سینماهای کشور در تابستان 97 چقدر فروش داشتند؟

در گرمترین فصل سال وضعیت گیشه سینما تفاوت محسوسی با فصل پیش از خودش داشت، به این معنا که در تابستان حدود ۲۲ فیلم سینمایی روی پرده رفتند و توانستند بیش از ۶۱ میلیارد تومان عایدی وارد چرخه اکران کشور کنند، این درحالی است که حدود نیمی از این مقدار حاصل فروش یک فیلم سینمایی بوده است.

به گزارش تیترهنر، ایسنا نوشت: روزهای ابتدایی فصل تابستان با جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ آغاز و پایان فصل نیز با فرارسیدن ماه محرم همراه شد. بنابر این مقداری افت فروش دراین بازه‌های زمانی طبیعی به نظر می‌رسد.

بر همین اساس امسال هم طبق روال چند سال قبل؛ کارگروه اکران فیلم‌های سینمایی تصمیم گرفتند که برای کم کردن تاثیر افت فروش در زمان جام جهانی، برخی از بازی‌های فوتبال را روی پرده نقره‎ای سینماها به نمایش درآورند، این تصمیم باعث شد میلیاردها تومان سود به سینماها وارد شود.

این در حالی است که مسئولین سازمان سینمایی بر این باورند که امسال افزایش مخاطب داشتیم اما این افزایش تعداد مخاطب با افزایش قیمت بلیت سینماهای درجه یک کشور که از ابتدای سال به اجرا درآمد، همراه شد.

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی در آماری رسمی درباره گیشه تیرماه سینما اعلام کرده بود که میزان فروش سینمای ایران در تیرماه سال ۹۷ معادل ۲۱ میلیارد  و ۴۴۶ میلیون و ۴۶۵  هزار تومان بوده و ۲ میلیون و ۳۳۴ هزار و ۶۱۳ نفر به تماشای فیلم های اکران شده نشستند. همچنین با مقایسه تیرماه امسال با مدت زمان مشابه در سال ۹۶، این رقم در سال گذشته ۱۶ میلیارد و ۸۹۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان بوده و ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۶۴۱ نفر به تماشای فیلم‌ها نشستند که بر این اساس در تیرماه ۹۷ سینما ۲۷ درصد افزایش فروش و ۱۵ درصد افزایش بیننده را شاهد بوده.

در بین آثار پرفروش سینمای تابستان ایران، «هزارپا» ابوالحسن داوودی با فروشی بیش از ۳۵ میلیارد تومان در صدر جدول قرار گرفت و با فاصله زیادی، فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» بهرام توکلی و «دشمن زن» کریم امینی با حدود چهار میلیارد تومان در رده دوم و سوم قرار گرفتند.

با نگاهی سطحی واجمالی به جدول فروش سینمای ایران باز هم کاملا مشخص است که گیشه پرفروش‌های سینما در دست کمدی‌ها است و به گفته پخش‌کنندگان سینمایی شاید بتوان گفت که اگر «هزارپا» اکران نمی‌شد و جور سینما را نمی‌کشید، گیشه تابستان به رقم فروش پایین‌تری تقلیل پیدا می‌کرد. البته که در این فصل فیلم‌های کودک و نوجوانی مثل «خاله قورباغه» و دفاع مقدسی همچون «تنگه ابوقریب» و یا اجتماعی مانند «دارکوب» تاحدودی توانستند مورد استقبال تماشاگران قرار بگیرند. بنابراین از ویژگی‌های دیگر این فصل می‌توان به متنوع بودن ژانرهای سینمایی آن اشاره کرد.

در بین آثار اکران شده در این فصل، سه فیلم سینمایی از جمله آثاری بودند که در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند؛ «شعله‌ور» حمید نعمت الله، «تنگه ابوقریب» بهرام توکلی و «دارکوب» بهروز شعیبی از این دسته فیلم‌ها بودند.

«تنگه ابوقریب» با دریافت ۶ سیمرغ رکورددار دریافت بیشترین جایزه از این دوره جشنواره فیلم فجر شد و همچنین فیلم سینمایی «دارکوب» نیز دو سیمرغ از این جشنواره به دست آورد. امین حیایی هم برای بازی در فیلم سینمایی «شعله‌ور» دیپلم افتخار دریافت کرد.

رحیم طوفان و مصطفی سلطانی دو کارگردانی هستند که اولین فیلمهایشان در این فصل روی پرده رفت. فیلم سینمایی «یک کیلو و بیست و یک گرم» که مضمونی اجتماعی دارد و از سه قشر متفاوت در جامعه سخن می‌گوید، اولین تجربه کارگردانی رحیم طوفان و «چراغ‌های ناتمام» که در ژانر دفاع مقدسی ساخته شده اولین تجربه مصطفی سلطانی در مقام کارگردان بوده است.

بهمن کامیار نیز با کارگردانی دو فیلم سینمایی «مرداد» و «در وجه حامل» از جمه چهره‌هایی است که در این فصل دو فیلم سینمایی خود را روی پرده برد.

در ادامه این گزارش برای بررسی دقیق‌تر شرایط اکران‌های تابستان و امکان مقایسه بین آثار، جدولی تهیه شده که در آن فیلم‌هایی که در این فصل به نمایش در آمده و همچین آثاری که اکران آنها در تابستان هم ادامه پیدا کرده، آورده شده است. اعداد و عناوین مندرج در این جدول مربوط به اکران فیلم‌ها در کل کشور است و با استناد به آمار فروش مکانیزه سینماهای سراسر کشور و سینماتیکت گردآوری و تنظیم شده است.

شماره

نام فیلم

کارگردان

ژانر سینمایی

تاریخ شروع اکران

موسسه پخش

میزان فروش

۱

هزارپا

ابوالحسن داودی

کمدی

۱۳ تیر

فیلمیران

۳۵٬۴۸۲٬۹۱۷٬۰۰۰

۲

تنگه ابوقریب

بهرام توکلی

دفاع مقدس

۱۷ مرداد

حوزه هنری

۳٬۸۷۰٬۶۱۴٬۰۰۰

۳

دشمن زن

کریم امینی

کمدی

۲۳ خرداد

پویا فیلم

۳٬۱۷۷٬۹۶۹٬۰۰۰

۴

دم سرخ‌ها

آرش معیریان

کمدی

۱۰ مرداد

نسیم صبا

۲٬۳۸۵٬۶۲۷٬۰۰۰

۵

خاله قورباغه

افشین هاشمی

عروسکی _ کودک‌ونوجوان

۶ تیر

حوزه هنری

۲٬۳۱۶٬۰۸۰٬۰۰۰

۶

دارکوب

بهروز شعیبی

اجتماعی

۶ تیر

سیمای مهر

۲٬۰۶۸٬۱۷۸٬۰۰۰

۷

کاتیوشا

علی عطشانی

کمدی

۳ مرداد

رسانه فیلمسازان

۲٬۰۶۱٬۲۷۷٬۰۰۰

۸

دلم میخواد

بهمن فرمان‌آرا

کمدی

۲۳ خرداد

فیلمیران

۱٬۵۳۸٬۱۱۱٬۰۰۰

۹

به وقت خماری

محمد حسین لطیفی

کمدی

۶ تیر

رسانه فیلمسازان

۱٬۰۸۶٬۷۷۲٬۰۰۰

۱۰

شعله ور

حمید نعمت الله

اجتماعی

۲۴ مرداد

حوزه هنری

۷۷۶٬۰۹۹٬۰۰۰

۱۱

من دیوانه نیستم

علیرضا امینی

اجتماعی

۳ مرداد

هدایت فیلم

۳۷۶٬۸۳۷٬۰۰۰

۱۲

همه چی عادیه

محسن دامادی

کمدی

۲۴ مرداد

رسانه فیلمسازان

۲۱۲٬۸۷۹٬۰۰۰

۱۳

داش آکل

محمد عرب

اجتماعی

۷ شهریور

آفتاب عالمتاب

۱۷۲٬۲۰۰٬۰۰۰

۱۴

در وجه حامل

بهمن کامیار

اجتماعی

۲۳ خرداد

خانه فیلم

۱۴۵٬۷۱۲٬۰۰۰

۱۵

پشت دیوار سکوت

مسعود جعفری جوزانی

اجتماعی

۲۴ مرداد

جوزان فیلم

۱۲۰٬۶۸۵٬۰۰۰

۱۶

شماره ۱۷ سهیلا

محمود غفاری

اجتماعی

۳۰ خرداد

نسیم صبا

۱۱۵٬۸۷۵٬۰۰۰

۱۷

مرداد

بهمن کامیار

اجتماعی

۶ تیر

آفتاب عالمتاب

۱۱۱٬۲۰۳٬۰۰۰

۱۸

آخرین بار کی سحر روی دیدی؟

فرزاد موتمن

پلیسی_اجتماعی

۷ شهریور

شکوفا فیلم

۸۲٬۹۷۲٬۰۰۰

۱۹

ناخواسته

برزو نیک نژاد

اجتماعی

۲ خرداد

رسانه فیلمسازان

۷۴٬۹۸۵٬۰۰۰

۲۰

راه رفتن روی سیم

احمدرضا معتمدی

اجتماعی

۲۴ مرداد

نسیم صبا

۴۶٬۷۲۷٬۰۰۰

۲۱

یک‌کیلو و بیست و یک‌گرم

رحیم طوفان

اجتماعی

۱۴ شهریور

گویا فیلم

۲۰٬۹۹۶٬۰۰۰

۲۲

چراغ‌های ناتمام

مصطفی سلطانی

دفاع مقدس

۱۴ شهریور

سیمای مهر

۱۷٬۴۴۲٬۰۰۰

جمع کل

۶۱,۲۶۲,۱۵۷,۰۰۰