نشست «آیین آواز»  با تجلیل از 3 دهه فعالیت شهرام صارمی عصر سه شنبه 22 مرداد در فرهنگ سرای ارسباران برگزار شد.

سی و ششمین نشست «آیین آواز» با تجلیل از 3دهه فعالیت شهرام صارمی برگزار شد

نشست «آیین آواز»  با تجلیل از 3 دهه فعالیت شهرام صارمی عصر سه شنبه 22 مرداد در فرهنگ سرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش تیتر هنر، ابتدای برنامه امیرمهدی زمانی آوازخوان نوجوان با همراهی پویان نظیفی با ساز تار، حمیدصافی کمانچه، ایلیا سعیدی سنتور و امیرحسین لیاقت با سازکوبه ای  به اجرای قطعات آوازی پرداخت .

شهرام صارمی تصریح کرد: امروز سه سال تمام است که برنامه آیین آواز با همه سختی های خود به حیاتش ادامه بخشیده است. این برنامه در این مدت با طراحی و موضوع بندی مباحث تخصصی، هماهنگی میهمانان و اجراهای موسیقی با مدیریت علی شیرازی پژوهشگر و آوازخوان با استقبال زیاد هنرمندا ن روبه رو بوده است.

صارمی در ادامه افزود: فراموش نکنیم ادامه ی این برنامه با حضور پیشکسوتان و اهالی هنر امکان پذیر خواهد بود. همچنین برای حفظ  و ادامه ی برنامه های موسیقی در ارسباران ؛ بابک ربوخه مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری با حمایت معنوی  اجرایی و صبوری ومهربانی قدم های مثبتی برداشتندکه از تلاش های ایشان سپاسگزاریم و امیدواریم جمع موسیقیایی هنرمندان همواره با گرمی و مهر برقرار باشد.

مهران مهرنیا اظهارداشت: شهرام صارمی دوست همه ماست. در کارگزاری موسیقی سه تیپ از اهای موسیقی، عناصر فرهنگی و یک سری آدم های بی ربط حضور دارندکه در عناصر فرهنگی و فرهنگ نقش دارند ولی از اعضای صنف موسیقی نیستند. اما شهرام صارمی نوازنده کمانچه است و کارش موسیقی است همانطور که استاد هادی منتظری، گنجی از بهترین نوازندگان کمانچه بودند و هستند اما بعد از این که فعالیت و کارگزاری بخش موسیقی را به دست می گیرند از کار موسیقی خود فاصله می گیرند.

 مهرنیا تاکیدکرد: بهتراست از کارگزاران فرهنگی بهره بگیریم که کارشان موسیقی نباشد بلکه در حوزه ی فرهنگ فعال و آگاه و مطلع این حوزه باشند. کاش شهرام صارمی و استاد گنجه ای ها به کار موسیقی بپردازند و کار عاملیت موسیقی را کسانی برعهده بگیرند که بود و نبود آنها در حوزه ی موسیقی فرقی نداشته باشد.

هادی منتظری در بخش دیگر نشست تصریح کرد: شهرام صارمی از آن تیپ هنرمندانی است که گِل او را با هنر ناب سرشتند. در دوستی ثابت قدم و دلسوز است. حضورم در این جمع تنها به خاطر شهرام صارمی است.

کلیپی از  استاد اکبرگلپایگانی پخش شد. وی بسترسازی برای جوانان و استعدادیابی موسیقیایی در کشور؛ کاری که علی شیرازی بدون هیچ هزینه ای در نشست آیین آواز انجام می دهد را برای جامعه ی موسیقی ضروری دانست.

اجرای آوازسیدرضا زهرایی، احمد بیرانوند، امیرمهدی زمانی و امین جمیلی‌نژاد، پخش کلیپ از فعالیت های هنری شهرام صارمی بررسی «لایه‌بندی تحریر» با سخنرانی علی شیرازی و علیرضا امینی بخش های دیگر نشست آیین آواز بود.

علیرضا امینی با اشاره به این که تحریر یک فرم موسیقیایی بسیار پیچیده است که می تواند وجه تمایز یک خواننده از خواننده ای دیگرشود گفت : با نگاه به تاریخ موسیقی ایران در می یابیم  اکادمی و فرم، موسیقی قومی، آواز کوچه بازار، گود گیری ، نقالی و پرده خوانی امروز کم رنگ شدند .

امینی  در ادامه افزود: لایه بندی مثل این است که کتاب قدیمی خود را برداریم و پر پرندگان را برای حفاظت در آن نگه داریم. باید ببینیم چه معیار ، اندازه و چه ابعاد آوازی و چه میراث فرهنگی را قرار است در این لایه های آوازی قرار دهیم.

علی شیرازی گفت: در محافل آوازی خرده تحریر، اجزای تحریر، جزء تحریر را می شنویم این ها گویا نیستند هم هنر جو هم مخاطب را به اشتباه می اندازد. تحریر فرمی است قابل بررسی همان صورت و ظاهر است . شفیعی کدکنی تحریررا نظم و انضباط معنی می کند و از آن به فرم یاد می کند. فرم اشاره به اجزای تحریر و یا لایه بندی تحریرندارد.

شیرازی  همچنین به نقل از محمدرضا شجریان “آ، هایا تک تحریر، عا که از حلق گرفته می شود را سه بخش مهم خواند که در هنر آواز هر کدام به شش حرف صدا دار تقسیم می شوند .

شهرام صارمی به پاس بیش از سه دهه فعالیت در حوزه موسیقی با حضوراساتید موسیقی میلادکیایی، ابراهیم ذوالقدر، بابک ربوخه، قدرت الله انتظامی، صمد مولا آقایی، مهران مهرنیا، امیرمتولی، حسام صحرایی، سیدرضا زهرایی، محمدباقر جعفری، محمداسماعیل قنبری، استاد حائری، علیرضا حاجی طالب، هادی منتظری، سیدحسین جعفری، فریدون حلمی تجلیل شد.

نشست «آیین آواز»  با تجلیل از 3 دهه فعالیت شهرام صارمی عصر سه شنبه 22 مرداد در فرهنگ سرای ارسباران برگزار شد.