قدردانی از محمدرضا شجریان وظیفه همه نهادهاست اما در این زمینه بخشی به ما ارتباط دارد و بخشی دیگر هم به ایشان ارتباط پیدا می کند.

حمیدرضا نوربخش در نشست خبری جشنواره موسیقی فجر: بودجه دولتی موسیقی فجر ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون است

اولین نشست رسانه ای مدیر سی و سومین جشنواره موسیقی فجر روز دوشنبه ۱۳ آذر ماه در تالار وحدت تهران برگزار شد.

به گزارش تیتر هنر، حمیدرضا نوربخش مدیر سی و سومین جشنواره موسیقی فجر صبح امروز دوشنبه ۱۳ آذرماه به ارایه توضیحاتی درباره این دوره از جشنواره پرداخت.

حمیدرضا نوربخش مدیر سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در ابتدای این نشست رسانه ای بیان کرد: جشنواره امسال روزهای ۲۰ تا ۳۰ دی ماه سال جاری در ۶ تالار میزبان علاقه مندان موسیقی است و در چند سال گذشته این اولین سالی بود که تکلیف مدیریت جشنواره مشخص بود و ما به راحتی توانستیم کارهای جشنواره را به جلو هدایت کنیم.

وی افزود: ما در این دوره بیش از ۹۰ اجرا در بخش موسیقی نواحی، موسیقی بانوان، موسیقی پاپ، موسیقی بین الملل، موسیقی ردیف دستگاهی، موسیقی ارکسترال در تالارهای وحدت، رودکی، برج آزادی، سالن مرکز همایش های ایرانیان، برج میلاد و بنیاد آفرینش های هنری نیاوران خواهیم داشت.

مدیر سی و سومین جشنواره موسیقی فجر همچنین اعلام کرد: امسال در بخش موسیقی نواحی توجه ویژه ای به کیفیت اجراها داریم و بر این اساس ۱۲ گروه موسیقی نواحی که ۲ گروه نیز متعلق به موسیقی بانوان هستند آثار خود را ارایه خواهند کرد. در زمینه بودجه هم باید بگویم بودجه جشنواره امسال مشابه سال گذشته است و امیدوارم فضا به گونه ای باشد که این رقم یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان توسط دوستان ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین شود.

نوربخش با اشاره به اینکه جدول جشنواره از شهریور ماه امسال آماده بوده است، بیان کرد: با توجه به اینکه مشاوران تبلیغاتی ما تاکید داشتند که جدول برنامه ها یک ماه قبل از آغاز جشنواره منتشر شود از این روز تصمیم گرفتیم در ایام منتهی به جشنواره جدول را منتشر کنیم.

آثار جاودانه مرتبط با پیروزی انقلاب اسلامی توسط سه گروه کر اجرا می شود

مدیر سی و سومین جشنواره موسیقی فجر خبر داد: در بخش موسیقی انقلاب اسلامی ما امسال ۶ اجرا داریم که چند گروه در این بخش موسیقی های نوستالژیک دهه های اول انقلاب را اجرا می کند. در این بخش «کرال» را نیز اضافه کردیم که آثار جاودانه مرتبط با پیروزی انقلاب اسلامی توسط سه گروه کر اجرا می شود که فکر می کنم می تواند یکی از بخش های جذاب جشنواره باشد.

نوربخش اضافه کرد: در بخش پژوهش نیز ما رویکرد سال گذشته را داریم با این تفاوت که چند پژوهشگر خارجی نیز در این فضا با ما همراه خواهند بود. در بخش موسیقی پاپ و تلفیقی نیز تلاش شده تا گزینش گروه ها بر اساس تنوع و گستردگی مخاطب باشد که امیدوارم این بخش نیز بتواند مورد رضایت مخاطبان قرار گیرد.

وی درباره بخش بین الملل جشنواره هم توضیح داد: نگاه خودم در جشنواره موسیقی فجر همواره بر این مبنا بوده که بتوانیم به بخش بین المللی توجه ویژه ای داشته باشیم بر همین اساس با آژانس های فعال بین المللی ارتباط نزدیکی گرفتیم. برای من جالب  بود که ما از آن سوی مرزها تماس هایی داشتیم که گروه های بین الملل خودشان خواستار حضور در جشنواره بودند.

نوربخش با تاکید بر اینکه در این بخش سعی شده تنوع رعایت شود و علاوه بر این در حوزه «ایران فرهنگی» تمرکز جدی داشته اند، عنوان کرد: در بخش بین المللی هنرمندانی از جمله فرانچسکو کفیسو نوازنده ایتالیایی ساکسیفون، مانوکچه نوازنده زبردست درامز از فرانسه، پرویز شهیدخان از کشور هندوستان، همایون سخی از افغانستان، ارکان اوگور از ترکیه، گروه آی سو از اتریش، ریکاردو ری برو از پرتغال، کوارتت کلنگ از آلمان، تریو سوشان از فرانسه و هنرمندانی از کشورهای چین، صربستان، اسلوونی، سنگال حضور خواهند داشت.

دبیر سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در بخش دیگری از این نشست که به سوالات خبرنگاران اختصاص داشت، در پاسخ به پرسشی مبنی نحوه حضور گروه های تلفیقی و معیارهای انتخاب در این دوره از جشنواره گفت: برای خود من هم عنوان بخش تلفیقی جا نیفتاده اما هنوز نتوانسته ایم واژه دیگری را برای جایگزینی عنوان بخش تلفیقی جشنواره انتخاب کنیم. در حوزه انتخاب ها هم چند معیار وجود دارد که اولین معیار به نظر کارشناسان این بخش و دوم نظر خود گروه های شرکت کننده است یعنی اینکه خیلی از گروه ها تمایلی برای حضور در جشنواره ندارند پس انتخاباتی که در جشنواره صورت می گیرد فقط در حوزه مقدورات بوده و طبیعتا ایده آل ما هم نیست. به هر صورت بود و نبود گروه های این بخش به سلیقه هم مربوط می شود.

وی درباره شفاف سازی عملکرد مالی جشنواره و منتشر نشدن گزارش مالی جشنواره در دوره قبل توضیح داد: روند همیشگی من تاکید بر حضور در اتاق شیشه ای است اما در دوره های پیشین یکسری ابهاماتی مطرح شد که من آن را روا نمی دانستم. البته بخشی از آن قابل پیش بینی بود که با تغییرات ساختاری جشنواره و تغییر ریل آن چنین ابهاماتی وجود داشته باشد. در حال حاضر هم اگر دوستان مایل به ارایه گزارش باشند قطعا این کار را انجام خواهم داد.

مدیرسی و سومین جشنواره موسیقی فجر درباره معرفی کارشناسان و مدیران بخش های مختلف جشنواره ادامه داد: امیرعباس ستایشگر مدیر بخش پژوهش، مهدی وجدانی در بخش روابط عمومی، حسین زاده مدیر بخش مارکتینگ و تبلیغات و تعدادی از همکارانم در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی یاریگر ما در این دوره جشنواره هستند. البته در بخش پاپ محسن رجب پور به عنوان مدیرعامل مجمع صنفی آثار شنیداری به ما کمک می کند اما در نهایت انتخاب ها با خودم است.

وی درباره سامانه فروش بلیت جشنواره موسیقی فجر و معیارهای انتخاب این بخش هم گفت: دوست دارم در امر بلیت فروشی حداکثر مشارکت را داشته باشیم و نگاه من در این بخش به هیچ عنوان حذفی نیست. ما به عنوان برگزارکنندگان جشنواره فقط به این موضوع فکر می کنیم که بلیت های جشنواره در شکل روان تر و آسان تری به فروش برسد اما گویا بعضی ها دوست دارند این موضوع را تبدیل به بحران عظیمی کنند و بگویند که در این فضا مافیایی وجود دارد در حالیکه شما بدانید کارمزد حاصل از فروش بلیت ها برای سامانه بسیار رقم ناچیزی است که برای آنها آورده اقتصادی چندانی ندارد.

نوربخش درباره جایزه «باربد» در سی و سومین جشنواره موسیقی فجر تصریح کرد: جایزه «باربد» نقطه عطف جشنواره موسیقی فجر است و هرچه قدر بتوانیم بیشتر به آن بها می دهیم طبیعتا منشا خیر و برکت برای موسیقی ما خواهد بود. این همت شما اهالی رسانه است که به خاطر موسیقی به این جایزه بپردازید کما اینکه در شروع چنین حرکتی معایب هم وجود دارد. البته ما امسال از تعداد محدود هیات داوران استفاده می کنیم و فکر می کنم حدود ۲۰۰ اثر در این بخش مورد ارزیابی هیات داوران انجام می گیرد و هیات داوران مجاز به ارائه آثارشان در این بخش نیستند.

وی درباره انتشار اخباری مبنی بر برگزاری نمایشگاه لغو شده صنعت موسیقی در ایام جشنواره موسیقی فجر گفت: تا این لحظه ای که من در خدمت شما هستم از جانب مسئولان برگزاری این نمایشگاه هیچ گونه مکاتبه ای با من انجام گرفته و من در این زمینه اطلاعی ندارم.

این خواننده موسیقی ایرانی درباره مبحث اجاره بهای تالارهای میزبان جشنواره بیان کرد: بحث اجاره بهای سالن ها طبق تعرفه بوده و به طور کامل به سالن های میزبان جشنواره پرداخته شده است. شما بهتر از من می دانید که تا وقتی پول به سالن های میزبان غیردولتی پرداخته نشود اصلا ما را به سالن راه نمی دهند. ما در موضوع اجاره بهای تالارهای میزبان به ویژه بنیاد رودکی مشکلی نداریم و خوشبختانه در این زمینه همکاری های بسیار خوبی انجام گرفته است که من از مدیریت بنیاد رودکی بابت این همکاری قدردانی می کنم.

به گفته وی، برگزیدگان جشنواره های موسیقی نواحی، موسیقی جوان ، موسیقی کلاسیک معاصر در ایام جشنواره به اجرای برنامه می پردازند.

نوربخش درباره تجلیل از محمدرضا شجریان عنوان کرد: قدردانی از محمدرضا شجریان وظیفه همه نهادهاست اما در این زمینه بخشی به ما ارتباط دارد و بخشی دیگر هم به ایشان ارتباط پیدا می کند. در این سال‌ها بیش از صدها نهاد درخواست دادند که از مقام هنری استاد محمدرضا شجریان قدردانی شود اما ایشان هیچ گاه این موضوع را نپذیرفتند. این هنرمند تا به امروز زیر بار تقدیر و تجلیل نرفته ضمن اینکه همه ما وظیفه داریم نام و یاد محمدرضا شجریان را زنده نگه داریم. البته ما در جشنواره امسال بخش قدردانی هم داریم که اطلاعات آن به زودی در اختیار اهالی رسانه قرار می گیرد.

قدردانی از محمدرضا شجریان وظیفه همه نهادهاست اما در این زمینه بخشی به ما ارتباط دارد و بخشی دیگر هم به ایشان ارتباط پیدا می کند.