از وقتي كه پاي تبليغات سيگار از رسانه‌ها و مسابقات ورزشي كوتاه شد سرمايه‌گذارهاي شركت‌هاي دخانياتي به فكر استفاده از تبليغات غير مستقيم افتادند. پس از آن بود كه مديران شركت‌هاي دخانياتي راه را در استفاده سيگار در فيلم‌ها ديدند و با گرفتن صحنه سيگار كشيدن بازيگرها محبوب در فيلم‌ها راه را براي تشويق و ترغيب مردم به استعمال دخانيات باز كردند.

«شهرزاد» و لذت دودکردن سیگار

از وقتی که پای تبلیغات سیگار از رسانه‌ها و مسابقات ورزشی کوتاه شد سرمایه‌گذارهای شرکت‌های دخانیاتی به فکر استفاده از تبلیغات غیر مستقیم افتادند. پس از آن بود که مدیران شرکت‌های دخانیاتی راه را در استفاده سیگار در فیلم‌ها دیدند و با گرفتن صحنه سیگار کشیدن بازیگرها محبوب در فیلم‌ها راه را برای تشویق و ترغیب مردم به استعمال دخانیات باز کردند.
آن سکانس فیلم ” از سیگار کشیدنتان متشکرم” را به یاد بیاورید که گردانندگان شرکت‌های دخانیاتی وقتی از کاهش مصرف سیگار در بین جوانان ناراضی شدند با بستن قراردادهای کلان با تهیه‌کنندگان، از کارگردان‌ها خواستند در فیلم‌هایشان بازیگرها پکی به سیگار بزنند. همین پک‌های طنازانه بازیگرها کار خودش را کرد و به روشی جذاب برای تبلیغ سیگار تبدیل شد.
حالا انگار همین فرمول در ایران‌ در حال تکرار شدن است. هنگامی که نگاهی به بیشتر فیلم‌های سینمای ایران می‌اندازیم می‌بینیم بازیگرها در سکانس‌های زیادی در حال دود کردن سیگار هستند. این سیگار دود کردن بازیگرها به قدری غلیظ شده که امسال صدای معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی را هم در آورد و او از ممیزی صحنه سیگار کشیدن  پرسوناژها خبر داد.
حالا پس از سینما، سیگار جای مناسبی در فیلم‌های شبکه نمایش خانگی پیدا کرده است. سریال پربیننده “شهرزاد” از همان اولین قسمت‌ها سکانس‌های بسیار زیادی از سیگار کشیدن شخصیت‌های اصلی‌اش نشان داد و هر چه این سریال به جلوتر رفت تعداد و میزان سیگار کشیدن‌ها بیشتر شد. اغراق در دود کردن سیگار شخصیت‌ها در این سریال در قسمت‌های بعدی به حدی زیاد شد که در هر قسمت چندین بار شهاب حسینی به عنوان یکی از بازیگر‌های اصلی را در حال سیگار کشیدن دیدیم. در کنار او مهدی سلطانی و دیگر بازیگرها هم مدام دستی بر آتش دارند و از این آتش برای روشن کردن سیگار استفاده می‌کنند.
نکته جالب‌تر اینجاست که این بازیگرها با لذت و حس خاصی به سیگار پک می‌زنند و این امر را در ذهن مخاطب آگاه متشبه می‌کنند که این استعمال تعمدا در کار گنجانده شده است. وگرنه چه اصراری بر این همه نشان دادن سیگار کشیدن وجود دارد. سیگار کشیدن‌هایی که هیچ بار دراماتیکی هم ندارند و اگر ما تمام آن را از فیلم حدف کنیم هیچ اتفاقی در روند داستان نخواهد افتاد و ذهن‌مان را به این سمت می‌کشاند شاید سرمایه‌گذاران سریال، بخشی از سرمایه فیلم را در قرارداد بستن با شرکت‌‌ دخانیات تامین کرده باشند.
محققان معتقدند وقتی که افراد صحنه‌های مربوط به مصرف سیگار کشیدن را در فیلم‌ها تماشا می‌کنند تمایل بیشتری برای کشیدن سیگار از خود نشان می‌دهد و این تمایل بینندگان نوجوان را بیشتر از همه در مصرف این کالای پرسود ترغیب می‌کند. درست به همین دلایل باید نگران سکانس‌های پرشمار سیگارکشیدن سریال پربیننده‌ای مثل “شهرزاد” بود.

از وقتي كه پاي تبليغات سيگار از رسانه‌ها و مسابقات ورزشي كوتاه شد سرمايه‌گذارهاي شركت‌هاي دخانياتي به فكر استفاده از تبليغات غير مستقيم افتادند. پس از آن بود كه مديران شركت‌هاي دخانياتي راه را در استفاده سيگار در فيلم‌ها ديدند و با گرفتن صحنه سيگار كشيدن بازيگرها محبوب در فيلم‌ها راه را براي تشويق و ترغيب مردم به استعمال دخانيات باز كردند.

  1. سپیده
    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵

    من موقع پخش سریال از اطرافیان شنیدم که این شهاب حسینی لامصب استایل سیگار کشیدنش یه جوری هست که آدمو تشویق میکنه امتحان کنه (البته هیچکدوم سیگاری نشدن)
    نمیشه یه کارگردان و سایر غوامل هم ایراد گرفت-پدربزرگ بنده که اتفاقا یک کشاورز ساده و مذهبی بوده هم اونزمان سیگار میکشیده یعنی نمیشه ایراد گرفت به سیگار کشیدن های گه گاه هاشم و بقیه
    از طرفی خوب فیلمی که میخواد قباد رو یه آدمی نشون بده که از فشار زندگی پناه برده به بی خیالی و سیگار و مشروب ازش نمیشه انتظار داشت توش سیگار کشیدن شهاب حسینی رو کم نشون بدن چون بالاخره میخوان بیننده شخصیتو باور کنه که برای حل مشکلاتش پناه میبره به روش های غلط و هی تشدید میشه (که خوب واقعا در دهه ی ۳۰ روشهای غلط برای پولدارها همین مشروب – سیگار- لذت های جنسی- کاباره و … بوده)
    تو فیلم صحنه های زیادی هم داشتیم که شهرزاد اعتراض میکنه به سیگار روشن کردن قباد و یا فرهاد که پرسوناژ مثبت هست اصلا سیگار نمیکشه (در حالی که این واقعا عیر معموله برای اونزمان- من فکر میکنم اینم خودش یه ضد تبلیع هست ولی اثرش کمه چون به هرحال حسینی فعلا بازیگر محبوب تری هست بین جوونا تا زمانی(
    ولی بنده تو بعضی از فیلمای خارجی دیدم که نشون میده شخصیت داره سیگار میکشه ولی تو اون چند لحظه سکانس سیگار کشیدن تصویر سیگار فیلتر میشه (بلور میشه که مثلن نشون بدن این حرکت پرسوناژ یه ضد ارزشه…در مورد دلیلش سرچ کردم و میدونم ربطی به عدم پرداخت هزینه تبلیغات توسط شرکت سازنده نداره(
    شاید لازم باشه فصل دوم یه بخشی اضافه بشه قبل تیتراژ اول سریال که آقای حسینی مثلا توش بیان بگن که سیگار و مشروب واقعا ضد ارزش هست (و حتی دلایلش هم ذکر بشه ) و بنده فقط به صورت نمایشی چون باید نشوندهنده شخصیت اون دوره باشم از سیگار و مشروب (که در واقع تو فیلم های ایرانی نوشیدنی حلال هست داخل بطری مشروب) استفاده میکنم.
    یه جورایی هر دو گروه حق دارن
    فیلمساز مجبوره اینو نشون بده
    ولی شاید صحنه های کشیدن سیگار رو جوون های سن بالاتر تاثیر نذاره برای شروع ولی مشکل اینه که اینجور سریالا رو نوجوون ۱۱ ساله نگاه میکنه تا …

  2. نیلوفر
    ۰۹ آبان ۱۳۹۶

    به نظر من جذابیت شهرزاد همین به سیگار کشیدن و مشروب خوردن قباده
    آقای شهاب حسینی فوق العادن
    افتخار میکنم که همچین بازیگر خوبی در کشورم هست

    # شهاب حسینی دوست داریم