فیلم «پدران» به کارگردانی «سالم صلواتی» و به تهیه‌کنندگی «شهرام مسلخی» که با حمایت بنیاد سینمایی فارابی در همدان ساخته شد، در آخرین مراحل فنی قرار دارد.

سالم صلواتی فیلم سینمایی «پدران» را با حمایت فارابی می‌سازد

فیلم «پدران» به کارگردانی «سالم صلواتی» و به تهیه‌کنندگی «شهرام مسلخی» که با حمایت بنیاد سینمایی فارابی در همدان ساخته شد، در آخرین مراحل فنی قرار دارد.

به گزارش تیتر هنر، «سالم صلواتی» کارگردان این فیلم، «پدران» را در ادامه جهان فیلم‌های دیگرش دانست و گفت: من در فیلم‌های کوتاه و داستانی دیگرم، مثل «اگر بروم»، «رویاهای برفی» و یا «زمستان آخر» به روابط انسانی و فاصله بین‌ افراد، پرداخته‌ام. اینجا هم از منظری دیگر که قرار است تاثیر دیگری بر مخاطب خود داشته باشد، به این رابطه‌ها می‌پردازم، با این تفاوت که این بار قصه فیلم با توجه به همان دغدغه‌ها، در فضایی غیر از کردستان و با زبانی غیر از زبان کردی تعریف می‌شود.

او گفت: شاید در سال آینده هم فیلمی بسازم که قصه‌اش در منطقه‌ای دیگر اتفاق بیفتد. برای من این مهم بود که این فیلم هم در راستای نگاه و دنیای ذهنی خودم باشد و معتقدم «پدران» در همان راستاست.

صلواتی ادامه داد: ایده «پدران» متعلق به «محمدرضا گوهری» است. طرح آن را مشترکا نوشتیم و بعد فیلمنامه کامل توسط او نوشته شد. می‌توانم بگویم دلخوشی من و سرمایه بزرگ ما در این فیلم، فیلمنامه بود. شاید بتوانم بگویم این قدرت فیلمنامه بود که سبب شد بازیگران و عوامل خوب به فیلم اضافه شوند.

این کارگردان جوان گفت: خوشحالم از این که فیلم «پدران» با آن که یک فیلم شهری است، خارج از روال فیلم‌های آپارتمانی و متمرکز در تهران است. شاید سرمایه هنگفتی را که برخی از تهیه‌کنندگان قبلی دنبال تأمین آن بودند، نیافتیم اما سرمایه بزرگ من در تولید «پدران»، آرامشی بود که پشتیانی «شهرام مسلخی» برای من به همراه داشت و سبب شد تا فیلم را آن طور که هست، بسازم.

او در ادامه گفت: تولید فیلم «پدران» پنج سال بود که بنا به دلائل مختلف، به مشکل برمی‌خورد اما سرانجام آنچه دنبالش بودم، اتفاق افتاد و من از این بابت بسیار خوشحالم. طی سال‌های گذشته، هر گاه قرار بود فیلم جلوی دوربین برود، یک اتفاق مانع از آن می‌شد. هشت تهیه‌کننده (که اولین‌شان سیدرضا میرکریمی بود و آخرین‌شان پوران درخشنده) پای فیلم آمدند. حتی یکی دو بار کارمان به انتخاب لوکیشن هم رسید که منتفی شد. و نکته جالب این که همه تهیه‌کنندگانی که قرار بود با آنها کار کنم، این فیلمنامه را دوست داشتند. در نهایت، در حالی که برخی دوستان مرا ترغیب می‌کردند به سراغ یک فیلمنامه دیگر بروم تا شاید بدبیاری‌ها تمام شود، قرار شد با «شهرام مسلخی» کار کنم و شاید طی آن مسیر سخت، مرا به نقطه‌ای رساند که توانستم با تهیه‌کننده‌ای کار کنم که از جنس من بود و من را می‌شناخت.

این کارگردان اهل استان کردستان، گفت: معمولا خیلی از افراد صحبت حمایت از فعالیت در رنگین کمان فرهنگی ایران را مطرح می‌کنند اما کمتر می‌بینیم که فیلم‌ها و فیلمسازان به آن اندازه که حرف زده می‌شود، مورد حمایت قرار گیرند، اما می‌دانستم و دست آخر هم به من ثابت شد که بنیاد سینمایی فارابی، در عمل هم این حمایت بی‌دریغ را انجام می‌دهد و خوشحالم که پای کار آمد و بخشی از نگرانی‌های ما را کم کرد.

صلواتی گفت: علاوه بر «شهرام مسلخی» تهیه‌کننده و «محمدرضا گوهری» فیلمنامه‌نویس که در همه سختی‌ها و مرارت‌های پیش‌بینی نشده هم‌پای ما بود و بارها به اقتضائات، فیلمنامه را بازنویسی کرد، «مرتضی پورصمدی» مدیر فیلمبرداری و بازیگران خوبم، از هدایت هاشمی، گلاره عباسی، علی ثانی‌فر و تک‌تک عوامل سپاسگزارم و معتقدم همین انرژی‌های مثبت در ذهن من مانده است و نه سختی‌ها.

او در پایان اظهار داشت: تمام فیلم‌هایی که من پیش از این کارگردانی کرده‌ام، با توجه به اقلیمی که در آن زیسته‌ام، جملگی در کردستان بوده‌اند و علاوه بر فضا، زبان‌شان هم کردی بوده است اما «پدران» چنین نبود. یکی از دلایلش تصمیم من برای ساختن فیلمی بود که بتواند با مخاطب گسترده‌تری در سطح کشور ارتباط برقرار کند. امیدوارم این فیلم هم بر مخاطب آشنای کارهای من اثر بگذارد و هم مخاطبان بیشتری را جذب خود کند چرا که قد و مدیوم آن، سینمای بلند و اکران در سطح سینماهای کشور است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: رویارویی دو نسل می‌تواند حادثه بیافریند؛ در پدران حادثه‌ای دو نسل را رو در روی یکدیگر قرار می‌دهد.

در این فیلم هنرمندانی چون علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان ایفای نقش کرده‌اند

فیلم «پدران» به کارگردانی «سالم صلواتی» و به تهیه‌کنندگی «شهرام مسلخی» که با حمایت بنیاد سینمایی فارابی در همدان ساخته شد، در آخرین مراحل فنی قرار دارد.