نمایندگان انجمن صنفی شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی ایران با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار کردند.

شورای پروانه ساخت و نمایش نباید محافظه‌کار باشد

نمایندگان انجمن صنفی شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی ایران با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار کردند.

به گزارش تیتر هنر مهدی کوهیان (دبیر آیفیک) با اشاره به مثبت بودن دیدار نمایندگان انجمن صنفی شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی ایران با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: در این جلسه اسماعیل عفیفه (رئیس هیات مدیره)، ایرج محمدی (نایب رئیس) و بنده به عنوان دبیر انجمن حضور داشتیم.

وی ادامه داد: اسماعیل عفیفه به عنوان رئیس هیئت مدیره، نمایش خانگی را یک بازار مهم دانست که برای مراقبت از این بازار توجه جدی به بحث کپی رایت و جلوگیری قاچاق بسیار مهم است. نحوه مواجهه ما با تولید محتوا یک امر ضروری است، همه محتوا‌ها توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌ها قابل کنترل نیست و یک تولید کننده می‌تواند این کار را انجام دهد.

عفیفه با اشاره به اینکه باید تولیدات شبکه نمایش خانگی از صدا و سیما جلو‌تر باشد، گفت: نباید‌‌ همان سختگیری‌های که برای محصولات صدا و سیما می‌شود برای تولید محصولات نمایش خانگی نیز صورت بگیرد به همین دلیل نگاه شورای پروانه‌های تصمیم‌گیر در این حوزه باید به گونه‌ای باشد که مردم تفاوتی بین تلویزیون و نمایش خانگی احساس کنند. مردم اگر چنین احساس کنند که بین شبکه نمایش خانگی و تلویزیون تفاوتی نیست به سمت محصولات خارجی سوق پیدا خواهند کرد لذا نباید شورای پروانه ساخت و نمایش محافظه‌کار باشد.

کوهیان ادامه داد: ایرج محمدی نیز بازار امروز تولیدات را مشکل گشای بخش اشتغال دانست و تاکید کرد که از چهار سال گذشته با وجود اتفاقات جهانی و فضای مجازی؛ نیروی خوبی وارد کار رسانه‌های تصویری شده و در آینده نه چندان دور با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سعی می‌کنیم مجمع صنوف رسانه‌های تصویری را ایجاد کنیم تا بتوانیم به یک قدرت خوب برسیم. کمبود محتوا در جامعه ما امروز یک دغدغه است و درصدد هستیم به دنبال محتوای خوب برویم.

محمدی ادامه داد: ازجمله مسائلی که وجود دارد بحث تخصص در این حرفه است و آنچه موجب ضربه زدن و کندی فعالیت‌ها می‌شود تداخل صنفی است و اگر هر صنف در حیطه کار خود کار کند، مشکل پیش نخواهد آمد. بر فرض مثال تهیه‌کنندگی یک تخصص است و هیچ تهیه‌کننده‌ای نمی‌تواند بدون یک محصول خوب و مطلوب تولید کند. قطعا در حوزه توزیع و انتشار آثار چه به صورت فیزیکی و چه در فضای مجازی اینگونه است.

محمدی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جناب آقای وزیر، شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی ایران پیش‌قراولان تولید محصولات تصویری در کشور هستند و بار سنگین تولید ملی در عرضه هنر و صنعت فیلمسازی برعهده این مراکز است ولی جای تعجب دارد نهاد‌ها و سازمانهای دولتی همچون وزارت کار و امور اجتماعی یا سایر دستگاه‌ها ما را به عنوان شرکت‌ها و موسسات تولیدی نمی‌شناسند، اگر ما تولیدی محسوب نمی‌شویم چه کسی تولید کننده این همه محتوی تصویری در فضای فرهنگی کشور است؟ متاسفانه مشکلات و موانع کسب و کار جلو پای شرکت‌ها و موسسات زیاد است و مطرح نمودن موضوع تولیدی محسوب شدن شرکت‌ها و موسسات در هیئت دولت توسط حضرتعالی کمک شایانی به این هنر/صنعت خواهد بود. مساله پلمب دفا‌تر توسط شهرداری تهران به بهانه مسکونی بودن کاربری نیز معضل دیگری است که تنها با تدبیر حضرتعالی رفع خواهد شد.

کوهیان ادامه داد: آقای محمدی نمایش خانگی را بازار اول اکثر محصولات تصویری کشور دانست و اطلاق بازار ثانویه به شبکه نمایش خانگی را تنها مختص، فیلم‌های سینمایی قلمداد کرد. وی تاکید کرد بسیاری از آثار نمایش خانگی اصولا در سینما‌ها اکران نمی‌شود و صرفا در شبکه نمایش خانگی به فروش می‌رسند.

کوهیان با اشاره به اینکه امکان رقابت محصولات داخلی با توجه به محدودیت‌های فرهنگی و تکنیکی و فنی با محصولات خارجی وجود ندارد، افزود: از آقای وزیر تقاضا کردیم وزارت فرهنگ و ارشاد در سالی که نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال را دارد، باید به گونه‌ای از تولید داخلی حمایت کند که نیروی کار داخلی در این زمینه مشغول به کار گردند. در حال حاضر اکثر پهنای باند در سامانه‌های VOD و نیز بازار شرکت‌های ویدئو رسانه به محصولات خارجی اختصاص دارد که این موضوع علاوه بر پیامدهای وخیم فرهنگی اشتغال و تولید داخلی را دچار رکود می‌کند. ما با توجه به محدودیت‌هایی که داریم؛ نمی‌توانیم از‌‌ همان ابزار جذب مخاطب که محصولات خارجی استفاده می‌کنند، بهره ببریم و باید یک حداقل‌هایی را برای حمایت از بازار داخلی رعایت کنیم.

منبع/ایلنا

نمایندگان انجمن صنفی شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی ایران با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار کردند.