمله هنرمندانی بودند که با دریافت تندیس فستیوال مورد تقدیر گرفتند.

علی اکبرشکارچی نوازنده و هنرمند پیشکسوت موسیقی لرستان در بخش دیگری از این مراسم با تقدیر از برگزارکنندگان فستیوال موسیقی نواحی آینه دار بیان کرد: موسیقی محلی و موسیقی سنتی همزاد و هم خانواده یکدیگر هستند و هیچ کدام بدون بهره مندی از یکدیگر نمی توانند به حیات خود ادامه دهند، اما به هرحال تقدیر به گونه ای بود که این دو موسیقی در یک جهت موازی به حیات خود ادامه دهند. موسیقی شهری در عرصه معنویت به حرکت خود ادامه داده و موسیقی محلی نیز با محوریت قرار دادن زندگی و کار به حیات خود ادامه داده است و ما می بینیم که این دو با چنین فضایی می توانند هم جنس یکدیگر باشند. البته در یک برهه تاریخی نسبت به ثبت و ضبط  موسیقی اقوام ایرانی تلاش های بسیار زیادی انجام گرفت اما بعد از مدتی توجه به این موضوع نادیده گرفته شد و عده ای به صورت پنهانی و خودجوش نسبت به ثبت و ضبط این جریان تلاش کردند.

آنهایی که برای ساز دست گرفتن وضو می گیرند

این نوازنده پیشکسوت موسیقی لرستان ادامه داد: هیچ چیزی مانند موسیقی نمی تواند روح و روان انسان ها را مهیا کند. موسیقی به قدری ارزشمند است که می تواند عنصر خلاقیت را در دنیای صنعتی امروز فراهم سازد. موسیقی می تواند انسان را سرافراز نگه دارد و در این میان موسیقی نواحی یکی از شاخه های ارزشمندی است که می تواند بیشتر از اینها مورد توجه قرار گیرد. این موسیقی به قدری ارزشمند است که خیلی از هنرمندان این عرصه وقتی می خواهند ساز خود را دست بگیرند وضو می گیرند و سجده می کنند و بدون این آداب دست به ساز نمی زنند. این موسیقی نواحی همان موسیقی است که از آسمان به ما می رسد و خوش به حال کسانی که رابط چنین موسیقی می شوند و کاری می کنند که این نوع موسیقی، موسیقی برای دگرگون سازی و انسان سازی بشریت باشد.

شکارچی در بخش دیگری از صحبت های خود با انتقاد از رواج بی رویه موسیقی پاپ در سبد شنیداری مردم تاکید کرد: متاسفانه موسیقی پاپ بیشتر از ظرفیت خود وارد زندگی مردم شده است اما مطمئن باشید این موسیقی هیچ گاه نمی تواند جای سازهای ارزشمند موسیقی نواحی را بگیرد. این سازها سازهای ارزشمندی هستند که همه هنرمندان این عرصه با آنها زندگی می کنند.

وی افزود: به جرات می گویم که اتفاق برگزاری فستیوال موسیقی نواحی آینه دار یکی از رویدادهای ارزشمند، مبارک و میمونی است که برای جامعه موسیقی کشور بسیار ارزشمند است. موسیقی نواحی مانند درختی است که می روید و شتاب ندارد. به هرترتیب به برکت وضعیت کنونی بعد از انقلاب اسلامی آتشی در دل خانواده ها برای آموختن موسیقی افروخته شده است که بیشتر آنان دنبال آموزش موسیقی به فرزندانشان هستند. موسیقی «خلق لر» نخستین اثری بود که پس پیروزی انقلاب اسلامی از دل انواع موسیقی های کاباره ای خود را به جامعه معرفی کرد در این اثر برای نخستین بار موسیقی کار و موسیقی عروسی، موسیقی عزا و انواع موسیقی های دیگر روستایی در قالب آلبومی که اثر من و حسین علیزاده بود به مخاطبان ارائه شد.

این نوازنده گفت: به قول هگل نوآوری راستین تربیت راستین می خواهد و کسی که به دنبال نوآوری در موسیقی سنتی باشد باید موسیقی قوم خودش را به خوبی بشناسد. امروز حضور شما در این فستیوال در حقیقت رو در رویی موسیقی شهری و موسیقی روستایی است که درست مانند این است که دو نفر دست در گردن هم بیندازند و همدیگر را با مهر در آغوش بگیرند. من شاهد بوده ام که مسئولان برگزاری فستیوال تمام تلاش خود را به کار بستند تا حضور شما (دست اندرکاران موسیقی نواحی) در اینجا با بهترین کیفیت ممکن انجام شود. امیدوارم کاستی های جشنواره را فراموش کنید و با خاطره ای خوش به مناطق خودتان بازگردید.

شکارچی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به وضعیت درجه بندی هنری هنرمندان موسیقی نواحی تصریح کرد: امیدوارم با عنایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هرچه زودتر نسبت به بهبود اوضاع این هنرمندان و نحوه درجه بندی آنها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام عاجلی صورت پذیرد.

احسان رسول اف رییس سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار نیز در این مراسم گفت: خدا را شکر که در طول سال فرصت این را داریم که یک بار از دغدغه های زندگی امروزه رها و در ژرفای مهربانی شما غرق شویم. خوشحالم که  سومین دوره فستیوال موسیقی آینه دار که روزی رویایی دست نیافتنی بود امروز به کار خود پایان می دهد. البته باید از استاد محمدرضا درویشی یاد کنم که در دو دوره گذشته بدون عنایت او امکان برگزاری فستیوال وجود نداشت و حضور این هنرمند آغازگر فعالیت آینه دار بود.

وی افزود: در اینجا از علی مرادخانی یاد می کنم که امشب در میان ما نیست اما همیشه نسبت به ما لطف و مهربانی داشته است. برای برگزاری این فستیول گروهی جوان هفته ها و ماه ها وقت و انرژی گذاشتند تا این رویداد با بهترین کیفیت برگزار شود و بدون همراهی و عشق این گروه جوان برگزاری این فستیوال امکان پذیر نبود.

بعد از صحبت های رسول اف و اجرای یک قطعه جمعی ریتمیک با هنرمندی تعدادی از شرکت کنندگان فستیول در حضور ساسان فاطمی، علی مغازه ای و علی اکبر شکارچی به محمد انصاری، حیدر پرنیان، علی دوست فلاحتی، قدرت الله فتحی، محمد بهداروند، علیرضا شهبازی، سهراب شفیعی، احمد احمدی تندیس سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار اهدا شد.

اجرای «هوره» با صدای مرادی حسن زاده، ابراهیم سلمان پورکرنا و عزیزالله سلمان پور نقاره بخش پایانی سومین فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» بود.

سومین فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» یکشنبه شب ۲۷ تیر ماه با برگزاری اختتامیه ای با حضور تعدادی از هنرمندان و مسئولان در تالار وحدت به خط پایان رسید.