باید صبر کرد و دید، آیا اثر تازه مهدویان می‌تواند موفقیت‌های پیشینش را تکرار کند یا نه؟

«لاتاری» مهدویان، همان نسخه ایرانی شده «Taken» است؟

«لاتاری» سومین فیلم سینمایی محمدحسین مهدویان، در حالی در دوبی کلید خورده که برخی اطلاعات درز کرده، حکایت از آن دارد که برخی اطلاعات درز کرده در رسانه‌ها، حاکی از آن باشد که احتمالاً در جشنواره فیلم فجر با نسخه ایرانیِ «ربوده شده» مواجه خواهیم بود؛ فیلمی درباره نجات یک قربانی و انتقام از ربایندگان که با توجه به سابقه مهدویان می‌تواند جذاب باشد.

به گزارش تیتر هنر به نقل از تابناک، محمدحسین مهدویان پس از «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز»، این بار یک ژانر تازه را تجربه می‌کند و با «لاتاری» سراغ یک سوژه نسبتاً بکر در سینمای ایران رفته که حتی در حوزه مستند نیز اثر قوی درباره آن تولید نشده است؛ فحشا در دوبی و زنان ایرانی که در شبکه‌های فحشا به این کشور قاچاق می‌شوند.

فیلم تازه مهدویان در ابتدا پروانه ساخت نگرفت، ولی وقتی تهیه کننده تغییر کرد و احتمالاً سناریو نیز دستخوش تغییراتی شد، «لاتاری» بالاخره پروانه گرفت و خیلی دیرهنگام مقابل دوربین رفت، تا آنجا که اکنون فیلمبرداری ایران در نخستین مراحل در دوبی پیگیری می‌شود و به همین دلیل مشخص نیست، این فیلم به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر برسد.

در این میان، در شرایطی که تا امروز جواد عزتی و ساعد سهیلی جلوی دوربین «لاتاری» رفته‌اند، اطلاعاتی از این فیلم بیرون درز کرده که البته نمی‌توان روایتی قطعی از اثر تازه مهدویان دانست؛ اما برای رفع کنجکاوی‌ها جالب توجه است. بر اساس این روایت، در «لاتاری» با نسخه ایرانیِ فیلم سینمایی «ربوده شده / Taken» به کارگردانی پیر مورل محصول سال 2008 مواجه هستیم.

این بار دختری در باندهای فحشا در دوبی گرفتار می‌شود، برادرش او را نجات می‌دهد و همزمان از عوامل این باندها انتقام می‌گیرد. این روایت البته ممکن است تا حدودی متفاوتی باشد اما به نظر می‌رسد، مسیر داستان همین باشد و به همین دلیل مشخص نیست، چرا در مراحل اولیه با صدور پروانه نمایش برای چنین فیلمی مخالفت شده بود.

با توجه به مضمون این فیلم سینمایی، مشخص نیست چرا عنوان لاتاری برای این فیلم برگزیده شده و در کدام بخش از داستان اصلی، به این ماجرا اشاره می‌شود اما احتمال می‌رود، ماجرای لاتاری نقطه‌ای است که گره داستانی فیلم تازه مهدویان رقم می‌خورد و به همین دلیل کارگردان تصمیم گرفته، فیلمش را با این عنوان معرفی کند؟ مهدویان فیلمنامه «لاتاری» را با همکاری ابراهیم امینی نوشته است.

این کارگردان جوان در فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» نشان داد که می‌تواند صحنه‌های اکشن را به خوبی خلق کند و به همین دلیل، انتظار می‌رود از دل چنین مضمونی، یک داستان تکان دهنده و تصویرسازی تکان دهنده تر از داستان خلق کند. مهدویان با توجه به موفقیت‌های آثار پیشین، کار دشواری در مواجهه با تماشاگران و منتقدان دارد.

باید صبر کرد و دید، آیا اثر تازه مهدویان می‌تواند موفقیت‌های پیشینش را تکرار کند و از دل این فرصت که در اختیار هر کارگردان ایرانی قرار نمی‌گیرد، می‌توان یک دستاورد سینمایی تازه برای خود داشته باشد؟

باید صبر کرد و دید، آیا اثر تازه مهدویان می‌تواند موفقیت‌های پیشینش را تکرار کند یا نه؟